Workshop Seni Berbasis Pendidikan dalam Rangka Menciptakan Kreativitas untuk Pencegahan Bullying di Lingkungan Sekolah Dasar

Authors

  • Sri Marmoah Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Supianto Supianto Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Jenny Indrastoeti Poerwanti Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Siti Istiyati Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Sukarno Sukarno Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Indonesia
  • Hasan Mahfud Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sebelas Maret, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v5i3.11858

Keywords:

Bullying, Creativity, Prevention, Arts and Education, Workshop.

Abstract

This service aims to increase the awareness and creativity of teachers and students regarding efforts to prevent bullying in elementary schools. The method for implementing this service used workshops and socialization in the form of FGD. This service partner was SD N 02 Nglebak, Karanganyar Regency. The data analysis technique was the stages of data reduction, data presentation, and conclusion or verification. The results of this service showed that there was an increase in awareness and creativity of teachers and students regarding the importance of preventing bullying in elementary schools. This service activity could be an effort to reduce bullying cases through knowledge about bullying prevention and teacher readiness to accompany students if bullying occurs.

References

Adnan, D. R. A., Kaloko, J., Sihombing, K., & Mahmud, P. (2022). Pengembangan Media Poster sebagai Media Edukasi Orangtua dalam Membantu Mencegah Perilaku Perundungan. JKKP (Jurnal Kesejahteraan Keluarga Dan Pendidikan), 9(02), 234–242. https://doi.org/10.21009/jkkp.092.10

Adoe, T. Y. N., Taneo, S. P., Nawa, N. E. A., Godheliva, S., Lala, U., Kota, M. K., & Koro, M. (2024). Workshop Pencegahan Perilaku Anti Bullying di SD Moin Feu Kelurahan Manulai 2 Kota Kupang. Pengabdian Masyarakat, 2, 760–765. file:///C:/Users/user/Downloads/8.+TREESLY+EJOIN+MEI+2024.docx.pdf

Afnan, H., & Meilawati, A. (2023). Program Bimbingan Konseling dalam Mengurangi Tingkat Bullying Di SMP Muhammadiyah 10 Surakarta. J-BKPI, 03(02), 102–113. https://doi.org/10.31862/9785426311961

Darmayanti, K. K. H., & Kurniawati, F. (2019). Bullying di Sekolah: Pengertian, Dampak, Pembagian dan Cara Menanggulanginya. Pedagogia, 17(1), 55. https://doi.org/10.17509/pdgia.v17i1.13980

Fatkhiati, Uce, L., & Nurimah. (2023). Bullying dalam Perspektif Psikologi Pendidikan. Pendidikan, 12(3), 1–14. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedagogia/article/view/13980/pdf

Makrufi, A. D., Aliza, N. F., & Tahang, H. (2023). Edukasi pencegahan tindak perundungan (bullying) pada siswa sekolah dasar. Hayina, 3(1), 27–35. https://doi.org/10.31101/hayina.3278

Maria Natalia Bete, A. (2023). Peran Guru dalam Mengatasi Bullying di SMA Negeri Sasitamean Kecamatan Sasitamean Kabupaten Malaka. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP), 8(1), 15–25. https://e-journal.unmuhkupang.ac.id/index.php/jipend/article/download/926/556

Maryati, M. (2022). Verbal Bullying In Students at School. Social, Humanities, and Educational Studies (SHES): Conference Series, 5(6), 177–182. https://jurnal.uns.ac.id/SHES/article/viewFile/81053/42978

Metiasie, C. (2018). Praktik Bullying dan Dampaknya pada Kehidupan Bermahasiswa (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomika dan Bisnis). https://repository.uksw.edu/bitstream/123456789/23591/2/T2_912016007_Full text.pdf

Mustofa, D., Faizulhafidz, M. S., Hidayat, P. N., & Bahar, H. (2023). Mengatasi Bullying di Lingkungan Lab School UMJ: Peran KKN dalam Membentuk Sekolah Yang Aman dan Ramah. Prosiding Seminar Nasional LPPM UMJ, 1–5. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaskat/article/view/20848/9951

Rijali, A. (2018). Analisis Data Kualitatif Ahmad Rijali UIN Antasari Banjarmasin. 17(33), 81–95. https://jurnal.uin-antasari.ac.id/index.php/alhadharah/article/download/2374/1691/6594

Sari, H. N., Pebriyani, P., Nurfarida, S., Suryanto, M. F., Suri, A. A., & Nugraha, R. G. (2022). Perilaku Bullying yang Menyimpang dari Nilai Pancasila pada Siswa Sekolah. Jurnal Kewarganegaraan, 6(1), 2095–2102. https://journal.upy.ac.id/index.php/pkn/article/view/2922

Sinaga, S. I. (2022). Stop Bullying dengan Pendidikan Multikultural. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 38–45. https://doi.org/10.31851/pernik.v5i2.7917

Wardhana, K. (2019). Buku Panduan Melawan Bullying. In Nuha Medika. https://dp3a.semarangkota.go.id/storage/app/media/E-book/manual-book-sudah-dong.pdf

Zakiyah, E. Z., Humaedi, S., & Santoso, M. B. (2017). Faktor yang Mempengaruhi Remaja dalam Melakukan Bullying. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(2), 324–330. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14352

Downloads

Published

2024-08-15

How to Cite

Marmoah, S., Supianto, S., Poerwanti, J. I., Istiyati, S., Sukarno, S., & Mahfud, H. (2024). Workshop Seni Berbasis Pendidikan dalam Rangka Menciptakan Kreativitas untuk Pencegahan Bullying di Lingkungan Sekolah Dasar. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 5(3), 494–500. https://doi.org/10.33394/jpu.v5i3.11858

Issue

Section

Articles

Citation Check