Nilai Karakter dalam Karya Seni Batik Ngawi Sebagai Muatan Pendidikan Seni Rupa di Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3140Keywords:
Value, Character, Batik, Pattern, Fine Arts Education.Abstract
References
Apriliani, I. (2016). Perancangan Motif Batik Tulis Ikon Kabupaten Ngawi sebagai Media Promosi dalam Menunjang Industri Kreatif. Art Nouveau, 5(2), 16.
Ashadi. (2017). Metode Hermeneutik dalam Penelitian Sinkretisme Bentuk Arsitektur. Jakarta: Arsitektur UMJ Press. Atmaja, T.S., Dewantara, J. A., & Utomo, B. B. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Sekolah Menengah Atas (SMA) Perbatasan Entikong Kalimantan Barat. Jurnal Basicedu, 4(4), 1257–1266.
Atmaja, T.S., Dewantara, J. A., & Utomo, B. B. (2020). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Sekolah Menengah Atas (SMA) Perbatasan Entikong Kalimantan Barat. Jurnal Basicedu, 4(4), 1257–1266.
Bahri, S. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Sekolah. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 3(1), 57–76. https://doi.org/10.21274/taalum.2015.3.1.57-76
Cahyo, E. (2017). Pendidikan Karakter Guna Menanggulangi Dekadensi Moral yang Terjadi Pada Siswa Sekolah Dasar. Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar, 9(1), 16-26.
Dana, W. (2012). Revitalisasi Nilai-Nilai Seni dan Budaya Nusantara Dari Masa ke Masa. Patrawidya, 13(3), 503–510.
Febriyanti, Pramudita. (2018). Tanaman Teratai Sebagai Inspirasi Penciptaan Motif Batik Tulis Dalam Kain Panjang. Jurnal Karya Seni, 1-15.
Ghufronudin, Zuber, A., & Demartoto, A. (2017). Representasi Pendidikan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Melalui Pembelajaran Membatik. Jurnal Aanalsisi Sosiologi, 6(2), 30–37. Retrieved from https://jurnal.uns.ac.id/jas/article/view/18020
Kristi, C. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler Pramuka di UPT SD Negeri 18 Gresik. Artikel Dalam Buku Pendidikan Karakter, 8(3), 569–580.
Onde, M., Aswat, H., Fitriani, B., & Sari, E. (2020). Integrasi Penguatan Pendidikan Karakter (PPK) Era 4.0 Pada Pembelajaran Berbasis Tematik Integratif Di Sekolah Dasar. Basicedu, 4(2), 268–279.
Probosiwi. (2017). Pengetahuan Dasar Seni Rupa dan Keterampilan Serta Pembuatan Bahan Ajar dengan Teknik Montase. Jurnal Pemberdayaan: Publikasi Hasil Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 275–284. https://doi.org/10.12928/jp.v1i2.336
Purwito. (2012). HERMENEUTIKA Sebuah Teori Lama Mengenai Interpretasi Teks yang Tampak Baru. Corak Jurnal Seni Kriya, 1(1), 52–61. https://doi.org/10.24821/corak.v0i0.293
Putri, D.P. (2018). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar di Era Digital. AR-RIAYAH: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 37-50.
Putry, R. (2018). Nilai Pendidikan Karakter .Anak di Sekolah Perspektif Kemendiknas. Gender Equality: International Journal of Child and Gender Studies, 4(1), 39–54. https://doi.org/10.22373/equality.v4i1.4480
Rahman, R. N., Rengganis, I., & Saefudin, A. (2019). Analisis Karakteristik Karya Rupa Siswa Sekolah Dasar Berbasis Adiwiyata. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4(3), 307–317. https://doi.org/10.17509/jpgsd.v4i3.22937
Ratnasari, Desi. (2015). Korelasi Hasil Penerapan Pendidikan Karakter dan Standar Tingkat Pencapaian Perkembangan Anak di Kelompok Bermain Batik Sidoarjo. J+PLUS UNESA. 4(1), 1-10.
Rondhi, M. (2017). Apresiasi Seni dalam Konteks Pendidikan Seni. Imajinasi, 11(1), 9–18.
Suryahadi, A. A. (2019). Seni Rupa Untuk Sekolah Menengah Kejurusan. In Direktorat Pembinaan Sekolah Menengah Kejuruan Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan Menengah Departemen Pendidikan Nasional Tahun 2008 (Vol. 53).
Wijayanti,T.S. Penerapan Terapi Cobra Untuk Merubah Karakter Siswa SMAN 7 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 216-214.
Winarno, Ari. (2014). Struktur dan Makna Motif Batik Taman Arum Sunyaragi. ATRAT: Jurnal Seni Rupa, 1(2), 18-29.
Yanti, N. (2016). Pelaksanaan Kegiatan Ekstrakurikuler dalam Rangka Pengembangan Nilai-Nilai Karakter Siswa Untuk Menjadi Warga Negara yang Baik di SMA Korpri Banjarmasin. Pendidikan Kewarganegaraan, 6(11), 963–970.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.