Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi Kelas XIA di SMAN 1 Bunobogu
DOI:
https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.16857Keywords:
Project based learning, hasil belajar siswa, biologiAbstract
This study aims to improve student learning outcomes in Biology through the implementation of Project Based Learning (PBL) in class XIA at SMAN I Bunobogu. The method used in this study is a Classroom Action Research (CAR) design consisting of four stages: planning, implementation, teacher observation, and student observation. The subjects of this study were 28 students in class XIA. The data collection instruments used in this study included teacher observation sheets, student observation sheets, and post-tests. The results of this study indicate that the project-based learning model in Biology has significantly improved student learning outcomes. This is demonstrated by the data analysis conducted during the first cycle, which showed a student learning outcome rate of 71%, while the second cycle saw an increase to 93%. Based on the results of this study, it can be concluded that the implementation of the Project-Based Learning model successfully improved student learning outcomes.
References
Anggraini, P. D., & Wulandari, S. S. (2021). Analisis penggunaan model pembelajaran project based learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292-299.
Azizah, A. (2021). Pentingnya penelitian tindakan kelas bagi guru dalam pembelajaran. Auladuna: Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 15-22.
Fahadah, S. E., Nurika, N., & Lutfiyah, F. (2021). Penerapan PjBL (Project Based Learning) Daring untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Profesi Keguruan, 7(2), 198-208.
Hamidah, I., & Citra, S. Y. (2021). Efektivitas model pembelajaran Project Based Learning (PJBL) terhadap minat dan hasil belajar siswa. BIOEDUSAINS: Jurnal Pendidikan Biologi Dan Sains, 4(2), 307-314.
Insyasiska, D., Zubaidah, S., & Susilo, H. (2017). Pengaruh project based learning terhadap motivasi belajar, kreativitas, kemampuan berpikir kritis, dan kemampuan kognitif siswa pada pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang, 7(1), 118842.
Iskandar, S., Hasmunir, & Abdi, A. W. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning (PJBL) Berbantuan edia Audiovisual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Geografi Siswa Kelas XI SMA Negeri I Bandar Baru Pidie Jaya. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan Pembelajaran, 5(2), 357-364.
Luthfiyah, Yumna, A., & Rafianti, I. (2024). Pengaruh Project-Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis dan Keterampilan Kolaborasi Siswa SMA. Jurnal Pendidikan Tambusai, 8, 15301–15309.
Mahanal, S., E. Darmawan, A. D. Corebima, dan S. Zubaidah. (2020). Pengaruh Pembelajaran Project Based Learning (PjBL) pada Materi Ekosistem terhadap Sikap dan Hasil Belajar Siswa SMAN 2 Malang. Jurnal Pendidikan Biologi. 1(1)
Mona, N., Rachmawati, R. C., & Anshori, M. (2023). Penerapan Model Project Based Learning Untuk Meningkatkan Keterampilan Kolaborasi dan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Guru Profesional, 1(2), 150-167.
Murniarti, E. (2016). Penerapan metode project based learning dalam pembelajaran. Univ. Kristen Indones.
Mutawally, A. F. (2021). Pengembangan Model Project Based Learning Dalam Pembelajaran Sejarah.
Pranowo, E., & Ardiyaningrum, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif STAD Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas IV SD Negeri Dukuh 1 Sleman. Literasi : Jurnal Ilmu Pendidikan, 10(1), 1–8. www.ejournal.almaata.ac.id/literasi
Rizkasari. E., Rahman, I. H., Aji, P. T., Slamet, U., Surakarta, R., & Purwekerto, U. M. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Kreativitas Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(20), 14514-14520
Sari, R. T., & Angreni, S. (2018). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) upaya peningkatan kreativitas mahasiswa. Jurnal varidika, 30(1), 79-83
Shodiqoh, M., & Mansyur, M. (2022). Reaktualisasi Project Based Learning Model Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Tanfidziya: Journal of Arabic Education, 1(03).
Siregar, P. S., Wardani, L., & Hatika, R. G. (2017). Penerapan pendekatan pembelajaran aktif inovatif kreatif efektif dan menyenangkan (Paikem) pada pembelajaran matematika kelas Iv Sd Negeri 010 Rambah. Jurnal Pemikiran dan Pengembangan Sekolah Dasar (JP2SD), 5(2), 743-749.
Surya, A. P., Relmasira, S. C., & Hardini, A. T. A. (2018). Penerapan model pembelajaran project based learning (PjBL) untuk meningkatkan hasil belajar dan kreatifitas siswa kelas III SD Negeri Sidorejo Lor 01 Salatiga. Pesona Dasar: Jurnal Pendidikan Dasar dan Humaniora, 6(1).
Utari, R., Madya, W., & Pusdiklat, K. N. P. K. (2021). Taksonomi bloom. Jurnal: Pusdiklat KNPK, 766(1), 1-7.
Wahyuni, E., & Fitriana, F. (2021). Implementasi model pembelajaran project based learning (pjbl) dalam meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran pendidikan agama islam SMP Negeri 7 Kota Tangerang. Tadarus Tarbawy: Jurnal Kajian Islam dan Pendidikan, 3(1).
Zuani & Purowdido. (2024). Analisis penggunaan model pembelajaran project based learning dalam peningkatan keaktifan siswa. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(2), 292-299.