Analysis of Students' Predicting Skills in The Concept of Reaction Rate
DOI:
https://doi.org/10.33394/hjkk.v11i1.6916Keywords:
collision theory, reaction rate factors, predicting skillAbstract
References
Abdjul, T., & Katili, N. (2021). Penerapan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Terhadap Keterampilan Proses Sains Siswa. Jambura Physics Journal, 3(2), 112–119. https://doi.org/10.34312/jpj.v3i2.11166
Alvionita, D., Murti, A. B., Rasyid, A., Gani, F., & Info, A. (2021). Studi Literasi : Pelopor Pembelajaran Bermakna Menggunakan Teknologi Augmented Reality pada Topik Lingkungan di Era Merdeka Belajar. Bioilmi, Jurnal Pendidikan, VII(II), 73–82. https://doi.org/https://doi.org/10.19109/bioilmi.v7i2.11510
Ango, M. L. (2002). Mastery of Science Process Skills and Their Effective Use in the Teaching of Science: An Educology of Science Education in the Nigerian Context. International Journal of Educology, 16(1), 11–30. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED494901.pdf
Asy, M., Fitriani, H., Pendidikan, P., & Mataram, F. I. (2017). Literatur Reviu Keterampilan Proses Sains sebagai Dasar Pengembangan Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi Keterampilan Proses Sains sebagai Dasar Pengembangan Keterampilan Berpikir Tingkat. 5(1), 1–7.
Fajrina, S., Nulhakim, L., & Taufik, A. N. (2021). Pengembangan Instrumen Performance Assessment Praktikum untuk Mengukur Keterampilan Proses Sains (KPS) Siswa SMP Kelas VIII pada Tema Makananku Kesehatanku. PENDIPA Journal of Science Education, 6(1), 105–112. https://doi.org/10.33369/pendipa.6.1.105-112
Fitri, Herman, & Haris, A. (2020). Analisis Kemampuan Memprediksi dalam Pembelajaran Fisika Peserta Didik Kelas XII MIA SMA Negeri 9 Makassar. perkembangan teknologi , yang menuntut suatu masyarakat untuk menjadi sumber daya manusia yang perubahan , yaitu diantaranya pengetahuan dan ketera. 02, 100–107.
Fitriana, F., Kurniawati, Y., & Utami, L. (2019). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Pada Materi Laju Reaksi Melalui Model Pembelajaran Bounded Inquiry Laboratory. JTK (Jurnal Tadris Kimiya), 4(2), 226–236. https://doi.org/10.15575/jtk.v4i2.5669
Gultom, E. C. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Predict, Observe, Explain (POE) pada Materi Larutan Elektrolit dan Non Elektrolit untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains, Sikap Ilmiah, dan Kemampuan Kognitif Siswa. 9(1), 76–83.
Hairida, H. (2018). Penilaian Sikap Siswa Dalam Pembelajaran Kimia Melalui Teknik Self Assessment Dan Peer Assessment. Jurnal Pendidikan Matematika Dan IPA, 9(2), 37. https://doi.org/10.26418/jpmipa.v9i2.25832
Ilmi, N., Desnita, D., Handoko, E., & Zelda, B. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Keterampilan Proses Sains pada Pembelajaran Fisika SMA. V, SNF2016-RND-57-SNF2016-RND-62. https://doi.org/10.21009/0305010213
Khairunnisa, K., Ita, I., & Istiqamah, I. (2020). Keterampilan Proses Sains (KPS) Mahasiswa Tadris Biologi pada Mata Kuliah Biologi Umum. BIO-INOVED : Jurnal Biologi-Inovasi Pendidikan, 1(2), 58. https://doi.org/10.20527/binov.v1i2.7858
Khery, Y. (2013). Kesadaran Metakognitif, Proses Sains, dan Hasil Belajar Kimia Mahasiswa Divergen dan Konvergen dalam PBL. Jurnal Pendidikan Sains, 1(4), 343–351.
Khery, Y., Subandi, S., & Ibnu, S. (2013). Metakognitif, Proses Sains, dan Kemampuan Kognitif Mahasiswa Divergen dan Konvergen dalam PBL. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 1(1), 37. https://doi.org/10.33394/j-ps.v1i1.517
Kinasih, S., & Sinaga, K. (2020). Kajian Penerapan Teori Pembelajaran Bermakna Ausubel Berdasarkan Perspektif Alkitabiah Pada Materi Hidrokarbon [a Study on the Application of Ausubel’S Meaningful Learning Theory on Hydrocarbon Chemical Learning Based on a Biblical Perspective]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 16(2), 141. https://doi.org/10.19166/pji.v16i2.2128
Lusidawaty, V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran Ipa Dengan Strategi Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Dan Motivasi Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 168–174. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.333
Manu, T. S. N., & Nomleni, F. T. (2018). Pengaruh Metode Pembelajaran Karya Kelompok Terhadap Keterampilan Proses Sains Dengan Kovariabel Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran Biologi. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 8(2), 167–179. https://doi.org/10.24246/j.js.2018.v8.i2.p167-179
Manurung, I. F. U. (2020). Identifikasi Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Melalui Penggunaan Lembar Kerja Berbasis Inquiry Pada Mata Kuliah Konsep Dasar IPA. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Mu’minin, A. A., Dasna, I. W., & Suharti, S. (2020). Efektivitas POGIL pada Pembelajaran Kesetimbangan Kimia terhadap Keterampilan Proses Sains dan Hasil Belajar Siswa dengan Kemampuan Awal Berbeda. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 8(1), 29. https://doi.org/10.33394/hjkk.v8i1.2659
Munawwarah, M., Laili, N., & Tohir, M. (2020). Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa Dalam Memecahkan Masalah Matematika Berdasarkan Keterampilan Abad 21. Alifmatika: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika, 2(1), 37–58. https://doi.org/10.35316/alifmatika.2020.v2i1.37-58
Murlia, S., & Rudi, L. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains (KPS) Mahasiswa Pendidikan Kimia pada Mata Kuliah Praktikum Dasa-dasar Kimia Analitik Materi Titrasi. 5(1), 1–9.
Nisa, B. C., Suryati, S., & Dewi, C. A. (2015). Pengembangan Bahan Ajar KAPRA Berbasis Literasi Sains Pada Materi Laju Reaksi Untuk Kelas XI SMA / MA. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 3(1), 228. https://doi.org/10.33394/hjkk.v3i1.663
Pahriah, P., & Hendrawani, H. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Laju Reaksi Dengan Multipel Representasi Berbasis Inkuiri. Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia, 6(1), 32. https://doi.org/10.33394/hjkk.v6i1.1598
Pramudita, I. F. E., Praherdhiono, H., & Adi, E. P. (2021). Studi Keterampilan Abad 21 Mahasiswa Dalam Memilih Peminatan. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 4(3), 251–259. https://doi.org/10.17977/um038v4i32021p251
Putri, A. N., & Muhartati, E. (2019). Keterampilan Proses Sains Awal Mahasiswa Pendidikan Biologi Pada Matakuliah Biologi Umum. Pedagogi Hayati, 2(2), 1–5. https://doi.org/10.31629/ph.v2i2.844
Putri, R. Y., Sudarti, & Prihandono, T. (2022). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa dalam Pembelajaran Rangkaian Seri Paralel melalui Metode Praktikum. EDUMASPUL JURNAL PENDIDIKAN, 6(1), 497–502. https://doi.org/10.36088/fondatia.v6i1.1689
Rahayu, A. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Mahasiswa Pada Praktikum Dasar-Dasar Kimia Analitik. Dalton : Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31602/dl.v3i1.3102
Rahma, T. Y., & Kusdiwelirawan, A. (2020). Analisis Keterampilan Proses Sains Siswa Pada Pembelajaran Fisika Topik Usaha Dan Energi. 2(1), 124–127.
Permendikbud No. 34/2018 tentang Standar Nasional Pendidikan SMK/MAK, (2018).
Saputri, A. E., & Djumhana, N. (2020). Keterampilan Proses Sains dan Sikap Ilmiah Mahasiswa PGSD dalam Belajar Ilmu Pengetahuan Alam (IPA). DWIJA CENDEKIA: Jurnal Riset Pedagogik, 4(1), 35. https://doi.org/10.20961/jdc.v4i1.36019
Siregar, T., & Nensi, M. (2020). Model Pembelajaran Generatif terhadap Hasil Belajar Kimia pada Materi Ikatan Kimia. 2(2), 35–43.
Suryawati, E. (2022). Penerapan Metode Inquiri Dalam Meningkatkan Keterampilan Memprediksi Dan Pemahaman Konsep Belajar Siswa Pada Pokok Bahasan Perubahan Wujud Benda Kelas V SD Islam NW Ceking Tahun Pelajaran 2021-2022. 8(1), 1131–1139.
Ulfah, M., Hairida, H., Arfiyanti, F., Permasari, N., & Sabila, J. A. (2021). Analisis Permasalahan Pendidik IPA Dalam Proses Penilaian Pembelajaran. Jurnal IPA & Pembelajaran IPA, 5(2), 186–196. https://doi.org/10.24815/jipi.v5i2.21163
Widyaningrum, A., & Agustini, R. (2021). Analisis Keterampilan Proses Sains Peserta Didik Pada Materi Ikatan Kimia Kelas X SMA Negeri 6 Madiun. Jurnal Inovasi Pembelajaran Kimia, 3(1), 1. https://doi.org/10.24114/jipk.v3i1.23032
Zeidan, A. H., & Jayosi, M. R. (2014). Science Process Skills and Attitudes toward Science among Palestinian Secondary School Students. World Journal of Education, 5(1), 13–24. https://doi.org/10.5430/wje.v5n1p13
Zubaidah, S. (2017). Keterampilan abad ke-21: keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. December 2016.
Zuhaida, A. (2019). Analisis Level Literasi Laboratorium Kimia Dari Calon Guru. Jurnal Inovas Pendidikan Kimia, 13(2), 2349–2359.
Zuhra, F., Nurhayati, & Septian. (2021). Pengenalan Alat-Alat Laboratorium Ipa Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses Sains Di Era New Normal. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 5(2), 396–404.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing Agreement
In submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Copyright
Authors who publish with Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
Licensing for Data Publication
Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia uses a variety of waivers and licenses, that are specifically designed for and appropriate for the treatment of data: Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default) Other data publishing licenses may be allowed as exceptions (subject to approval by the editor on a case-by-case basis) and should be justified with a written statement from the author, which will be published with the article.