Development of Water Purification Video as Teaching Material for Middle School Chemistry Course
DOI:
https://doi.org/10.33394/hjkk.v13i2.15029Keywords:
water purification, video, junior high school, chemistryAbstract
References
Alfian, & Fatonah, K. (2020). Analisis Kesalahan Penggunaan Kalimat Baku dan Kalimat Efektif dalam Karangan Argumentasi Siswa SMA Kelas XII PPLS di BKB Nurul Fikri Kranggan Bekasi. Eduscience : Jurnal Ilmu Pendidikan, 5(2), 58–72.
Alga, R. K., Hsb, A. A. A., Azhara, S., Hakim, E. herliza, Afia, N., & Yusnaldi, E. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Digital: Meningkatkan Minat Belajar IPS di Sekolah Dasar Melalui Presentasi Interaktif dan Video Animasi Riska. Continuous Education : Journal of Science and Research, 5(3), 200–212.
Anugrah, M. R., Putrihadiningrum, D. C., Rahmawati, F., & Maghdalena, A. (2023). Pengabdian Masyarakat Penyaringan Air Menggunakan Alat Sederhana untuk Meningkatkan Kejernihan Air di Desa Kedungpeluk Sidoarjo. Nusantara Community Empowerment Review, 1(1), 1–8. https://doi.org/10.55732/ncer.v1i1.754
Apriliani, F., Erlina, E., Melati, H. A., Sartika, R. P., & Lestari, I. (2022). Pengembangan Video Gaya Antarmolekul Berbasis Multipel Representasi untuk Mengatasi Miskonsepsi. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(4), 790–802. https://doi.org/10.24815/jpsi.v10i4.25890
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2016). Pemanfaatan Video sebagai Media Pembelajaran Matematika SD/MI. MUALLIMUNA: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(1), 47–66.
Danial, M. M., & Purnaini, R. (2024). Penambahan Media Kapas Pada Multi Tray Aerator Untuk Pengolahan Air Sungai Sepakat 2 Untuk Mengurangi Kadar Besi ( Fe ) Sebagai Pretreatment Pada Sistem Desalinasi. Jurnal Teknologi Lingkungan Lahan Basah, 12(4), 910–916.
Devianty, R., Indonesia, T. B., Islam, U., & Sumatera, N. (2021). Penggunaan Kata Baku dan Tidak Baku dalam Bahasa Indonesia. 1(2), 121–132.
Dewi, P. D. P., & Suniasih, N. W. (2022). Media Video Pembelajaran Matematika Berbasis Etnomatematika pada Muatan Materi Pengenalan Bangun Datar A R T I C L E I N F O. Jurnal Edutech Undiksha, 10(1), 156–166. https://doi.org/10.23887/jeu.v10i1.44775
Dristyan, F., Syahputra, H., & Syahputra, G. (2018). Pengenalan Internet Dan Jaringan Pada Siswa Sman 1 Air Joman. Jurdimas (Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat) Royal, 1(2), 81–86. https://doi.org/10.33330/jurdimas.v1i2.116
Ersando, Muharini, R., Lestari, I., Putra Sartika, R., & Rasmawan, R. (2022). Pengembangan E-Modul Pemisahan Senyawa Fenolik dari Fraksi Simpur Air dengan Teknik Kromatografi Lapis Tipis (KLT) Preparatif Sebagai. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 10(2), 2656–3061. http://ojs.undikma.ac.id/index.php/hydrogen/
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Fajriaty, R., Riyanti, A., & Marhadi, M. (2023). Pengaruh Penggunaan Biochar Dan Aerasi Untuk Pengolahan Air Limbah Domestik. Structure, 5(1), 7. https://doi.org/10.31000/civil.v5i1.8262
Fardilah, E., Ariza, H., & Sufyan, M. (2023). Implementasi Metode Ceramah Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sman 1 Lareh Sago Halaban. IRJE: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 3(1), 747–754.
Fatmadiwi, A., Hairida, H., Sartika, R. P., Melati, H. A., & Rasmawan, R. (2021). Pengembangan Video Pembelajaran pada Konsep Asesmen Autentik untuk Mahasiswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 266–277. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1322
Fitriyani, K., & Mukhlish, M. (2021). Kalimat Imperatif dalam Teks Prosedur. Deiksis, 13(3), 241. https://doi.org/10.30998/deiksis.v13i3.7024
Junanto, T., & Sartika, R. P. (2023). Pengembangan Model Pembelajaran Sains Berorientasi Literasi Sains bagi Mahasiswa Calon Guru Kimia. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 11(5), 759. https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i5.8886
Kurniasih, D., & Fadhilah, R. (2016). Pelatihan Pembuatan Alat Penjernihan Air Pada Masyarakat Kecamatan Sebawi Kabupaten Sambas. Buletin Al Ribaath, 13(1), 11–14.
Lyanda, D., Halim, R. M. N., & Syakti, F. (2023). Media Pembelajaran Animasi 3D Sistem Tata Surya Menggunakan Metode ADDIE. Jurnal Teknologi Dan Sistem Informasi Bisnis, 5(4), 528–533. https://doi.org/10.47233/jteksis.v5i4.1037
Maydiantoro, A. (2020). Research Model Development: Brief Literature Review. Jurnal Pengembangan Profesi Pendidik Indonesia (JPPP), 3(2), 29–35.
Panggabean, F., Simanjuntak, M. P., Florenza, M., Sinaga, L., & Rahmadani, S. (2021). Analisis Peran Media Video Pembelajaran Dalam Meningkatkan Hasil Belajar IPA SMP. Jurnal Pendidikan Pembelajaran IPA Indonesia (JPPIPAI), 2(1), 7–12.
Puspita, W., Sujana, A., & Sunaengsih, C. (2024). Pengembangan Media Healing Maps untuk Siswa SD Kelas IV pada Materi Penjernihan Air Sederhana. Jurnal Kependidikan, 13(2), 2165–2178. https://jurnaldidaktika.org
Serungke, M., Sibuea, P., Azzahra, A., Fadillah, M. A., Rahmadani, S., & Arian, R. (2024). Penggunaan Media Audio Visual dalam Pembelajaran Istima’. Edu Journal Innovation in Learning and Education, 2(1), 31–39. https://doi.org/10.55352/edu.v2i1.934
Susanti, E., Harta, R., Karyana, A., & Halimah, M. (2018). Desain Video Pembelajaran Yang Efektif Pada Pendidikan Jarak Jauh: Studi Di Universitas Terbuka. Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 3(2), 167–185. https://doi.org/10.24832/jpnk.v3i2.929
Umar, S., Jannah Baturante, N., Rahman, N. A., Ahmar, D. S., Khairun, U., & Tadulako, U. (2023). Pengembangan E-Modul Interaktif Praktikum Kimia Ramah Lingkungan untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kimia Siswa. Journal On Teacher Education, 5(2), 218–224.
Utami, D. F., Fredella, E., Putri, S. S., Maisyaroh, H., Santi, A., & Sholehah, P. (2024). Dampak Kebisingan Suara Kendaraan Terhadap Konsentrasi Belajar Mahasiswa Pgmi Semester 5. Jurnal Ilmiah Kajian Multidisipliner, 8(10), 128–133.
Utomo, A. Y., & Ratnawati, D. (2018). Pengembangan Video Tutorial Dalam Pembelajaran Sistem Pengapian Di Smk. Taman Vokasi, 6(1), 68. https://doi.org/10.30738/jtvok.v6i1.2839
Waruwu, M. (2024). Metode Penelitian dan Pengembangan (R&D): Konsep, Jenis, Tahapan dan Kelebihan. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 9(2), 1220–1230. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i2.2141
Wulandari, D. (2022). Metode Pembelajaran Dalam Meningkatkan Keaktifan Belajar. Aksioma Ad-Diniyah, 10(1). https://doi.org/10.55171/jad.v10i1.690
Yulis, P. A. R., & Fauziah, N. (2024). Analisis Kebutuhan Pengembangan Prototype e-Modul Kimia Hijau Terintegrasi TPACK (Technological Pedagogical Content Knowledge). Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 12(December), 1477–1495.
Yunita, E., & Suprapto, N. (2021). Analisis Kelayakan Video Pembelajaran Fisika Berbasis Platform Youtube pada Materi Usaha dan Energi. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 10(1), 21–31. https://doi.org/10.26740/ipf.v10n1.p21-31
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia uses a variety of waivers and licenses, that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data: Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default) Other data publishing licenses may be allowed as exceptions (subject to approval by the editor on a case-by-case basis) and should be justified with a written statement from the author, which will be published with the article.