Pelatihan Penanaman Toga Sebagai Upaya Trauma Healing bagi Siswa SD Terdampak Gempa Bumi Cianjur

Authors

  • Dyah Aniza Kismiati Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Terbuka, Indonesia
  • Leonard R. Hutasoit Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Terbuka, Indonesia
  • Tri Wahyuningsih Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Terbuka, Indonesia
  • Anna Ratnaningsih Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Terbuka, Indonesia
  • Mestika Sekarwinahyu Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Terbuka, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.8531

Keywords:

Training, TOGA, Trauma Healing.

Abstract

This community service activity aims to eliminate the trauma of children affected by the earthquake through family medicinal plant planting (TOGA) activities at SD Negeri Sukamaju 1 Cianjur Regency. This method of implementing service uses training consisting of 3 stages of activities, namely, the preparation stage, the implementation stage and the evaluation stage. This activity is held in 2 ways, namely through the delivery of TOGA material in the classroom and TOGA planting practice activities in the schoolyard. The activity was also interspersed with ice breaking, namely by doing happy gymnastics guided by the facilitator lecturers. This activity evaluation instrument uses pre-test and post-test and is then analyzed descriptively. The results of this service show that there is an increase in students' insight into TOGA, which can be seen from the increase in post-test results by 10%. In addition, students have the skills to plant and care for family medicinal plants (TOGA).

References

Angraeni, D. F. P. (2020). Pengaruh Pemanfaatan Aktifasi “Pojok Toga†Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Dan Peduli Lingkungan Siswa Kelas IV SDN Benowo …. Jurnal Penelitian …, 08(1), 69–78. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/jurnal-penelitian-pgsd/article/view/33519

Azis, A. (2019). Kunyit ( Curcuma domestica Val ) Sebagai Obat Antipiretik Abdul Azis Program Pendidikan Dokter Fakultas Kedokteran, Universitas Lampung. Jurnal Ilmu Kedokteran Dan Kesehatan, 6(2), 116–120.

BNPB. (2022). 327 Orang Meninggal Dunia Pasca Gempa Cianjur. (2022). Diakses dari https://bnpb.go.id/berita/-update-327-orang-meninggal-dunia-pasca-gempa-cianjur- pada 15 Desember 2022.

Donuata, P. B. (2017). Efektivitas Pemberian Pre Test dan Post Test dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Fisika Ssiswa.

Dwidiyanti, M., Hadi, I., Wiguna, R. I., Eka, H., & Ningsih, W. (2018). Gambaran Risiko Gangguan Jiwa pada Korban Bencana Alam Gempa di Lombok Nusa Tenggara Barat. Journal of Holistic Nursing and Health Science, 1(2).

Effendy, I. (2016). Pengaruh pemberian pre-test dan post-test terhadap hasil belajar mata diklat hdw.dev.100.2.a pada siswa smk negeri 2 lubuk basung.

Elita, Y., Sholihah, A., & Sahiel, S. (2017). Acceptance and Commitment Therapy ( ACT ) Bagi Penderita Gangguan Stress Pasca Bencana. 5(2016), 97–101.

Fakhriya, S. D. (2022). Post-Traumatic Stress Disorder Dalam Perspektif Islam. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 10(1), 231–240. https://doi.org/10.30872/psikoborneo

Harjono, Y., Yusmaini, H., & Bahar, M. (2017). Counselings the Utilization of Medicinal Plants and Planting of Medicinal Plants in Kampung Mekar Bakti 01/01, Desa Mekar Bakti Kabupaten Tangerang. JPM (Jurnal Pengabdian Masyarakat) Ruwa Jurai, 3(1), 16–22.

Latief, M., Lasmana Tarigan, I., Clourisa, N., Susanto, A., Nugraha, A. P., & Rarasati, N. (2022). Pemanfaatan Tanaman Obat Keluarga (TOGA) sebagai Upaya Swamedikasi melalui Pembuatan Minuman Immunostimulan. Jurnal Pengabdian Pada Masyarakat, 7(2), 533–541. https://doi.org/10.30653/002.202272.3

Rahmani, Shinta Putri, M.Isa Rani, H. (2021). Upaya Pembentukan Karakter Cinta Tanah Air Melalui Upacara Bendera Pada Siswa SD Negeri 10 Banda Aceh. Jurnal Tunas Bangsa, 8(1), 42–52.

Ratnaningsih, Dwi Indrawati, A. R. dan A. W. (2020). Training For Fasilitator ( TFF ) Desa Bersih dan Pengelolaan Sampah 3R (Bank Sampah) di Desa Cibodas , Kecamatan Pasirjambu, Kabupaten Bandung. Jurnal AKAL: Abdimas Dan Kearifan Lokal, 1(1), 58–68.

Salamor, A.M, Salamor, Y.B, Ubwarin, E. (2020). Trauma Healing dan Edukasi Perlindungan Anak Pasca Gempa Bagi Anak-anak di Desa Waai. Community Development Journal, 1(3), 317–321.

Saputri, G. Z., Dania, H., & Putranti, W. (2019). Optimalisasi Pemanfaatan Jahe (Zingiber Officinale) Dan Rosella (Hibiscus Sabdarifa) Sebagai Minuman Kesehatan Di Madrasah Muallimin Muhammadiyah Yogyakarta. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 241–248. https://doi.org/10.12928/jp.v2i2.383

Sidik, R. F. (2014). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Tematikberbasis Tanaman Obat Keluarga (TOGA). Jurnal Pena Sains, 1(1), 67–74. www.warintek.ristek.go.id/pertanian/jahe

Sugianto, A., Maulidiyawati, S.A., Syarifah, Hadi, S., Y. (2019). Penerapan Trauma Healing Untuk Mengatasi Kecemasan Pasca Bencana Banjir Application of Trauma Healing to Overcome Anxiety Post-Flood Disaster Abstrak. Jurnal Pengabdianmu: Jurnal Ilmiah Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1–9.

Thoyibah, Z., Dwidiyanti, M., & Mulianingsih, M. (2019). Gambaran Dampak Kecemasan dan Gejala Psikologis pada Anak Korban Bencana Gempa Bumi di Lombok. 2(1), 31–38.

Weaver, A. F. (2003). Counseling Survivors of Traumatic Events: A handbook for pastors and other helping professional.Nashville: Abingdon Press.

Published

2023-08-19

How to Cite

Kismiati, D. A., Hutasoit, L. R., Wahyuningsih, T., Ratnaningsih, A., & Sekarwinahyu, M. (2023). Pelatihan Penanaman Toga Sebagai Upaya Trauma Healing bagi Siswa SD Terdampak Gempa Bumi Cianjur. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 4(3), 546–554. https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.8531

Issue

Section

Articles

Citation Check