Pelatihan Strategi E-Commerce Dalam Mengembangkan Keunggulan Daya Saing Produk Usaha bagi Pelaku Bisnis UMKM Kota Bandung

Authors

  • Cucu Hodijah Institut Manajemen Wiyata Indonesia, Indonesia
  • Hasti Pramesti Kusnara Institut Manajemen Wiyata Indonesia, Indonesia
  • Umban Adi Jaya Institut Manajemen Wiyata Indonesia, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.8565

Keywords:

Training, E-commerce, UMKM, Product Competitiveness.

Abstract

This service aims to enhance the competitive advantage of MSMEs in the global market through the implementation of e-commerce strategies. The community engagement activity involved 37 registered MSME participants. The training was delivered in the form of interactive learning sessions, covering topics such as e-commerce introduction, digital marketing strategies, the use of social media, marketplaces, and market analysis. The evaluation was conducted by distributing satisfaction questionnaires to participants and then analyzed descriptively. The results demonstrated significant benefits of the e-commerce training for the MSME participants. The participants showed an improved understanding of e-commerce and effective ways to utilize it for product marketing and customer interaction. The majority of participants expressed satisfaction with the training content and methodology.

References

Ashlihah, A., & Ramadhani, M. S. D. (2021). Pelatihan E-commerce Anak Muda Melek Digital Marketing di Desa Tinggar, Kabupaten Jombang. Jumat Ekonomi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 39–43. https://ejournal.unwaha.ac.id/index.php/abdimas_ekon/article/view/1141

Evasari, A. D., Utomo, Y. B., & Ambarwati, D. (2019). Pelatihan Dan Pemanfaatan E-Commerce Sebagai Media Pemasaran Produk UMKM Di Desa Tales Kecamatan Ngadiluwih Kabupaten Kediri. Cendekia : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 75. https://doi.org/10.32503/cendekia.v1i2.603

Hafel, M., Umasugi, M., & Pratama, R. (2021). Scale Up Aspek Manajerial UMKM Kota Ternate di Masa Pandemi. Jurnal Abdidas, 2(6), 1289–1294. https://doi.org/10.31004/abdidas.v2i6.458

Hariono, T., Ashoumi, H., Tabiin, H. Q., & ... (2021). PKM Pembuatan E-Commerce Desa Banjarsari. Jumat Informatika …, 2(2), 2–6.

Herry Widagdo., dan R. B. L. (2023). Optimalisasi Kinerja UMKM Melalui Pemanfaatan Media Sosial. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis Universitas Multi Data Palembang, 12(2), 270–280.

Irhamni, F., Khotimah, B.K., Satoto, B.D., 2016, Sistem Informasi E-Commerce Produk Unggulan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Batik. Jurnal Ilmiah Nero,Volume 2 Nomor 3, 183- 190

Krisdiawan, R. A., & Yulyanto, Y. (2020). Pelatihan Pemanfaatan Internet Dibidang E-Commerce Dalam Meningkatkan Jangkauan Pemasaran Produk Umkm Desa Pamulihan Kecamatan Subang. Empowerment : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(02), 130. https://doi.org/10.25134/empowerment.v3i02.2341

Kusnandar, Viva Budy, 2022, Kepadatan Penduduk Kabupaten/Kota di Provinsi Jawa Barat (2021), https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/03/31/kota-bandung-wilayah-terpadat-di-jawa-barat-pada-2021

Mahaini, M. F., Faadihilah, M. R., & Sapari, A. P. (2022). Optimalisasi Strategi Kinerja UMKM Pasca Pandemi dengan Pemanfaatan Media Informasi Pencatatan Keuangan. Jurnal Akuntansi, 14(1), 127–137. https://doi.org/10.28932/jam.v14i1.4545

Nasrullah, D., Hidayatullah, A., & Unggul WP, S. (2016). Pendampingan E-Commerce dan Pendidikan di Cerme Kecamatan Ngimbang Lamongan. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 11. https://doi.org/10.30651/aks.v1i1.301

Nuryanto, I., & Farida, I. (2015). Optimalisasi kinerja operasional umkm dengan pendekatan sistem antrian. Majalah Ilmiah Pengembangan Rekayasa & Sosial, 11(1), 14–18.

Opendatajabar, Jumlah Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) berdasarkan Kabupaten/Kota di Jawa Barat, https://opendata.jabarprov.go.id/id/dataset/jumlah-usaha-mikro-kecil-menengah-umkm-berdasarkan-kabupatenkota-di-jawa-barat

Purwantini, dkk, 2022, Implementasi Strategi Pemasaran Dan Pembukuan Sederhana Umkm Dusun Kadi Gunung Kabupaten Magelang, Jurnal PKM: Pengabdian kepada Masyarakat, Vol. 05 No. 06, November-Desember 2022, hal. 716-724,

Setyawati, I. 2009, Peran Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Dalam Perekonomian Nasional. Majalah Ilmiah Widya, 26(288), 24–28. https://doi.org/10.31227/osf.io/7qkj6

Yuliani, R. (2020). Peningkatan Penjualan Melalui Inovasi Kemasan Dan Label Pada Umkm. Jurnal Keuangan Umum Dan Akuntansi Terapan, 2(2), 71–76.

Published

2023-08-19

How to Cite

Hodijah, C., Kusnara, H. P., & Jaya, U. A. (2023). Pelatihan Strategi E-Commerce Dalam Mengembangkan Keunggulan Daya Saing Produk Usaha bagi Pelaku Bisnis UMKM Kota Bandung. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 4(3), 627–633. https://doi.org/10.33394/jpu.v4i3.8565

Issue

Section

Articles

Citation Check