Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Menggunakan Vidio Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence (AI) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di Kelas XI MIA SMA Swasta Muhammadiyah 10 Rantauprapat

Authors

  • Dicky Ananda Syahputra Universitas Labuhanbatu
  • Hasmi Syahputra Harahap Universitas Labuhanbatu
  • Khairul Universitas Labuhanbatu
  • Novi Fitriandika Sari Universitas Labuhanbatu

DOI:

https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.17519

Abstract

This study aims to analyze the effect of implementing Problem-Based Learning (PBL) assisted by Artificial Intelligence (AI)-based video on students’ learning outcomes in the topic of the human digestive system. The research employed a quasi-experimental method with a Pretest-Posttest Control Group Design. The participants of the study were eleventh-grade students of SMA Swasta Muhammadiyah 10 Rantauprapat. The instruments used in this study included a learning achievement test and a student response questionnaire. Data were analyzed using the t-test. The results show that the application of the Problem-Based Learning learning model with the help of Artificial Intelligence (AI)-based videos is proven effective in improving student learning outcomes on the human digestive system material. This is seen from the increase in the average score, the lowest score, and the highest score, and is supported by the results of normality tests, homogeneity tests, and One Sample Tests that show significant differences. The implication of this finding is the need for educators to not only rely on conventional learning, but also combine it with innovative learning strategies or media. The combination of the two is believed to increase the effectiveness of learning and student motivation.

References

Amanatus, A., & Karyanto, P. (2023). Pengembangan multimedia interaktif berbasis Articulate Storyline pada pembelajaran ekologi SMA kelas X. Bio-Pedagogi: Jurnal Pembelajaran Biologi, 12(1), 10–25.

Ananda Putri, M. N. A., & Anas, N. (2023). Analisis keterampilan abad 21 siswa dalam pembelajaran biologi. Jurnal Pendidikan Biologi, 21, 1–10.

Assegaff, A., & Sontani, U. T. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan berpikir analitis melalui model Problem Based Learning (PBL). Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 38–48.

Fadhila, N. (2021). Pengembangan modul pembelajaran biologi terintegrasi nilai-nilai Islam pada konsep sistem pencernaan. Jurnal Pendidikan Biologi, 10(2), 55–66.

Fitriyanto, H., Sudiana, I. K., & Wijaya, M. A. (2020). Pengaruh model pembelajaran berbantuan aplikasi Google Classroom terhadap hasil belajar biologi. Jurnal Pendidikan Sains, 7(1), 57–68.

Leiker, D., & Gyllen, A. R. (2023). Generative AI for learning: Investigating the potential of synthetic learning videos. Journal of Educational Technology, 5(2), 1–12.

Lestra, D. A., Darvina, Y., & Novitra, F. (2024). Pengaruh model pembelajaran generatif berbantuan media mind mapping terhadap kompetensi fisika siswa kelas XI MIA SMAN 1 Painan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 8(1), 39171–39177.

Rachmah, H. (2019). Blended learning: Memudahkan atau menyulitkan? Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3, 673–679.

Raisah, A., Aklimawati, H., Qausar, H., & Fonna, M. (2024). Pengaruh model pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap kemampuan komunikasi matematis dan self-efficacy siswa di MAS Ulumuddin. Jurnal Pendidikan Matematika Malikussaleh, 4(2), 166–177.

Romi. (2021). Pengembangan media pembelajaran interaktif berbasis teknologi dalam pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(4), 3019–3026.

Rosmana, P. S., Iskandar, S., & Rahma, A. R. (2023). Efektivitas penggunaan media pembelajaran digital pada hasil belajar siswa kelas V SDN 6 Nagri Kaler. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 10–17.

Rifa Faidah, S. T., Salsabila, A., & R., R. (2022). Desain inovasi media pembelajaran dengan penerapan Augmented Reality pada materi sistem pencernaan. Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 8(1), 76–83.

Sumardi, L. (2024). Pengaruh model pembelajaran PBL berbasis Artificial Intelligence terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan, 4(3), 45–55.

Wicaksono, S. A., & Wiratama, R. (2024). Pemanfaatan media digital interaktif dalam pembelajaran biologi untuk meningkatkan motivasi siswa. Jurnal Pendidikan Biologi Digital, 3(1), 20–30.

Yani, N. K. A. (2017). Pengembangan multimedia interaktif berbasis Android pada materi sistem pencernaan manusia untuk peserta didik kelas XI SMA Negeri 6 Bandar Lampung. Jurnal Bioterdidik: Wahana Ekspresi Ilmiah, 5(2), 115–125.

Downloads

Published

2025-09-18

How to Cite

Syahputra, D. A., Harahap, H. S., Khairul, & Sari, N. F. (2025). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning Menggunakan Vidio Pembelajaran Berbasis Artificial Intelligence (AI) Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Materi Sistem Pencernaan Manusia di Kelas XI MIA SMA Swasta Muhammadiyah 10 Rantauprapat. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 13(3), 2105–2110. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.17519

Issue

Section

Articles