Penerapan Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas X M6 di SMA Negeri 5 Palu
DOI:
https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.17478Abstract
This study aims to improve students' problem-solving skills through the application of Problem-Based Learning (PBL) at SMA Negeri 5 Model Palu. This study is a classroom action research (CAR) with two cycles, each consisting of two meetings, conducted in the even semester of the 2024/2025 academic year. The research subjects were 28 students from class X M6 at SMA Negeri 5 Palu, consisting of 10 male and 18 female students. The research instruments used were student problem-solving ability tests and observation sheets of teacher and student activities. The learning tools used consisted of teaching modules using the Problem-Based Learning (PBL) model and student worksheets (LKPD). The data were analyzed based on the results of observations of teacher and student activities and problem-solving ability tests. The results showed that applying the Problem-Based Learning (PBL) model could improve students' problem-solving abilities, with an average score of 73.04 with a percentage of 71% (incomplete) in cycle I to 87.50 with a percentage of 96% (complete) in cycle II. Applying the Problem-Based Learning (PBL) model also increased teacher teaching activities and student learning activities. Thus, the application of the Problem-Based Learning (PBL) model can improve the problem-solving skills of grade X M6 students at SMA Negeri 5 Palu.
References
Asrati, S., Karyadi, B., & Ansori, I. (2018). Penerapan Model Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah pada Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 2(1), 44–50.
Farisi, A., A. Hamid dan Melvina. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Konsep Suhu dan Kalor. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM) Pendidikan Fisika. 2(3), 283-287.
Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan. (2013). Model-Model Pembelajaran: Pembelajaran Berbasis Masalah (Problem Based Learning). Jakarta: Badan pengembangan Sumber Daya Manusia Pendidikan dan Kebudayaan dan Menjamin Mutu Pendidikan.
Liayunika, T. I., Sri., & Yennita. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Memecahkan Masalah Kelas VIIE SMPN 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi. 3(1), 41-48.
Lubis, R. N., Lubis, A., & Asmin, A. (2022). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Pendekatan Metakognitif dalam Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Self-Confidence Matematis Siswa. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 7(1), 27–38.
Mokhtar, (2013). Motivation And Performance In Learning Calculus Through Problem Based Learning. International Journal of Asian Social Science. 3(9), 50-60.
Nafiah, Y. N., & Suryanto, W. (2014). Penerapan model Problem Based Learning untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis. Jurnal Pendidikan Vokasi. 4(1), 125-143.
Nasution, U. S. Z., Sahyar & M. Sirait. (2016). Pengaruh Model Problem Based Learning dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah. Jurnal Pendidikan Fisika. 5(2), 112-117.
Nurnaningsih. Sowanto, Edi, M.,Mutmainah, & Murtalib (2023). Pengembangan Modul Pembelajaran Dengan Model Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika. 7(2), 241–259.
Rahayu, S. (2008). Analisis Kemampuan Siswa dalam Memecahakan Masalah pada Subkonsep Pencemaran Lingkungan melalui Metode Studi Kasus. Bandung: Universitas pendidikan Indonesia.
Sholihah, D. A., & Mahmudi, A. (2015). Keefektifan experiential learning pembelajaran matematika MTS materi bangun ruang sisi datar. Jurnal Riset Pendidikan Matematika. 2(2), 175-185.
Siregar, W. D., dan L. Simatupang. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PBL terhadap Aktivitas Belajar dan Hasil Belajar Siswa pada Materi Asam Basa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia. 2(2), 91-96.
Siswantoro, E. (2018). Problem Based Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Kelas VI SD Negeri Sanaweta 2 Kota Blitar. Jurnal Edukasi. (1), 15-18.
Sumiantari, N. L. E., I. N. Suardana, dan K. Selamet (2019). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah IPA Siswa Kelas VIII SMP. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Sains Indonesia. 2(1), 12–22.
Susino, S. A., Destiniar, D., & Sari, E. F. P. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas X SMA. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika. 8(1), 53–61.
Sutrisno. (2012). Efektivitas pembelajaran dengan metode penemuan terbimbing terhadap pemahaman konsep matematis siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, Vol 1(4),16.
Syafii, W & Yasin, R. M. (2013). Problem Solving Skills and Learning Achievements Through Problem Based Module In Teaching and Learning Biology In High School. Jurnal Asian Social Science. 9(12), 220-228.
Syamsidah dan H. Suryani. (2018). Buku Model Problem Based Learning (PBL). Yogyakarta: Deepublish.
Trianto. (2009). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Riska Ananta Putri, Mohammad Jamhari, Mursito S. Bialangi, Gamar B.N. Shamdas, Lilies, Vita Indri Febriani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.