Development of E-Supplement Flipbook Material Amino Acid Compounds from Tampoi Fruit (Baccaurea Macrocarpa)
DOI:
https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i5.12958Keywords:
development, e-supplement, amino acid, tampoi fruitAbstract
References
Aisyah, R. S. S., Solfarina, S., & Yuliantika, U. (2021). Pengembangan E-Modul Berbasis Pemecahan Masalah Pada Materi Larutan Elektrolit dan Non-Elektrolit (ELNOEL). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 9(1), 19. https://doi.org/10.33394/hjkk.v9i1.3715
Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. PT Remaja Rosdakarya.
Andarini, T., Masykuri, M., dan Sudarisman, S. 2013. Pembelajaran Biologi Menggunakan Pendekatan CTL (Contextual Teaching and Learning) Melalaui Media Flipchart Dan Video Ditinjau Dari Kemampuan Verbal Dan Gaya Belajar. Jurnal Bioedukasi. Vol. 6(2): 102-119.
Aqib, Zainal. (2010). Profesionalisme Guru dalam Pembelajaran. Surabaya: Insan Cindekia.
Arif, M. H., & Rukmi, A. S. (2020). Pengembangan Buku Suplemen untuk Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. JPGSD, 8(5), 1033–1043. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/36680/32683
Asmi, A. R., Dhita Surbakti, A. N., & C., H. (2018). E-Module Development Based Flip Book Maker for Character Building in Pancasila Coursework Sriwijaya University. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(1), 1. https://doi.org/10.17509/jpis.v27i1.9395.
Asyhari, A., & Silvia, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berupa Buletin dalam Bentuk Buku Saku untuk Pembelajran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika Al-Biruni, 5(1), 1–13.
Azikiwe, U. (2007). Language Teaching and Learning. Onitsha: Afiricana-First Pubs. Ltd.
Branch, R. M. (2009). Instructional Design-The ADDIE Approach. New York: Springer.
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Addie Model. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 35–42. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2124
Elfita, L. (2014). Analisis Profil Protein Dan Asam Amino Sarang Burung Walet (Collocalia Fuchiphaga) Asal Painan. Jurnal Sains Farmasi Dan Klinis, 1(1), 27–37.
Ersando, E., Muharini, R., Lestari, I., Sartika, R. P., & Rasmawan, R. (2022). Pengembangan E-Modul Pemisahan Senyawa Fenolik dari Fraksi Simpur Air dengan Teknik Kromatografi Lapis Tipis (KLT) Preparatif sebagai Sumber Belajar Kimia Bahan Alam. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 2656–3061. http://ojs.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/
Gregory, R. J. (2000). Psychological Testing: History, Principles, and Application. Boston: Allyn and Busan.
Gunadharma, A. (2011). Pengembangan Modul Elektronik Sebagai Sumber Belajar Untuk Mata Kuliah Multimedia Design.
Hariyanti, W., Sasri, R., Sapar, A., Education, C., Program, S., Program, C. S., & Sciences, N. (2024). Development of E-Supplement Biomordant from Several Species of Ferns ( Pteridophyta ) as A Teaching Material for Green Chemistry Course. 12 https://doi.org/10.33394/hjkk.v12i2.11016
Hasan, M., Milawati, Mp., Darodjat, Mp., & DrTuti Khairani Harahap, Ma. (2021). Media pembelajaran (1st ed.). Tahta Media Grup.
Haryati, S. (2012). Research And Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. 37(1), 11–26.
Hidayat, R. K., Sahidu, H., & Gunada, I. W. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis Inkuiri Terbimbing Terintegritas dengan Karakter untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Peserta Didik. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2), 285– 291. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2.462
Ino, N., Yuszda, I., Salimi, K., & Botutihe, D. N. (2017). Struktur dan Fungsi Biomolekul Dasar 1. UNG Press.
Irawan, D. (2014). Pengembangan Model. An-Nuha, 1(November), 225–234.
Isnayni, M. Y., & Hermansyah, W. (2021). Pengaruh Pembelajaran Sistem Daring Terhadap Mahasiswa Tadris Biologi Dalam Memahami Materi Mata Kuliah Struktur dan Fungsi Biomolekul. Jurnal Pendidikan Biologi, 1(1), 22–28.
Jariati, E., & Yenti, E. (2020). Pengembangan E-Magazine Berbasis Multipel Representasi untuk Pembelajaran Kimia di SMA pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit. Journal of Natural Science and Integration, 3(2), 138. https://doi.org/10.24014/jnsi.v3i2.10131
Junaedi, D. (2019). Desain Pembelajaran Model ADDIE (pp. 1–14).
Kurnia, M. R. A., Haryanto, H., Sanova, A., & Dewi, C. A. (2022). Studi Respon Siswa Terhadap Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Chemo-Entrepreneurship Berbentuk Aplikasi Android. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(1), 10. https://doi.org/10.33394/hjkk.v10i1.4954
Kusuma Dewi, D., Made Astra, I., & Susanti, D. (2018). Buku suplemen berbasis android sebagai media pembelajaran pada materi gelombang elektromagnetik untuk peserta didik sma. Prosiding Seminar Nasional Fisika (E-Journal) SNF2018, VII. https://doi.org/10.21009/03.SNF2018
Latuheru, John D. 1988. Media Pembelajaran Dalam Proses BelajarMengajar Masa Kini. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Masriani, & Fadly, D. (2022). Nutritional profiles of Baccaurea macrocarpa fruit. Food Research, 6(2), 202–208. https://doi.org/10.26656/fr.2017.6(2).273
Mukramah, W., Jannah, M., & Wahid, M. (2020). E-Modul Termodinamika Berbasis Flipbook Maker. Jurnal Pendidikan Fisika Dan Fisika Terapan, 1(3), 1–12. raniry.ac.id/index.php/jurnalphi/article/view/7752.
Muliani, M., Khaeruman, K., & Dewi, C. A. (2019). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Predict Observe Explain (POE) Berorientasi Green Chemistry untuk Menumbuhkan Sikap Ilmiah Siswa pada Materi Asam Basa. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 7(1), 37. https://doi.org/10.33394/hjkk.v7i1.1654
Mulyana, I., Putra, A. P., & Suriansyah, M. I. (2019). Buku Ajar Desain Grafis dan Multimedia (Y. Suchyadi (ed.)). Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat
Nugroho, W., Sumarmi, S., & Ramli, M. (2021). Implementasi Suplemen Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal pada Subtema Jenis-Jenis Pekerjaan. Jurnal Pendidikan: Teori …, 6(6), 932–939. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/article/view/14891
Nukila, M., Muharini, R., Sartika, R. P., Hairida, H., & Lestari, I. (2022). Pengembangan E-Suplemen Berbasis Multirepresentasi pada Materi Hidrokarbon. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5970–5987. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3071
Nurhidayati, A., Putro, S. C., & Widiyaningtyas, T. (2018). Penerapan Model PBL Berbantuan E-Modul Berbasis Flipbook Dibandingkan Berbantuan Bahan Ajar Cetak Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Pemrograman Siswa SMK. Teknologi Dan Kejuruan: Jurnal Teknologi, Kejuruan, Dan Pengajarannya, 41(2), 130–138. https://doi.org/10.17977/um031v41i22018p130.
Paivio, A. (1986). Mental Representations: A Dual Coding Approach. Oxford University Press.
Prastowo, Andi. 2015. Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Jogjakarta: Diva Press.
Puspasari, R. (2019). Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie. Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang, 3(1), 137. https://doi.org/10.31331/medivesveteran.v3i1.702
Puspitasari, R., Hamdani, D., & Risdianto, E. (2020). Pengembangan E-Modul Berbasis Hots Berbantuan Flipbook Marker sebagai Bahan Ajar Alternatif Siswa SMA. Jurnal Kumparan Fisika, 3(3), 247–254. https://doi.org/10.33369/jkf.3.3.247-254.
Rahdiyanta, D. (2015). Teknik Penyusunan Modul. Yogyakarta: Direktorat P2TK.
Rahmawati, D., Wahyuni, S., & Yushardi, ). (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Flipbook Pada Materi Gerak Benda Di Smp 1). Jurnal Pembelajaran Fisika, 6(4), 326–332.
Ramli, M. 2012. Media dan Teknologi pembelajaran. Banjarmasin. IAIN Antasari Press.
Riduwan. 2016. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sabianto, F., Amalya, M. H., & Muharini, R. (2022). Pengembangan Novel Grafik Elektronik pada Materi Reaksi Radikal Bebas sebagai Media Suplemen Pembelajaran. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 16(1), 8–15. https://doi.org/10.15294/jipk.v16i1.30529
Santyasa, I. W. (2009). Metode Penelitian Pengembangan dan Teori Pengembangan Modul. Universitas Pendidikan Ganesha.
Seruni, R., Munawaoh, S., Kurniadewi, F., & Nurjayadi, M. (2019). Pengembangan Modul Elektronik (E-Module) Struktur dan Fungsi Biomolekul Pada Materi Metabolisme Lipid Menggunakan Flip Pdf Professional. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(1), 48–56. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i1.4672
Sudjana, N. & A. R. (2003). Teknologi Pengajaran. Sinar Baru Algesindo.
Sugiyono. (2019). Metodelogi Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif Dan R&D. Bandung: ALFABETA.
Sugono, D. (2009). Mahir Berbahasa Indonesia dengan Benar. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Sukmadinata, Nana Syaodih. (2008). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Susilana, R dan Riyana, C. (2008). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: Wacana Prima.
Syafruddin Kuryanto, M., Kironoratri, L., & Guru Sekolah Dasar, P. (2023). E-Modul Suplemen Pembelajaran Bahasa Indonesia Berbasis Kearifan Lokal Pati Info Artikel Abstract Sejarah Artikel. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 6(1), 553–561. https://doi.org/10.24176/jpp.v6i1.9809
Sweller, J. (1988). Cognitive load during problem solving: Effects on learning. Cognitive Science, 12(2), 257–285. https://doi.org/10.1016/0364-0213(88)90023-7
Tarigan, Henry Guntur dan Djago Tarigan. (2009). Telaah Buku Teks Bahasa Indonesia. Bandung: Angkasa.
Tirtana, E., Idiawati, N., & Jayuska, A. (2013). Analisa Proksimat, Uji Fitokimia Dan Aktivitas Antioksidan Pada Buah Tampoi (Baccaurea Macrocarpa). JKK, 2(1), 42–45.
Vebibina, A., Rachayu, I., & Iswanto, S. (2023). Pengembangan E-Modul Berbasis Flipbook Maker Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mahasiswa Tata Rias Universitas Negeri Medan. Prosiding Seminar Nasional.
Wahyuliyani, Y., Supriadi U., Anwar S. (2016). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran Flip Book Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran PAI dan Budi Pekerti. Jurnal TARBAWY, Vol. 1(1): 69-79.
Zulhaini, A. . (2016). Pengembangan Modul Fisika Kontekstual Hukum Newton Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Fisika Siswa di Man Model Banda Aceh. Pendidikan Sains Indonesia, 4(2). https://jurnal.unsiyah.ac.id/JPSI/article/view/6596
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia uses a variety of waivers and licenses, that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data: Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default) Other data publishing licenses may be allowed as exceptions (subject to approval by the editor on a case-by-case basis) and should be justified with a written statement from the author, which will be published with the article.