Development of Merdeka Curriculum Teaching Module Based on Problem Based Learning Acid-Base Material
DOI:
https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i4.11508Keywords:
Merdeka curriculum, problem based learning, teaching modulesAbstract
References
Afriyanti, W., Ma’ruf, L. M., Citra, B. A., Afra, A. A., & Darmawan, A. A. (2024). Analisis Kompetensi Guru SD Dalam Mengembangkan Modul Ajar Kurikulum Merdeka. Journal of Elementary School Education, 4(1).
Ardianti, Y., Amalia, N., Dasar, G. S., & Surakarta, U. M. (2022). Kurikulum Merdeka : Pemaknaan Merdeka Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407.
Arikunto. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Basri, W., & Rahmi, T. S. (2023). Kendala Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPS Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Moraland Civic Education, 7(1).
Darise, G. N. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi Sebagai Solusi Alternatif Pendidikan Di Indonesia Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Iqra’, 13(2).
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2).
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3).
Hairida, H., & Setyaningrum, V. (2020). The Development of Students Worksheets Based on Local Wisdom in Substance and Their Characteristics. Journal of Educational Science and Technology, 6(2).
Hartatik, S. (2022). Penerapan Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sesuai Kurikulum Merdeka. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4).
Hartoyo, A., Melati, R., & Martono. (2023). Dampak Pelaksanaan Kurikulum Merdeka dan Kesiapan Tenaga Pendidik Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 9(2).
Indarta, Y., Jalinus, N., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5 . 0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024.
Iskandar, S., Rosmana, P., Huda, N., Irsalina, S., Nurnikmah, U., & Sukmawati, V. A. (2023). Kurikulum Merdeka Untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 4882–4890.
Jayadiningrat, M. G., & Ati, E. K. (2018). Peningkatan Keterampilan Mmecahkan Masalah Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(1).
Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar Di SMPN 20 Tanggerang Selatan. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.
Maipita, I., Dalimunthe, M. B., & Sagala, G. H. (2021). The Development Structure of the Merdeka Belajar Curriculum in the Industrial Revolution Era. Journal Advances in Economics, Business and Management Research, 163. https://doi.org/10.2991/aebmr.k.210220.026
Manalu, J. B., Pernando, S., & Turnip, N. H. H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Mahesa, 1(1). https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar†di Era Society 5.0. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan Dan Humaniora, 5(1).
Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Inklusif. Cv. Afifa Utama.
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2).
Megandarisari. (2021). Adaptasi Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Inovasi Kurikulum: Jurnal, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.35868
Nurhayati, N. (2017). Pengembangan Perangkat Bahan Ajar Pada Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2).
Purwanto, A. T. (2022). Perencanaan Pembelajaran Bermakna dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 20(1).
Putri, C. A. D., Rindayati, E., & Damariswara, R. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18–27. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i1.104
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing.
Rosidah, C. T., Pramulia, P., & Susiloningsih, W. (2021). Analisis Kesiapan Guru Mengimplementasikan Asesmen Autentik Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 87–103. https://www.battelleforkids.org/n
Setiawan, R., Syahria, N., Andanty, F. D., & Nabhan, S. (2022). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. Jurnal Gramaswara, 2(2), 49–62. https://doi.org/10.21776/ub.gramaswara.2022.002.02.05
Shafira, M. Y. R., & Wiranda, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Hypermedia dalam Pembelajaran Pengalamatan IP dengan Metode Drill and Practice. Computing and Education Technology Journal (CETJ), 2(1).
Siregar, W. D., & Simatupang, L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PBL Terhadap Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Asam Basa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 2(2), 91–96.
Sufyadi, S., Lambas, Tjaturigsih Rosdiana, Fauzan Amin Nur Rochim, Sandra Novrika, Setiyo Iswoyo, Yayuk Hartini, Marsaria Primadonna, & Rizal Listyo Mahardhika. (2021). Panduan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/SMK/MA). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif & RND). Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Sulastry, T., Rais, N. A., & Herawati, N. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Materi Asam Basa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 142–151.
Zulaiha, S., Meldika, T., & Meisin. (2022). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2).
Afriyanti, W., Ma’ruf, L. M., Citra, B. A., Afra, A. A., & Darmawan, A. A. (2024). Analisis Kompetensi Guru SD Dalam Mengembangkan Modul Ajar Kurikulum Merdeka. Journal of Elementary School Education, 4(1).
Ardianti, Y., Amalia, N., Dasar, G. S., & Surakarta, U. M. (2022). Kurikulum Merdeka : Pemaknaan Merdeka Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar dalam Perencanaan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 6(3), 399–407.
Arikunto. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Rineka Cipta.
Basri, W., & Rahmi, T. S. (2023). Kendala Guru dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka Pada Pembelajaran IPS Tingkat Sekolah Menengah Pertama. Journal of Moraland Civic Education, 7(1).
Darise, G. N. (2019). Implementasi Kurikulum 2013 Revisi Sebagai Solusi Alternatif Pendidikan Di Indonesia Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Jurnal Ilmiah Iqra’, 13(2).
Ernawati, I., & Sukardiyono, T. (2017). Uji Kelayakan Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Pelajaran Administrasi Server. Elinvo (Electronics, Informatics, and Vocational Education), 2(2), 204–210. https://doi.org/10.21831/elinvo.v2i2.17315
Faiz, A., Pratama, A., & Kurniawaty, I. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Program Guru Penggerak pada Modul 2.1. Jurnal Basicedu, 6(2).
Fitra, D. K. (2022). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Perspektif Progresivisme Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Filsafat Indonesia, 5(3).
Hairida, H., & Setyaningrum, V. (2020). The Development of Students Worksheets Based on Local Wisdom in Substance and Their Characteristics. Journal of Educational Science and Technology, 6(2).
Hartatik, S. (2022). Penerapan Problem Based Learning Dalam Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Peserta Didik Sesuai Kurikulum Merdeka. VOCATIONAL: Jurnal Inovasi Pendidikan Kejuruan, 2(4).
Hartoyo, A., Melati, R., & Martono. (2023). Dampak Pelaksanaan Kurikulum Merdeka dan Kesiapan Tenaga Pendidik Terhadap Pelaksanaan Pembelajaran Di Sekolah. Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa, 9(2).
Indarta, Y., Jalinus, N., Samala, A. D., Riyanda, A. R., & Adi, N. H. (2022). Relevansi Kurikulum Merdeka Belajar dengan Model Pembelajaran Abad 21 dalam Perkembangan Era Society 5 . 0. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(2), 3011–3024.
Iskandar, S., Rosmana, P., Huda, N., Irsalina, S., Nurnikmah, U., & Sukmawati, V. A. (2023). Kurikulum Merdeka Untuk Pemulihan Krisis Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(2), 4882–4890.
Jayadiningrat, M. G., & Ati, E. K. (2018). Peningkatan Keterampilan Mmecahkan Masalah Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Pada Mata Pelajaran Kimia. Jurnal Pendidikan Kimia Indonesia, 2(1).
Kristiani, H., Susanti, E. I., Purnamasari, N., Purba, M., Saad, M. Y., & Anggaeni. (2021). Model Pengembangan Pembelajaran Berdiferensiasi (Differentiated Instruction) Pada Kurikulum Fleksibel Sebagai Wujud Merdeka Belajar Di SMPN 20 Tanggerang Selatan. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran, Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan, Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi, Republik Indonesia.
Maipita, I., Dalimunthe, M. B., & Sagala, G. H. (2021). The Development Structure of the Merdeka Belajar Curriculum in the Industrial Revolution Era. Journal Advances in Economics, Business and Management Research, 163. https://doi.org/10.2991/aebmr.k.210220.026
Manalu, J. B., Pernando, S., & Turnip, N. H. H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Mahesa, 1(1). https://doi.org/10.34007/ppd.v1i1.174
Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar†di Era Society 5.0. Santhet: Jurnal Sejarah, Pendidikan Dan Humaniora, 5(1).
Marlina. (2020). Strategi Pembelajaran Berdiferensiasi Di Sekolah Inklusif. Cv. Afifa Utama.
Maulida, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi: Jurnal Pemikiran Dan Pendidikan Islam, 5(2).
Megandarisari. (2021). Adaptasi Kurikulum Pendidikan Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Inovasi Kurikulum: Jurnal, 18(1), 1–9. https://doi.org/10.17509/jik.v18i1.35868
Nurhayati, N. (2017). Pengembangan Perangkat Bahan Ajar Pada Pembelajaran Matematika Realistik Indonesia Untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematis Mahasiswa. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 3(2).
Purwanto, A. T. (2022). Perencanaan Pembelajaran Bermakna dan Asesmen Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmiah Pedagogy, 20(1).
Putri, C. A. D., Rindayati, E., & Damariswara, R. (2022). Kesulitan Calon Pendidik dalam Mengembangkan Perangkat Pembelajaran pada Kurikulum Merdeka. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 3(1), 18–27. https://doi.org/10.53624/ptk.v3i1.104
Retnawati, H. (2016). Analisis Kuantitatif Instrumen Penelitian. Parama Publishing.
Rosidah, C. T., Pramulia, P., & Susiloningsih, W. (2021). Analisis Kesiapan Guru Mengimplementasikan Asesmen Autentik Dalam Kurikulum Merdeka Belajar. JPD: Jurnal Pendidikan Dasar, 12(1), 87–103. https://www.battelleforkids.org/n
Setiawan, R., Syahria, N., Andanty, F. D., & Nabhan, S. (2022). Pengembangan Modul Ajar Kurikulum Merdeka Mata Pelajaran Bahasa Inggris SMK Kota Surabaya. Jurnal Gramaswara, 2(2), 49–62. https://doi.org/10.21776/ub.gramaswara.2022.002.02.05
Shafira, M. Y. R., & Wiranda, R. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Hypermedia dalam Pembelajaran Pengalamatan IP dengan Metode Drill and Practice. Computing and Education Technology Journal (CETJ), 2(1).
Siregar, W. D., & Simatupang, L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran PBL Terhadap Aktivitas Belajar Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Asam Basa. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 2(2), 91–96.
Sufyadi, S., Lambas, Tjaturigsih Rosdiana, Fauzan Amin Nur Rochim, Sandra Novrika, Setiyo Iswoyo, Yayuk Hartini, Marsaria Primadonna, & Rizal Listyo Mahardhika. (2021). Panduan Jenjang Pendidikan Dasar dan Menengah (SD/MI, SMP/MTs, SMA/SMK/MA). Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi.
Sugiyono. (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif & RND). Alfabeta.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D.
Sulastry, T., Rais, N. A., & Herawati, N. (2023). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Based Learning pada Materi Asam Basa Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 11(1), 142–151.
Zulaiha, S., Meldika, T., & Meisin. (2022). Problematika Guru dalam Menerapkan Kurikulum Merdeka Belajar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 9(2).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia uses a variety of waivers and licenses, that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data: Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default) Other data publishing licenses may be allowed as exceptions (subject to approval by the editor on a case-by-case basis) and should be justified with a written statement from the author, which will be published with the article.