Pelatihan MIT App Inventor sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Siswa SMAN 4 Parepare

Authors

  • Putri Ayu Maharani Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Indar Chaerah Gunadin Universitas Hasanuddin, Indonesia
  • Naili Suri Intizhami Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Eka Qadri Nuranti Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Mardhiyyah Rafrin Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Muh. Agus Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • M. Fauzan Iskandar Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Sitti Rahma Yunus Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Muhammad Faruq Al-Fauzi S. Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia
  • Muh. Abubakar Tunru Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jpu.v5i1.9786

Keywords:

Logical Thinking, MIT App Inventor, Training.

Abstract

This community service activity aims to improve the logical thinking abilities of SMAN 4 Parepare students by teaching the application of mathematical logic in compiling computer instructions based on MIT App Inventor. The method for implementing this service was problem-based learning training by taking the example of the traditional game of rock-paper-scissors as a learning case. Next, create a rock-paper-scissors game program using MIT App Inventor as a student learning experience in applying mathematical logic concepts. The evaluation instrument employed was a questionnaire to collect pre-test and post-test results, which were then analyzed using descriptive statistics and paired sample t-tests. The results of this service showed an increase in the average participant score on the post-test results, where the average pre-test score was 7.24 out of 15, while the average post-test score was 9.17 out of 15.

Author Biographies

Putri Ayu Maharani, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Naili Suri Intizhami, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Eka Qadri Nuranti, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Mardhiyyah Rafrin, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Muh. Agus, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

M. Fauzan Iskandar, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Sitti Rahma Yunus, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Muhammad Faruq Al-Fauzi S., Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

Muh. Abubakar Tunru, Institut Teknologi Bacharuddin Jusuf Habibie

Program Studi Ilmu Komputer

References

Adha, S. M., & Rahaju, E. B. (2020). Profil berpikir reflektif siswa sma dalam memecahkan masalah matematika ditinjau dari kecerdasan logis-matematis. Jurnal penelitian pendidikan matematika dan sains 4.2, 61-71.

Astrida, D. N., Mukhlis, L. Y., & Kistam. (2021). Pelatihan Programming Membangun Aplikasi Android menggunakan MIT App Inventor sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Berpikir Logic pada Anak. JPMB: Jurnal Pemberdayaan Masyarakat Berkarakter, 4(1), 101-106.

Hatini, P. (2012). Peningkatan kemampuan matematika anak melalui media permainan memancing angka di Taman Kanak-kanak Fathimah Bukareh Agam. Jurnal Ilmiah Pesona PAUD 1(1).

Intizhami, N. S., Gunadin, I. C., Nuranti, E. Q., Maharani, P. A., Rafriin, M., Agus, M., . . . Alfatih, M. A. (2023). Pelatihan Pembuatan Modul Pembelajaran Interaktif Berbasis Aplikasi Quizizz dan Google Slide bagi Guru SMAN 5 Parepare. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 4(4), 832-839.

Markus, S. (2019). The Programme for International Student. OECD Publishing.

Miller, J. (2019). STEM education in the primary years to support mathematical thinking: Using coding to identify mathematical structures and patterns. Zdm 51.6, 915-927.

MIT. (2023, November 27). MIT App Inventor. Diambil kembali dari https://appinventor.mit.edu/

Mustajab, M., Hasan, B., & Lutfiatul, I. (2021). Manajemen Pembelajaran melalui Pendekatan BCCT dalam Meningkatkan Multiple intelligences Anak. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia 5.2, 2356-1327.

Pehlivan, A., & Durgut, M. (2017). The effect of logical-mathematical intelligence on financial accounting achievement according to multiple intelligence theory. Journal of Education & Social Policy 4.3, 132-139.

Pramadjaya, A., Suryadi, A., Rohmawati, I., Inkiriwang, R., Stevanes, Robani, R., & Andriansyah, Z. (2023). Indonesia Pengenalan MIT App Inventor Untuk Membuat Aplikasi Android Pada Sekolah SMKN 7 Kota Serang. SOROT: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 13-17.

Risma. (2019). Pengembangan Android Mobile Learning Menggunakan Mit App Inventor Sebagai Media Pembelajaran Matematika Pada Materi Dasar-Dasar Logika. Doctoral dissertation. UIN Raden Intan Lampung.

Scherer, R., Siddiq, F., & Sánchez-Scherer, B. (2021). Some evidence on the cognitive benefits of learning to code. Frontiers in Psychology, 559424.

Siregar, T. (2023). Penerapan Model Pembelajaran Problem-Based Learning Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Matematika Siswa Di SMA Negeri 1 Sinunukan. COMPETITIVE: Journal of Education 2.2, 94-102.

Widayanti, S. M. (2022). PENINGKATAN HASIL BELAJAR SISWA KELAS XI SMK MENGGUNAKAN PENDEKATAN PROBLEM BASED LEARNING PADA MATERI LOGIKA MATEMATIKA. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif) 5.6, 1797-1804.

Yanti, D. (2018). Meningkatkan Kecerdasan Logika Matematika Melalui Kegiatan Fun Cooking. Prosiding Seminar Dan Diskusi Nasional Pendidikan Dasar (hal. 233-241). Jakarta: Universitas Negeri Jakarta.

Downloads

Published

2024-02-10

How to Cite

Maharani, P. A., Gunadin, I. C., Intizhami, N. S., Nuranti, E. Q., Rafrin, M., Agus, M., … Tunru, M. A. (2024). Pelatihan MIT App Inventor sebagai Upaya Meningkatkan Kemampuan Berpikir Logis Siswa SMAN 4 Parepare. Jurnal Pengabdian UNDIKMA, 5(1), 161–169. https://doi.org/10.33394/jpu.v5i1.9786

Issue

Section

Articles

Citation Check