Pengembangan Booklet Inventarisasi Jenis-Jenis Tumbuhan Obat Sebagai Sumber Belajar Biologi Kelas X di Kecamatan Barumun Kabupaten Padang Lawas
DOI:
https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.17496Abstract
This study aims to develop a booklet based on the local potential of medicinal plants as a learning resource for biology in the biodiversity topic of grade X at SMA Negeri 1 Barumun. The background of this research is rooted in the need for contextual learning media that can connect biology material with students’ surrounding environment, making the learning process more relevant, engaging, and meaningful. The research employed a Research and Development (R\&D) method using the ADDIE model, which consists of five stages: Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation. The instruments used included expert validation sheets, teacher and student response questionnaires, and concept comprehension tests. The validation results indicated a very high level of feasibility with expert scores ranging from 95–98%. Practicality testing revealed positive responses from teachers (95%) and students (97%). Furthermore, the effectiveness test through concept comprehension produced an N-gain score of 0.81, categorized as high. These findings demonstrate that the booklet based on the local potential of medicinal plants is not only valid and practical but also effective in improving the quality of biology learning and can serve as an innovative learning resource aligned with 21st-century educational needs.
References
Adriadi, A., Nursanti, & Puspitasari, R. (2020). Keanekaragaman tumbuhan obat masyarakat di Hutan Talang Rencong Desa Pulau Sangkir, Kabupaten Kerinci, Jambi. Media Konservasi, 25(2), 134–139. https://doi.org/10.29244/medkon.25.2.134-139
Afidah, Z., Safitri, R. I., & Anggraeni, F. K. A. (2023). Efektivitas media pembelajaran audiovisual Animaker dalam meningkatkan hasil belajar dan pemahaman konsep IPA siswa SMP. U-Teach: Journal Education of Young Physics Teacher, 4(2), 55–62.
Afifah, N., et al. (2020). Identifikasi tumbuhan obat di kawasan hutan lindung. Jurnal Keanekaragaman Hayati.
Al Aluf, W. (2024). Analisis kebutuhan pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah: Penyesuaian karakteristik, kurikulum, capaian dan media pembelajaran sesuai kebutuhan peserta didik. Pendas: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(4), 436–454.
Alafiyah, T. (2022). Etnobotani tumbuhan obat oleh masyarakat di Desa Sukolilo Kecamatan Sukolilo Kabupaten Pati sebagai sumber belajar Biologi SMA berbentuk katalog (Skripsi tidak diterbitkan). Universitas Islam Negeri Walisongo.
Alivia, L. (2024). Pengembangan booklet keanekaragaman tanaman obat sebagai sumber belajar Biologi kelas X (Disertasi, S1-Tadris Ilmu Pengetahuan Alam Biologi).
Andesmora, E. V., et al. (2022). Keanekaragaman tanaman obat di masyarakat lokal Semerap, Kabupaten Kerinci, Jambi. Jurnal Hutan dan Masyarakat, 14(2), 99–112.
Dewi, R. S., et al. (2022). Tingkat pengetahuan masyarakat tentang obat tradisional setelah pemberian e-booklet di Kabupaten Karimun. Jurnal Kefarmasian Indonesia.
Hendayani, M. (2019). Problematika pengembangan karakter peserta didik di era 4.0. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 183.
Junaidi, M., Arhafna, C. H., Zuhra, D. A., & Pandia, E. S. (2023). Keanekaragaman tumbuhan liar yang berpotensi sebagai tanaman obat pada Suku Tamiang di Desa Tangsi Lama Kecamatan Seruway. Jurnal Biosense, 6(1).
Kusuma, A. B. (2021). Pengembangan produk berbasis tumbuhan obat sebagai upaya peningkatan ekonomi lokal. Jurnal Ekonomi dan Bisnis.
Lestari, A. M., Sari, F. H., Ifadha, F. I., & Amilia, F. N. (2024). Konvergensi dan pemanfaatan tanaman obat lokal bagi siswa sekolah dasar guna meningkatkan pembelajaran berbasis kearifan lokal. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 7(3).
Lutfiani, A. (2024). Pengembangan booklet keanekaragaman tanaman obat sebagai sumber belajar Biologi kelas X (Skripsi).
Milala, H. F., Endryansyah, E., Joko, J., & Agung, A. I. (2022). Keefektifan dan kepraktisan media pembelajaran menggunakan Adobe Flash Player. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro, 11(2), 195–202.
Naemah, D., & Pudjawati, E. D. (2021). Keragaman tanaman berkhasiat obat di Kawasan Hutan Dengan Tujuan Khusus (KHDTK) Rantau. Jurnal Hutan Tropis, 9(1), 158.
Nainggolan, W. A., Ulfa, S. W., & Adlini, M. N. (2025). Pengembangan ensiklopedia etnobotani tumbuhan obat tradisional Batak Toba sebagai sumber belajar pada materi keanekaragaman hayati di kelas X SMA Negeri 1 Pahae Jae. Jurnal Bionatural, 12(1), 57–66.
Nasution, L. P., & Ulfa, S. W. (2023). Pengembangan media booklet Biologi berbasis digital sebagai media belajar materi ekosistem untuk siswa kelas X. Jurnal Bionatural, 10(2).
Nursetyo, K. I., & Ariani, D. (2021). Ragam storyboard untuk produksi media pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 108–120.
Oprida, M. A., Syafriati, Y. M., & Sada, M. (2024). Optimalisasi hasil belajar peserta didik dengan memanfaatkan lingkungan sekolah sebagai sumber belajar IPA. Algoritma: Jurnal Matematika, Ilmu Pengetahuan Alam, Kebumian dan Angkasa, 2(3), 121–145.
Pratiwi, D. (2022). Studi etnobotani tumbuhan obat di masyarakat pedesaan. Jurnal Penelitian Hayati.
Putri, D. A. H., Ardi, A., Alberida, H., & Yogica, R. (2021). Validitas media pembelajaran e-learning berbasis Edmodo pada materi sel untuk peserta didik kelas XI SMA/MA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(2), 230–237.
Putri, N. M. (2020). Pengembangan booklet sebagai media pembelajaran materi perlindungan konsumen kelas XI BDP di SMKN Mojoagung. Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 8(3). https://doi.org/ISSN2337-6078
Putri, N. H., et al. (2021). Booklet sistem ekskresi pada manusia sebagai suplemen bahan ajar Biologi kelas XI SMA. Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 309–314. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JLLS
Retang, P. T., & Ina, A. T. (2023). Keanekaragaman tumbuhan obat di Hutan Pau Desa Weluk Praimemang Kabupaten Sumba Tengah. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(12), 8031.
Sabrina, N. A., Maharaja, L. R., Nainggolan, M. M., & Gaol, M. L. (2023). Pengaruh pengembangan media ajar visual terhadap siswa sekolah dasar dalam memahami konsep matematika secara visual. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(1), 11–11.
Salmawati, S., Rahman, A. P., & Hajar, I. (2024). Hubungan pemanfaatan lingkungan sekolah sebagai sumber belajar dengan hasil belajar kognitif IPA peserta didik. Al-Ahya: Jurnal Pendidikan Biologi, 6(1), 1–10.
Syahdiani, S., Kardi, S., & Sanjaya, I. G. M. (2015). Pengembangan multimedia interaktif berbasis inkuiri pada materi sistem reproduksi manusia untuk meningkatkan hasil belajar dan melatihkan keterampilan berpikir kritis siswa. JPPS (Jurnal Penelitian Pendidikan Sains), 5(1), 727–741.
Syukur, A., Al Idrus, A., & Raksun, A. (2024). Pemanfaatan lingkungan mangrove sebagai sumber belajar IPA pada guru dan siswa Tsanawiyah Telage Bagik Desa Ketapang Raya Lombok Timur. Jurnal Pengabdian Magister Pendidikan IPA, 7(2), 330–335.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Laila Khoria Siregar, Syarifah Widya Ulfa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.