Pelatihan Pembuatan Evaluasi Pembelajaran Berbasis Website Edukatif Bagi Guru Madrasah di Al Misbahul Ulum Qur’an Bogor
DOI:
https://doi.org/10.33394/jpu.v5i3.9672Keywords:
Educational Website, Learning Evaluation, Kahoot, Quizizz.Abstract
This community service aims to improve the competence of teachers in making educational website-based learning evaluations through the Kahoot and Quizizz applications. The method of implementing this service uses training conducted online and offline with presentation and tutorial techniques. The training was attended by 30 teachers from PAUD, MTs, and MA Madrasah Al Misbahul Ulum Qur'an, Cikereteg, Bogor. This service evaluation instrument uses pre-test and post-test questionnaires which are then analyzed using percentage techniques. The results of this community service activity show that there is an increase in the understanding of madrasah teachers at the Madrasah Al Misbahul Ulum Qur'an, Bogor regarding making educational website-based learning evaluations using the Kahoot and Quizizz applications. In addition, teachers can make learning evaluations using Kahoot and Quizizz for the subjects they teach.
References
Alfansyur, A. & Mariyani. (2019). Pemanfaatan Media Berbasis ICT “Kahoot†Dalam Pembelajaran PPKN Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Bhineka Tunggal Ika, 6 (2), 208-216
Andari, R. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Game Edukasi Kahoot! Pada Pembelajaran Fisika. Orbita Jurnal Hasil Kajian, Inovasi dan Aplikasi Pendidikan Fisika, 6(1), 135-137
Haddar, G.I., & Juliano, M.A. (2021). Analisis Media Pembelajaran Quizizz dalam Pembelajaran Daring Pada Siswa Tingkat Sekolah Dasar. Edukatif Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4794-4801
Hidayat, I., Supriani, A., Setiawan, A., & Lubis, A. (2023). Implemantasi Aplikasi Kahoot sebagai Media Pembelajaran Interaktif dengan Siswa SMP Negeri 1 Kunto Darussalam. Journal on Education, 6(1), 6933-6942
Junedi, B., Mahuda, I., Kusuma, J.W. (2020). Optimalisasi Keterampilan Pembelajaran Abad 21 Dalam Proses Pembelajaran Pada Guru MTs Massaratul Mut’allimin Banten. Transformasi: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 16(1), 63-72
Lasea, D. R., Irianib, A., & Satyawatic, S. T. (2022). Pengintegrasian Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran (Studi Kasus di SD Swasta Asisi Fodo). Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 9(1), 1-8
Irwan, I., Luthfi, Z. F., & Waldi, A. (2019). Efektifitas Penggunaan Kahoot! untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa . Pedagogia : Jurnal Pendidikan, 8(1), 95-104. https://doi.org/10.21070/pedagogia.v8i1.1866
Mulyati, S. & Evendi, H. (2020). Pembelajaran Matematika Melalui Media Game Quizizz Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika SMP 2 Bojonegara. GAUSS: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(1), 64-73
Panggabean, D. & Hidayat, D. (2022). Integrasi Teknologi Pembelajaran dalam Aktivitas Belajar dan Mengajar. JIIP (Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan), 5(11), 5020-5024
Rosnaeni. (2021). Karakteristik dan Asesmen Pembelajaran Abad 21. Jurnal Basicedu, 5(5), 4334-4339
Rusdin, N.M & Ali, S.R. (2019). Amalan dan Cabaran Pelaksanaan Pembelajaran Abad Ke-21. Inspire Proceedings of the International Conference on Islamic Civilization and Technology Management, 87-105
Salsabila, U. H., Habiba, I. S., Amanah, I. L., Istiqomah, N. A., Difany, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Ditengah Pandemi Pada Siswa SMA. Jurnal Ilmiah Ilmu Terapan Universitas Jambi, 4(2), 163-172
Seftiani, I. (2019). Alat Evaluasi Pembelajaran Interaktif Kahoot pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Bulan Bahasa (Semiba) 2019. Hlm 284-291
Supartini, N.L., Susanti, L.E. Implementasi Penggunaan Quizizz Dalam Evaluasi Pembelajaran Online English for Food and Beverage Service. Jurnal Pedagogi dan Pembelajaran, 4(3), 485-492.
Syaifudin., Luvi A., Muhamad R.A. (2021). Metode Drill Berbasis Aplikasi Kahoot Terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Operasi Bilangan Bulat Untuk Kelas VII SMP Muhammadiyah 4 Palembang. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, 5(2), 137-144
Syarifah, S., Oktapia, L. ., Dwizar, F. Z. ., Tanjung, C. F. P., & Wandini, R. R. . (2022). Manfaat Penggunaan Aplikasi Kahoot terhadap Peningkatan Hasil Belajar Tematik Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(4), 1482–1488. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i4.5555
Warsita, B. (2017). Peran dan Tantangan Profesi Pengembang Teknologi Pembelajaran Pada Pembelajaran Abad 21. Kwangsan Jurnal Teknologi Pendidikan, 5(2), 77-90
Wijaya, E.Y., Dwi, A.S., Amat, N. (2016). Transformasi Pendidikan Abad 21 Sebagai Tuntutan Pengembangan Sumber Daya Manusia di Era Global. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika 2016. Hlm 263-278
Yana, A.U., Antasari, L. & Kurniawan, B.R. (2019). Analisis Pemahaman Konsep Gelombang Mekanik Melalui Aplikasi Online Quizizz. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia (Indonesian Journal of Science Education), 7(2), 143-152
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).