Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas VII pada Materi Himpunan

Authors

  • Engsas Diniati Adifta Universitas Riau, Indonesia
  • Maimunah Maimunah PPs Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Riau, Indonesia
  • Yenita Roza PPs Pendidikan Matematika, FKIP, Universitas Riau, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2561

Keywords:

Analysis, Problem Solving, Set.

Abstract

The objectives of this research are to describe the level of student problem solving skills and types of errors made by students. The research method used descriptive qualitative. The subject consisted of 9 students who were categorized based on student academic ability selected from 18 students of class VII MTs Nurul Bilad in academic year 2019/2020. Research instrument used 3 items of set materials. The data analysis techniques were in the form of qualitative and quantitative descriptive analysis. The result of the research showed that the student problem solving skills of class VII MTs Nurul Bilad was still relatively low. Research results obtained as a whole based on student problem solving skill indicators which were indicators of understanding problems (77,8%), making a solution plan (0%), implementing strategies to solve problems (51,8%) and explaining or interpreting the results of problem solving (14,8%). Meanwhile, the concept errors were mostly found from students with low academic ability. These errors resulted in students’ misinterpreting the problems, so that the principles used would be also wrong. There were some among students comitting errors in operation (procedure).

References

Akbar, P., Hamid, A., Bernard, M., & Sugandi, A. I. (2018). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah dan Disposisi Matematik Siswa Kelas XI SMA Putra Juang Dalam Materi Peluang. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 2 (1), pp: 144 - 153.

Anggo, M. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Soal–Soal Operasi Hitung pecahan Pada Siswa Kelas VII SMP Negeri 10 Kendari. Jurnal Penelitian Pendidikan Matematika, Vol. 4 (2), pp: 43 - 56.

Derniati, R., Roza, Y., & Maimunah. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa MTsN 3 Kuantan Singingi. Eksakta: Jurnal Penelitian dan Pembelajaran MIPA, Vol. 5 (1), pp: 1 - 12.

Farida, Nurul. (2015). Analisis Kesalahan Siswa SMP Kelas VIII Dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita Matematika. AKSIOMA, Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika Vol 4 (2), pp: 42-52.

Fitria, T, N., (2013). Analisis Kesalahan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Cerita Berbahasa Inggris pada Materi Persamaan dan Pertidaksamaan Linear Satu Variabel. MATHEdunesa, Vol. 2 (1). pp :1 - 8.

Harahap, E. R., & Surya, E. (2017). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Persamaan Linear Satu Variabel. Semnastika Unimed.

Hendriana, H., Roehati dan Sumarmo, U. (2017). Hard Skills dan Soft Skills Matematik Siswa. Rafika Aditama. Bandung.

Kristofa, M., & Sujadi, A. A. (2017). Analisis Kesalahan Dalam Menyelesaikan Masalah Matematika Dengan Menggunakan Langkah Polya Siswa Kelas VII SMP. PRISMA, Vol. 6 (1) pp: 9-16

Maftuh, M. S. (2018). Profil Siswa SMA Dalam Memecahkan Masalah Statistika Berdasarkan Tingkat Kemampuan Matematika. FIBONACCI: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, Vol. 4 (1), pp: 71 - 86.

Mulyanti, N. R., Yani, N., & Amelia, R. (2018). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Pemecahan Masalah Matematik Siswa SMP Pada Materi Teorema Phytagoras. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), Vol. 1 (3), pp: 415 - 426.

NCTM. (2000). Principles and Standars for School Mathematics. Reston, VA: NCTM.

Putra, F. G. (2017). Eksperimentasi Pendekatan Kontekstual Berbantuan Hands on Activity (HoA) terhadap kemampuan pemecahan masalah matematik. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, Vol. 8 (1), pp: 73 - 80.

Putra, H. D., Thahiram, N. F., Ganiati, M., & Nuryana, D. (2018). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Bangun Ruang. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), Vol. 6 (2), pp: 82 - 90.

Sumarmo, U. (2014). Kumpulan Makalah: Berpikir dan Disposisi Matematika Serta Pembelajarannya. Universitas Pendidikan Indonesia. Bandung.

Suraji, S., Maimunah, M., & Saragih, S. (2018). Analisis Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis dan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP pada Materi Sistem Persamaan Linear Dua Variabel (SPLDV). Suska Journal of Mathematics Education, Vol. 4 (1), pp: 9 - 16.

Widodo, S. A., & Sujadi, A. A. (2015). Analisis kesalahan mahasiswa dalam memecahkan masalah trigonometri. SOSIOHUMANIORA: Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial dan Humaniora, Vol. 1 (1), pp: 51 - 63.

Yuntawati, Y. (2017). Problem Posing Setting Kooperatif untuk Meningkatkan Kemampuan Menyelesaikan Masalah Matematika Siswa. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 3(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v3i1.474

Published

2020-07-04

How to Cite

Adifta, E. D., Maimunah, M., & Roza, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas VII pada Materi Himpunan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(2), 340–348. https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2561

Issue

Section

Articles

Citation Check