Pengembangan E-Modul Berbasis STEM EDP Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.16573Keywords:
E-modul; STEM; Engineering Design Process (EDP); keterampilan proses sainsAbstract
This study aims to development of a STEM-based e-module employing the Engineering Design Process (EDP) approach, specifically designed to enhance elementary students’ science process skills on ecosystem topics. This study develops an interactive digital e-module with EDP steps as the core of science learning activities. The research adopts a Research and Development (R&D) method using the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation), involving 40 fifth-grade students at SDN Dayeuhluhur CBM and expert validators (content, media, and practitioners). Research instruments include validation questionnaires, pre-test and post-test items, and interview guidelines. Data were analyzed using descriptive quantitative methods and N-Gain analysis. Validation results indicate the e-module is highly feasible for classroom use (average feasibility score: 91%), while the effectiveness test shows a significant increase in science process skills with an N-Gain of 0.72 (high category). Theoretically, these findings reinforce the relevance of integrating STEM-EDP in elementary science education; practically, the developed e-module supports the implementation of the Merdeka Curriculum and strengthens 21st-century competencies through contextual, collaborative, and engaging learning experiences.
References
Andaresta, N., & Rachmadiarti, F. (2021). Pengembangan e-book berbasis STEM pada materi ekosistem untuk melatihkan kemampuan literasi sains siswa. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 10(3).
Arifin, B., & Ibrahim, S. (2018). Struktur, bioaktivitas dan antioksidan flavonoid. Jurnal Zarah, 6(1).
Balkis Arova, R., Rosidi, I., Muharrami, L. K., Qomaria, N., & Fikriyah, A. (2024). Uji kelayakan e-modul berbasis web menggunakan situs Google Sites pada materi zat aditif dan adiktif. Jurnal Natural Science Educational Research, 7(1), 81–84.
Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Pengembangan modul elektronik (e-modul) interaktif pada mata pelajaran Kimia kelas XI SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2).
Hertel, G., Stone, D. L., Johnson, R. D., & Passmore, J. (2017). The Wiley Blackwell handbook of the psychology of the internet at work. Wiley Blackwell.
Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. EDURELIGIA: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2).
Hoerunnisa, M., Purnamasari, S., & Rahmaniar, A. (2024). Analisis implementasi Science Technology Engineering Mathematics (STEM) dalam pembelajaran ilmu pengetahuan alam. Jurnal Pendidikan MIPA, 14(1), 79–89.
Masus, S. B., & Fadhilaturrahmi, F. (2020). Peningkatan keterampilan proses sains IPA dengan menggunakan metode eksperimen di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 2(2).
Nuraini, N., & Waluyo, E. (2021). Pengembangan desain instruksional model project based learning terintegrasi keterampilan proses sains untuk meningkatkan literasi sains. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(1).
Pratiwi, A. S., & Hardini, A. T. A. (2022). Pengembangan media pembelajaran berbasis permainan ular tangga untuk meningkatkan motivasi belajar siswa dalam mata pelajaran IPA kelas IV SD. JIIP: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(12).
Ramadhani, W. N., Putra, P. D. A., & Novenda, I. L. (2022). Pengembangan lembar kerja siswa (LKS) berbasis Engineering Design Process (EDP) pada topik pemanasan global dalam pembelajaran IPA di SMP. OPTIKA: Jurnal Pendidikan Fisika, 6(1).
Ratri, A. Y., Putra, P. D. A., Rusianto, & Nuha, U. (2024). Pengembangan modul berbasis Engineering Design Process (EDP) dalam meningkatkan keterampilan berpikir kreatif siswa SMP pada pembelajaran IPA. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(1), 93–98.
Rusminati, S. H., & Juniarso, T. (2023). Studi literatur: STEM untuk menumbuhkan keterampilan abad 21 di sekolah dasar. Journal on Education, 5(3).
Sapphira, A. P. V., Wahyuningsih, D., & Sari, M. W. (2023). Pengaruh model pembelajaran Engineering Design Process (EDP) berbasis STEM terhadap keterampilan berpikir kritis siswa SMP. INKUIRI: Jurnal Pendidikan IPA, 12(3).
Saputri, V., & Herman, T. (2022). Integrasi STEM dalam pembelajaran matematika: Dampak terhadap kompetensi matematika abad 21. Journal Pembelajaran Matematika Inovatif, 5(1).
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan modul elektronik (e-module) biokimia pada materi metabolisme lipid menggunakan Flip PDF Professional. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1).
Sugiyono. (2020). Metodelogi penelitian kuantitatif dan kualitatif dan R&D. Alfabeta.
Sukmadinata, N. S. (2016). Metode penelitian pendidikan. Remaja Rosdakarya.
Sutisnawati, A., Rahmawati, Y., Sumantri, M. S., & Lestari, I. (2025). A review of integration of Engineering Design Process (EDP) learning model through STEM approach in elementary schools. EduBasic Journal: Jurnal Pendidikan Dasar, 7(1), 129–145.
Utomo, U. (2018). Penilaian unjuk kerja teori dan implementasinya dalam pembelajaran bernyanyi dan bermain alat musik (A. Kurniawan, Ed.). Universitas Negeri Semarang.
Wibowo, A., Hidayat, F. N., & Safira, N. R. (2024). Modul berpendekatan STEM berbasis EDP terintegrasi AR sebagai upaya pengoptimalan berpikir kritis peserta didik. Seminar Nasional IPA XIV, 389–398.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Salwa Maulida, Astri Sutisnawati, Din Azwar Uswatun

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.