PENTINGNYA ASESMEN AUTENTIK DAN ALTERNATIF DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI

Authors

  • I Wayan Karmana Program Studi Pendidikan Biologi FPMIPA IKIP Mataram Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/bioscientist.v1i2.797

Keywords:

Authentic Assessment, Alternative Assessment, Biology Learning.

Abstract

The change of learning paradigm today from teacher centered to student centered has implication to the assessment system (assessment). Assessment not only relies on tests but also refers to performance in the form of authentic assessment and alternative assessment that is better able to dig information holistically about students' ability either affective, cognitive, or psychomotor aspects. Therefore, it is necessary to understand and implement it in the assessment of biology learning process.

References

Anderson, L., W., & Krathwohl, D., R., (Ed). 2001. A Taxonomy for Learning, Teaching, Assessing (Revision of Bloom’s Taxonomy of Education Objectives). New York: Addison-Wesley Longman, Inc.

Arends, R. 2008. Learning To Teach (Belajar untuk Mengajar). Edisi Ketujuh, Buku II. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Corebima, A., D. 2009. Asesmen Autentik. Materi Acuan pada PLPG di PSG Rayon 15 Malang: Universitas Negeri Malang.

Depdiknas. 2008. Perangkat Penilaian KTSP SMA. Jakarta: Ditjen Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah, Direktorat Pembinaan SMA.

Doran, R., et. al. 2002. Science Educator’s Guide To Laboratory Assessment. Arlington, Virginia: National Science Teacher Association (NTSA) Press.

Haryati, M. 2009. Model dan Teknik Penilaian pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press.

Ibrahim, M. 2005. Asesmen Berkelanjutan. Surabaya: Unesa University Press.

Nurhadi, Y., B., & Senduk, A., G. 2003. Pembelajaran Kontekstual (Contextual Teaching and Learning) dan Penerapannya dalam KBK. Malang: Universitas Negeri Malang.

Nuryani, R. 2005. Strategi Belajar Mengajar Biologi. Malang: UM Press.

Susilo, H., Handayanto, S., K., & Parlan. 2008. Panduan Pendidik dalam Pembelajaran IPA untuk SMP/MTs. Jakarta: Pusat Perbukuan Depdiknas.

Susilo, H. 2003. Asesmen Autentik pada Pembelajaran IPA Biologi. Makalah Dipresentasikan dalam Rangka MGMP Biologi di Malang Tanggal 30 Agustus 2003.

Yusrafiddin. 2008. Penilaian dalam Proses Pembelajaran. http.www.google.com. Diakses pada tanggal 7 Juli 2013.

Downloads

How to Cite

Karmana, I. W. (2013). PENTINGNYA ASESMEN AUTENTIK DAN ALTERNATIF DALAM PEMBELAJARAN BIOLOGI. Bioscientist : Jurnal Ilmiah Biologi, 1(2), 169–177. https://doi.org/10.33394/bioscientist.v1i2.797

Issue

Section

Articles

Citation Check