PENGGUNAAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP GARIS DAN SUDUT PADA SISWA KELAS VII MTS. PUTRA NURUL HAKIM KEDIRI TAHUN PELAJARAN 2012/2013

Authors

  • HARDIAWAN HARDIAWAN Program Studi Pendidikan Matematika, FPMIPA, IKIP Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/j-lkf.v1i1.75

Keywords:

Contextual Teaching and Learnig, interests, understanding of concepts, lines and angles

Abstract

The mathematics lesson in class VII MTs Putra Nurul Hakim Kediri is less desirable by the students. Therefore, their understanding of mathematical concepts is lacking. This study aims to apply Contextual Teaching and Learning (CTL) model to improve students' interest and understanding ability. The results showed that, the evaluation of cycles I and II, the percentage of classical completeness are: 66.66% and 87.87%. Teacher activity is good in cycle I and II. Students' math learning interest is very high in cycle II. The results of this study indicate an increase in interest and ability to understand students' concepts. We conclude that the Contextual Teaching and Learning (CTL) model proves to increase students' interest in and understanding of concepts.

 

References

Aunurrahman. (2011). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta

Faisal, M. (2009). Penerapan Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa Kelas X SMA Trisakti Mataram Tahun Pelajaran 2008/2009. Skripsi. IKIP Mataram.

Hamalik, O. (2010). Perencanaan Pengajaran Berdasarkan Pendekatan Sistem. Jakarta: Bumi Aksara

Hamalik, O. (2005). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara

Mudjiono. (2010). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta

Nasution, S. (2007). Metode Research. Jakarta: Bumi Aksara

Sa’ud, Syaefudin Udin. (2011). Inovasi Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta

Sujatmico Konco. (2005). Matematika Kreatif Konsep dan Terapannya: untuk Kelas VII SMP dan MTs. Solo: Tiga Serangkai Pustaka Mandiri

Sumarno, U. (2010). Berpikir dan Disposisi Matematik: Apa, Mengapa, dan Bagaimana dikembangkan pada Peserta Didik. Jurnal. FPMIPA UPI.

Syahrir. (2010). Metodologi Pembelajaran Matematika. Yogyakarta: Naufan Pustaka.

Wahidmurni. (2009). Penelitian Tindakan Kelas dari Teori Menuju Praktik. Malang: UM Press

Downloads

Published

2013-06-22

How to Cite

HARDIAWAN, H. (2013). PENGGUNAAN MODEL CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) SEBAGAI UPAYA UNTUK MENINGKATKAN MINAT DAN KEMAMPUAN PEMAHAMAN KONSEP GARIS DAN SUDUT PADA SISWA KELAS VII MTS. PUTRA NURUL HAKIM KEDIRI TAHUN PELAJARAN 2012/2013. Lensa: Jurnal Kependidikan Fisika, 1(1), 62–67. https://doi.org/10.33394/j-lkf.v1i1.75

Issue

Section

Articles

Citation Check