Pelatihan Manajemen Sekolah Berbasis eSchool untuk Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah TK ABA Se-Kota Mataram

Authors

  • Maemunah Maemunah Universitas Muhammadiyah Mataram, Indonesia
  • Citra Ayu Dewi Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia
  • Abdul Sakban Universitas Muhammadiyah Mataram, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v6i3.15203

Keywords:

Competence, School Management, Eschool, Training

Abstract

This community service aims to improve the competence of the principal of ABA Kindergarten in the city of Mataram. The method of implementing this service used training and mentoring with stages of preparation, implementation, evaluation and follow-up plans. The evaluation instrument for this activity used a survey questionnaire related to the knowledge and skills of school principals in eschool-based school management. The data analysis technique was the percentage distribution of the principal's competence before and after the training. The results of this community service showed that the principal's competence in eschool-based school management has increased after being given training. Thus, it can be concluded that eschool-based school management can improve the competence of ABA kindergarten principals in the city of Mataram.

Author Biographies

Maemunah Maemunah, Universitas Muhammadiyah Mataram

Civic Education

Citra Ayu Dewi, Universitas Pendidikan Mandalika

Chemistry Education

Abdul Sakban, Universitas Muhammadiyah Mataram

Civic Education

References

Abdullah, M. (2018). Manajemen mutu pendidikan di sekolah peran kepemimpinan kepala sekolah, profesionalisme guru, dan partisipasi masyarakat dalam peningkatan mutu pendidikan di sekolah. Jurnal Penelitian Pendidikan, 17(3), 190-198.

Baidowi, A. (2020). Manajemen Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu. Management of Education: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 6(2), 76-86.

Burhan, B., Nurwidyayanti, N., Irwandi, A., Shaleh, N. F., Pabulo, K., & Rahmadhanningsih, S. (2023). Analisis Penerapan Manajemen Sekolah Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Jurnal Ilmiah Ecosystem, 23(2), 450-464.

Efriani, E., Ahyani, N., & Fattah, A. H. (2021). Implementasi Manajemen Sekolah untuk Meningkatkan Mutu Pendidikan di Tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP). Jurnal Pamator: Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo, 14(2), 117–121.

Fadhli, M. (2017). Manajemen peningkatan mutu pendidikan. Tadbir: Jurnal Studi Manajemen Pendidikan, 1(2), 215–240.

Fadillah, M. H., Sanusi, S., & Efendi, P. (2020). Peningkatan Mutu Pendidikan Berbasis Manajemen Sekolah Model. Kelola: Journal of Islamic Education Management, 5(2), 111–124.

Fathurrochman, I., Adilah, P., Anjriyani, A., & Prasetya, A. Y. (2022). Pengelolaan Manajemen Sekolah Yang Efektif. E-AmalJurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 1363–1374.

Fatmaningtyas, I. D. (2020). Sistem manajemen sekolah dasar berbasis web dan android. Information Management For Educators And Professionals: Journal of Information Management, 4(2), 173–182.

Kurniawan, M. E., Arafat, Y., & Eddy, S. (2021). Manajemen Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi di Sekolah Menengah Pertama Negeri 3 Sungai Lilin. STRATEGY: Jurnal Inovasi Strategi Dan Model Pembelajaran, 1(1), 1–8.

Lawita, N. F., Suriyanti, L. H., Sari, D. F., Samsiah, S., Agustiawan, A., & Ramashar, W. (2021). Sosialisasi Manfaat Pengelolaan Keuangan Sekolah Berbasis Teknologi. Community Engagement and Emergence Journal (CEEJ), 2(2), 194–199.

Nur, M., Harun, C. Z., & Ibrahim, S. (2016). Manajemen sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan pada sdn dayah guci kabupaten pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 4(1).

Sabariah, S. (2022). Manajemen sekolah dalam meningkatkan mutu pendidikan. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 116-122.

Triwiyanto, T. (2013). Standar nasional pendidikan sebagai indikator mutu layanan manajemen sekolah. Jurnal Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Malang, 19(2), 112000.

Triwiyono, D. A., & Meirawan, D. (2013). Implementasi Sistem Informasi Manajemen Akademik Berbasis Teknologi Informasi Di Sekolah Dasar. Jurnal Administrasi Pendidikan, 10(1).

Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 15(1), 13-31.

Usman, A. S. (2014). Meningkatan Mutu Pendidikan Melalui Penerapan Manajemen Berbasis Sekolah. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA, 15(1), 13–31.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Yusuf, S. (2020). Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Downloads

Published

2025-08-19

How to Cite

Maemunah, M., Dewi, C. A., & Sakban, A. (2025). Pelatihan Manajemen Sekolah Berbasis eSchool untuk Meningkatkan Kompetensi Kepala Sekolah TK ABA Se-Kota Mataram . Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 6(3), 588–598. https://doi.org/10.33394/jpu.v6i3.15203

Issue

Section

Articles

Citation Check