Analisis Penguasaan Konsep Siswa dalam Menyelesaikan Soal Miskonsepsi pada Mata Pelajaran Biologi

Authors

  • Titi Laily Hajiriah Program Studi Pendidikan Biologi, FSTT, Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia
  • Baiq Muli Harisanti Program Studi Pendidikan Biologi, FSTT, Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/bioscientist.v10i1.5153

Keywords:

Mastery of Concepts, Misconceptions.

Abstract

This study aims to describe students' mastery of concepts in solving misconceptions in biology subjects. The sample used is grade 12 students majoring in science  and using purposive sampling as a sampling technique. The instrument used is in the form of open test questions containing misconceptions that have been validated by 2 experts and are considered valid because they come from a collection of misconceptions with ISBNs. Data analysis used in this study is the CRI technique. The results of the analysis of the research data can be concluded that the level of understanding of students through their CRI analysis is at a level > 2.5 with the category of misconceptions. Based on the results of the study, it can be concluded that grade 12 science students have very low mastery of concepts that trigger misconceptions so that it is necessary to review certain concepts that have been studied.

References

Alfionitari, E., Nurlaeli., dan Afriansyah, D. (2019). Identifikasi Miskonsepsi Siswa dengan Menggunakan Metode Certainty of Response Index (CRI) pada Materi Pelajaran IPA. (JPB) Jurnal Pembelajaran Biologi : Kajian Biologi dan Pembelajarannya, 6(1), 22-30.

Awal, R., Afidah, M., dan Wahyuni, S. (2018). Analisis Miskonsepsi Biologi Sel pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Biologi Universitas Lancang Kuning. Lectura : Jurnal Pendidikan, 9(1), 86-94.

Etikan, I., Musa, S.A., and Alkasim, R.S. (2015). Comparison of Convenience Sampling and Purposive Sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1-4.

Ibrahim, M. (2012). Seri Pembelajaran Inovatif Konsep, Miskonsepsi dan Cara Pembelajarannya. Surabaya: Unesa University Press.

Irani, N.V., Zulyusri, Z., dan Darussyamsu, R. (2020). Miskonsepsi Materi Biologi SMA dan Hubungannya dengan Pemahaman Siswa. Jurnal Biolokus : Jurnal Penelitian Pendidikan Biologi dan Biologi, 3(2), 348-355.

Jumiati, J., dan Hamid, H.H. (2015). Analisis Miskonsepsi Mahasiswa Calon Guru Biologi pada Konsep Morfologi Daun dan Bunga di Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Lancang Kuning Pekanbaru. Bio-Lectura : Jurnal Pendidikan Biologi, 2(2), 109-118.

Luzyawati, L., dan Hidayah, H. (2019). Profil Miskonsepsi Siswa dalam Materi Sistem Ekskresi Melalui Penugasan Peta Konsep. Mangifera Edu : Jurnal Biologi and Pendidikan Biologi, 3(2), 72-87.

Sucahyanti, K.N., Adnyana, I.P.B., dan Santiasa, I.M.P.A. (2018). Pengembangan Instrumen Asesmen Mind Mapping untuk Menilai Pemahaman Konsep Biologi. Jurnal Pendidikan Biologi Undiksha, 5(2), 113-122.

Susilawati, K., Adnyana, I.P.B., dan Swasta, I.B.J. (2014). Pengaruh Model Siklus Belajar 7E terhadap Pemahaman Konsep Biologi dan Sikap Ilmiah Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran IPA Indonesia, 4(1), 1-11.

Yulianti, E., dan Gunawan, I. (2019). Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL): Efeknya terhadap Pemahaman Konsep dan Berpikir Kritis. Indonesian Journal of Science and Mathematics Education, 2(3), 399-408.

Downloads

Published

2022-06-30

How to Cite

Hajiriah, T. L., & Harisanti, B. M. (2022). Analisis Penguasaan Konsep Siswa dalam Menyelesaikan Soal Miskonsepsi pada Mata Pelajaran Biologi. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 10(1), 383–390. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v10i1.5153

Issue

Section

Articles

Citation Check