Pembelajaran Berdiferensiasi: Model Station Rotation untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Pemanasan Global

Authors

  • Pustaka Fitrah Tsaqafah Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Sri Maryanti Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati
  • Milla Listiawati Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati

DOI:

https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.16214

Keywords:

Berdiferensiasi, Station Rotation, Berpikir Kreatif, Pemanasan Global

Abstract

This study aims to analyze learning with and without differentiated learning using the station rotation model to improve students' creative thinking skills on global warming material. This research method is quantitative with a quasi-experimental design. The research sample consisted of 54 samples consisting of two research groups, namely the control and experimental groups and each class consisted of 27 students. Data collection was based on tests taken with subjective test types, namely essay tests based on creative thinking indicators. The improvement of creative thinking skills on global warming learning materials in classes with and without differentiated learning using the station rotation model based on the results of the N-Gain of the experimental class has a fairly effective criterion with an N-Gain value of 0.62 in the experimental class and 0.42 in the control class. Differentiated learning using the station rotation model to improve students' creative thinking skills has a positive and significant effect on improving students' creative thinking skills on global warming material. Thus, this research is quite effective and significant if applied in learning at school.

Author Biography

Pustaka Fitrah Tsaqafah, Universitas Islam Negeri Sunan Gunung Djati

-

References

Ade Sintia Wulandari. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 682–689. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.620

Andajani, K. (2022). Modul Pembelajaran Berdiferensiasi. Mata Kuliah Inti Seminar Pendidikan Profesi Guru, 2.

Fadiyah Andirasdini, I., & Fuadiyah, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Baseed Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi : Literature Review. Biodik, 10(2), 156–161. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33827

Febyronita, D., & Giyanto. (2016). Survei Tingkat Kemampuan Siswa dalam Mengerjakan Tes Berbentuk Jawaban Singkat (Short Answer Test) Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu (Geografi) Kelas VII di SMP Negeri 1 Mesuji Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Swarnabhumii, 1(1), 17–21.

Immanuella, V., Tantu, Y. R. P., & Ani, Y. (2023). Penerapan Metode Tanya Jawab dalam Mengakomodasi Keaktifan Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(4), 1784–1789. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i4.4224

Ke-sd-an, J. P., Sistematis, L., & Analisis, D. (2024). METODIK DIDAKTIK : Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar : Tinjauan. 20(1), 15–25.

Lestari, I., & Ilhami, A. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Smp: Systematic Review. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 12(2), 135–144. https://doi.org/10.24929/lensa.v12i2.238

Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2017). Model Pembelajaran Ricosre yang Berpotensi Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 676–685. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9180/4435

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.

Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking.

Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55

Torrance, E. P. (2018). Tests Of Creative Thinking. 480 Mayer Road, 60106–1617, 65–66.

Ade Sintia Wulandari. (2022). Literature Review: Pendekatan Berdiferensiasi Solusi Pembelajaran dalam Keberagaman. Jurnal Pendidikan Mipa, 12(3), 682–689. https://doi.org/10.37630/jpm.v12i3.620

Andajani, K. (2022). Modul Pembelajaran Berdiferensiasi. Mata Kuliah Inti Seminar Pendidikan Profesi Guru, 2.

Fadiyah Andirasdini, I., & Fuadiyah, S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Baseed Learning Terhadap Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Pada Pembelajaran Biologi : Literature Review. Biodik, 10(2), 156–161. https://doi.org/10.22437/biodik.v10i2.33827

Febyronita, D., & Giyanto. (2016). Survei Tingkat Kemampuan Siswa dalam Mengerjakan Tes Berbentuk Jawaban Singkat (Short Answer Test) Pada Mata Pelajaran IPS Terpadu (Geografi) Kelas VII di SMP Negeri 1 Mesuji Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Swarnabhumii, 1(1), 17–21.

Immanuella, V., Tantu, Y. R. P., & Ani, Y. (2023). Penerapan Metode Tanya Jawab dalam Mengakomodasi Keaktifan Belajar Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(4), 1784–1789. https://doi.org/10.31004/edukatif.v5i4.4224

Ke-sd-an, J. P., Sistematis, L., & Analisis, D. (2024). METODIK DIDAKTIK : Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Dasar : Tinjauan. 20(1), 15–25.

Lestari, I., & Ilhami, A. (2022). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Smp: Systematic Review. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 12(2), 135–144. https://doi.org/10.24929/lensa.v12i2.238

Mahanal, S., & Zubaidah, S. (2017). Model Pembelajaran Ricosre yang Berpotensi Memberdayakan Keterampilan Berpikir Kreatif. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(5), 676–685. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/9180/4435

Sugiyono. (2020). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D.

Sukarelawan, M. I., Indratno, T. K., & Ayu, S. M. (2024). N-Gain vs Stacking.

Suriani, N., Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Konsep Populasi dan Sampling Serta Pemilihan Partisipan Ditinjau Dari Penelitian Ilmiah Pendidikan. Jurnal IHSAN : Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 24–36. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.55

Torrance, E. P. (2018). Tests Of Creative Thinking. 480 Mayer Road, 60106–1617, 65–66.

Downloads

Published

2025-08-14

How to Cite

Tsaqafah, P. F., Maryanti, S., & Listiawati, M. (2025). Pembelajaran Berdiferensiasi: Model Station Rotation untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Pemanasan Global. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 13(3), 1755–1765. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.16214

Issue

Section

Articles