Implementasi Program Parenting bagi Orang Tua Siswa di PAUD Al-Akram Desa Sepapan Kabupaten Lombok Timur

Authors

  • Suharyani Suharyani Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP), Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia
  • Ni Ketut Alit Suarti Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP), Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia
  • I Wayan Tamba Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP), Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia
  • I Made Gunawan Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP), Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia
  • Farida Herna Astuti Fakultas Ilmu Pendidikan dan Psikologi (FIPP), Universitas Pendidikan Mandalika, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v2i1.3729

Keywords:

Parenting Program, PAUD.

Abstract

The purpose of this community service program is to assist the managers and teachers of PAUD Al Akram in maximizing 6 aspects of child development, namely aspects of religious and moral values, physical and motoric aspects, cognitive aspects, social emotional aspects, language aspects and art aspects found in students. through the implementation of parenting programs for parents. This service method uses mentoring and counseling with the target being the managers and teachers of PAUD Al-Akram. The result of this service program is that after 6 months of mentoring to managers and teachers, Al Akram PAUD already has a routine schedule of once every 2 weeks for parenting activities for parents of students with parenting material plans that are quite systematic and structured using a learning approach. adults and according to the character of the local community.

References

Amini, M. (2008). Pengasuhan Ayah Ibu yang Patut, Kunci Sukses Mengembangkan Karakter Anak. Yogyakarta: Tiara Wacana.

Gunarsa, Singgih D. (2008). Psikologi Anak: Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Jakarta: PT BPK Gunung Mulia.

Muhammad Takdir Ilahi, (2013). Quantum Parenting; Kiat Sukses Mengasuh Anak Secara Efektif dan Cerdas, Katahati Jakarta, Cet. I.

Rizka, M. A., & Tamba, W. (2019). Pelatihan Evaluasi Program Pendidikan Nonformal Bagi Pengelola Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) di Kecamatan Gunungsari Kabupaten Lombok Barat. Paradharma (Jurnal Aplikasi IPTEK), 2(1).

Santrock, J. W. (2008). Educational Psychology. 3rd edition. New York: McGraw-Hill Companies.

Santrock, J. W. (2008). Perkembangan Anak. Jilid 1. Erlangga.

Sri, S. N., Rizka, M. A., & Maskun, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Hypnoparenting Terhadap Peningkatan Pemahaman Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Dini di Desa Aikmual Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2016. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 3(1).

Syaiful Bahri Djamarah. (2004). Pola Komunikasi Orang Tua dan Anak dalam Keluarga, Rineka Cipta Jakarta, Cet.I.

Yani, A., Rizka, M. A., Mataram, P. P. L. S., & Mataram, F. I. P. IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KELUARGA PADA LEMBAGA PENDIDIKAN PONDOK PESANTREN.

Published

2021-05-05

How to Cite

Suharyani, S., Alit Suarti, N. K., Tamba, I. W., Gunawan, I. M., & Astuti, F. H. (2021). Implementasi Program Parenting bagi Orang Tua Siswa di PAUD Al-Akram Desa Sepapan Kabupaten Lombok Timur. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 2(1), 83–90. https://doi.org/10.33394/jpu.v2i1.3729

Issue

Section

Articles

Citation Check