Pelatihan Penerapan Metode Pencocokan Kartu Indeks untuk Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas

Authors

  • Putu Wahyu Sudewi Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sulawesi Barat, Indonesia
  • Andi Mega Januarti Putri Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sulawesi Barat, Indonesia
  • Amrang Amrang Program Studi Pendidikan Bahasa Inggris, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sulawesi Barat, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v5i3.10553

Keywords:

Index Match Card Method, Listening Ability, English.

Abstract

This community engagement activity aims to enhance high school students' English listening skills through the application of the index card matching method. The implementation method of this service involved training that includes preparation, implementation, practice, and evaluation stages. The participants of this training were 34 students from class XII in SMAN 1 Wonomulyo, Polewali Mandar Regency. The evaluation instrument for this activity used a pre-test and post-test with quantitative data analysis. The results of this community service activity showed an improvement in students' listening skills after applying the index card matching method. The average student score increased by 34 points from the initial test average score of 46.00 to 80.00 on the final test. During the community service process, students showed interest and a positive response, and actively participated in the learning process with high enthusiasm and interaction.

References

Annisa, F., & Marlina, M. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Index Card Match Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Matematika Peserta Didik. Jurnal Basicedu, 3(4), 1047–1054. https://doi.org/10.31004/basicedu.v3i4.209

Dewi, H. Gunayasa, IBK. & Affandi, HL. (2016). Penerapan Strategi Pembelajaran Index Card Match dengan Bantuan Media Audio untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Siswa Kelas V SDN 1 Giri Madya Tahun Pelajaran 2015/2016. Undergraduated Thesis. Universitas Mataram.

Hasanah, H. (2017). TEKNIK-TEKNIK OBSERVASI (Sebuah Alternatif Metode Pengumpulan Data Kualitatif Ilmu-ilmu Sosial). At-Taqaddum, 8(1), 21. https://doi.org/10.21580/at.v8i1.1163

Hidayat, Isnu. 2019. 50 Strategi Pembelajaran Populer. Cet. 1;Yogyakarta:Diva Press

Marhayani, D. A., & Wulandari, F. (2020). Efektivitas Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make-A Match Dalam Meningkatkan Kompetensi Sikap Siswa dan Kompetensi Pengetahuan Siswa Pada Pelajaran IPS. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 4(1), 80. https://doi.org/10.23887/jisd.v4i1.24047

Melani, L., Handoko, A. L., & Wijoyo, H. (2021). Efektivitas Pretest dan Postest Terhadap Prestasi BelajarSiswa Dalam Mata Pelajaran Agama Buddha (Studi Kasus diSMK PGRI 1 Tangerang). Journal of Social Science and Digital Marketing (JSSDM), 1(1), 16–24. https://stmikdharmapalariau.ac.id/ojs/index.php/jssdm/article/view/53/47

Nyoman Padmi, I. A. (2018). Peningkatan Aktivitas Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan Materi Perlindungan dan Penegakan Hukum dengan Metode Kooperatif Tipe STAD Pada Siswa Kelas XII IPS 2 di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 4(2). https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1123

Oktavia, D., Habibah, N., Balti, L., & Kurniawan, R. (2023). Kurikulum Merdeka Dan Pengajaran Bahasa Inggris Di Sekolah Dasar: Need Ansalisis Study. Jurnal Muara Pendidikan, 8(1), 257–265. https://doi.org/10.52060/mp.v8i1.1260

Oktober, N., Ulfa, S. W., Nasution, A. S., Hasibuan, A. K., Budiman, B., Azmi, K., & Nasution, M. (2024). Kompetensi Profesional Guru dalam Proses Pembelajaran Universitas Islam Negeri Sumatera Utara , Indonesia praktik pengajaran , termasuk integritas , penghargaan terhadap keberagaman , dan sikap. 2(4).

Putri, A. M. J., Sudewi, P. W., & Amrang, A. (2023). Meningkatkan Kecerdasan Berbahasa Siswa Sekolah Menengah Atas Dengan Pembelajaran Bahasa Inggris Dengan Fun And Communicative English. Abdimas Galuh, 5(2), 1624.

Rambe, R. N. K. (2018). Penerapan Strategi Index Card Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Tarbiyah, 25(1). https://doi.org/10.30829/tar.v25i1.237

Silberman, Melvin L. (2009). Active Learning: 101 Cara Belajar Siswa Aktif (Alih bahasa: Raisul Muttaqien). rev.ed. Bandung: Nusamedia.

Sirait, E. D., & Apriyani, D. D. (2020). Pengaruh Penggunaan Strategi Pembelajaran Aktif Icm (Index Card Match) Terhadap Hasil Belajar Matematika. JPMI (Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia), 5(1), 46. https://doi.org/10.26737/jpmi.v5i1.1710

Sudewi, P. W., Imansari, N., & Putri, A. M. J. (2024). Pelatihan TOEFL ITP Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Abdi Insani, 11(1),667-

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D, Cetakan ke-24. Bandung: Alfabeta.

Downloads

Published

2024-08-15

How to Cite

Sudewi, P. W., Putri, A. M. J., & Amrang, A. (2024). Pelatihan Penerapan Metode Pencocokan Kartu Indeks untuk Meningkatkan Keterampilan Mendengar Bahasa Inggris Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 5(3), 464–473. https://doi.org/10.33394/jpu.v5i3.10553

Issue

Section

Articles

Citation Check