Pengembangan E-LKPD Berbasis Problem Based Learning (PBL) dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Pada Materi Sistem Peredaran Darah Kelas XI IPA di SMA Negeri 1 Lau Baleng
DOI:
https://doi.org/10.33394/bioscientist.v13i3.17575Abstract
This study aims to develop an E-LKPD based on Problem Based Learning (PBL) by utilizing the Liveworksheet platform to improve the critical thinking skills of grade XI IPA students at SMA Negeri 1 Lau Baleng. The study used the Research and Development (R&D) method with the 4D model (Define, Design, Develop, Disseminate). The research subjects involved 31 grade XI IPA F2 students and one biology teacher. The product was validated by material and media experts with results of 90.62% and 88.75%, respectively (very valid category). The practicality test showed a teacher response of 100% and a student response of 95.72% (very practical category). The effectiveness of E-LKPD was demonstrated through the N-Gain analysis = 0.74 (high category). The research findings indicate that (1) the results of expert validation on content, media, and assessment items fall into the Very Valid category; (2) teacher responses reached 100% and student responses 95.72%, both categorized as Very Practical; (3) the results of the pretest and posttest showed an improvement in critical thinking skills with an N-Gain score of 0.74 (high category). Therefore, the PBL-based E-LKPD using Liveworksheet is feasible, practical, and effective for use in biology learning on the circulatory system material.
References
Aisyah, S. A., Aisyah, S., Wicaksana, E. J., & Hamidah, A. (2025). Pengembangan E-LKPD berbasis problem based learning (PBL) pada materi sistem peredaran darah manusia. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 14(3), 4317–4332.
Amelia, R. Z. R., & Trimulyono, G. (2024). Pengembangan E-LKPD liveworksheet berbasis inkuiri terbimbing pada materi virus untuk melatihkan keterampilan berpikir kritis kelas X SMA. Berkala Ilmiah Pendidikan Biologi (BioEdu), 13(3), 562–572.
Audry, A. F., Hardiansyah, H., & Rezeki, A. (2022). Pengembangan E-LKPD berbasis problem based learning pada materi sistem gerak kelas XI. JUPEIS: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(3), 128–139. https://doi.org/10.55784/jupeis.Vol1.Iss3.158
Azrina, N., & Sandika, B. (2022). Pengembangan E-LKPD berbasis problem based learning untuk melatih keterampilan berpikir kritis pada materi sistem pernapasan kelas XI IPA di MAN 2 Jember. Alveoli: Jurnal Pendidikan Biologi, 3(2), 1–13. https://doi.org/10.35719/alveoli.v3i2.98
Fauzianti, W., & Tambunan, E. P. S. (2025). Pengembangan digital flipbook terintegrasi mind map (DFM) untuk meningkatkan pemahaman konsep kelas XI pada materi sistem pencernaan di SMA. Bioscientist: Jurnal Ilmiah Biologi, 13(3), 1689–1703.
Fitriyah, I. M. N., & Ghofur, M. A. (2021). Pengembangan E-LKPD berbasis Android dengan model pembelajaran problem based learning (PBL) untuk meningkatkan berpikir kritis. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1957–1970.
Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.
Kartorejo, S. S., Tumbel, F. M., Sakul, E. H., Tanor, M. M., Rampengan, M. M., Sasinggala, M., … & Sumakul, J. M. (2022). Pengembangan lembar kerja berbasis problem based learning pada materi sistem peredaran darah di SMA Negeri 3 Tondano. JSPB Bioedusains, 3(2), 125–135.
Kismawati, R., Ernawati, T., & Winingsih, P. H. (2022). Pengembangan e-komik berbasis Heyzine flipbook pada materi sistem pencernaan bagi kelas VIII SMP. Wacana Akademika: Majalah Ilmiah Kependidikan, 6(3), 359–370.
Lathifah, M. F., & Hidayati, B. N. (2021). Efektivitas LKPD elektronik sebagai media pembelajaran pada masa pandemi Covid-19 untuk guru di YPI Bidayatul Hidayah Ampenan.
Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. Jurnal Pendidikan Agama Islam Edureligia, 2(2), 2579–5694. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459
Maimufi, R. (2021). Pengembangan lembar kerja (LKPD) berbasis model problem based learning (PBL) pada materi sistem peredaran darah kelas XI di SMAN 2 Pulau Punjung Kabupaten Dharmasraya.
Nurmasita, N., Enawaty, E., Lestari, I., Hairida, H., & Erlina, E. (2023). Pengembangan E-LKPD berbasis problem based learning (PBL) pada materi reaksi redoks. Jambura Journal of Educational Chemistry, 5(1), 11–20. https://doi.org/10.34312/jjec.v5i1.15991
Okpatrioka, O. (2023). Research and development (R&D) penelitian yang inovatif dalam pendidikan. Dharma Acariya Nusantara: Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 1(1), 86–100. https://doi.org/10.47861/jdan.v1i1.154
Putra, M., & Sari, D. (2022). Pemanfaatan teknologi pendidikan dalam pembelajaran abad ke-21. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 8(2), 112–120.
Rahmawati, E., Kaspul, K., & Zaini, M. (2022). Pengembangan LKPD elektronik berbasis liveworksheet konsep sistem sirkulasi untuk meningkatkan keterampilan berpikir kritis SMA. Practice of the Science of Teaching Journal: Jurnal Praktisi Pendidikan, 1(1), 16–22.
Riani Johan, J., Iriani, T., & Maulana, A. (2023). Penerapan model Four-D dalam pengembangan media video keterampilan mengajar kelompok kecil dan perorangan. Jurnal Pendidikan West Science, 1(6), 372–378.
Robiyansyah, R., Oprasmani, E., & Nevrita, N. (2024). Pengaruh penggunaan E-LKPD biologi berbasis problem based learning terintegrasi STEM terhadap hasil belajar materi sistem peredaran darah kelas XI SMAN 4 Tanjung Pinang [Doctoral dissertation, Universitas Maritim Raja Ali Haji].
Rusman. (2017). Belajar dan pembelajaran berorientasi standar proses pendidikan. Jakarta: Kencana.
Sugiyono. (2020). Metodologi penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susilawati, D. (2022). Pengembangan E-LKPD materi sistem peredaran darah menggunakan Flip PDF Professional untuk SMA [Doctoral dissertation, Universitas Jambi]. https://repository.unja.ac.id/id/eprint/41631
Umaroh, U., Novaliyosi, N., & Setiani, Y. (2022). Pengembangan lembar kerja elektronik (E-LKPD) berbasis problem based learning (PBL) untuk memfasilitasi kemampuan penalaran pada materi lingkaran. Wilangan: Jurnal Inovasi dan Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 61–70. https://doi.org/10.56704/jirpm.v3i1.13368
Utama, K. H., & Kristin, F. (2020). Meta-analysis pengaruh model pembelajaran problem based learning (PBL) terhadap kemampuan berpikir kritis IPA di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 889–898.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Destri Br Maha, Kartika Manalu

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.