Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Setting Sekolah Menengah Atas di Kota Mataram Provinsi Nusa Tenggara Barat
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3469Keywords:
Implementation, Inclusive Education, Senior High School.Abstract
References
Afifah, W., & Hadi, S. (2018). HAK PENDIDIKAN PENYANDANG DISABILITAS DI JAWA TIMUR. DiH: Jurnal Ilmu Hukum. https://doi.org/10.30996/dih.v0i0.1793
Aghniya, S. L. (2020). Strategi Pembelajaran Jarak Jauh Untuk Siswa Berkebutuhan Khusus Di Tengah Pandemi. Jurnal Pendidikan Inklusi, 8.
Alfaaroqi, K. U., & Khoiruddin, M. A. (2020). Implementasi Pendidikan Inklusif Dan Kendalanya Di Sdn Betet 1 Kota Kediri (Implementation of Inclusive Education and Its Control in Sdn Betet 1 Kota Kediri ). Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(1), 1–16.
Alfian. (2013). Pendidikan Inklusif di Indonesia. Edu-Bio, 4(4).
Amalia, N., & Kurniawati, F. (2021). Studi Literatur: Peran Guru Pendidikan Khusus di Sekolah Inklusi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 361-371. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3730
Andayani, A., & Afandi, M. (2019). Pemberdayaan dan Pendampingan Komunitas Penyandang Disabilitas Dalam Mengakses Pendidikan Tinggi. Aplikasia: Jurnal Aplikasi Ilmu-Ilmu Agama, 16(2). https://doi.org/10.14421/aplikasia.v16i2.1178
Anggriana, T. M., & Trisnani, R. P. (2016). Kompetensi Guru Pendamping Siswa Abk Di Sekolah Dasar. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 157–164. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.702
Angreni, S., & Sari, R. T. (2020). IDENTIFIKASI DAN IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI BAGI ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DI SEKOLAH DASAR SUMATERA BARAT. AULADUNA: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 7(2). https://doi.org/10.24252/10.24252/auladuna.v7i2a4.2020
Arum, S. K., Widyastono, H., & Sunardi, B. (2020). Pendidikan Inklusi Sebagai Solusi Pendidikan Untuk Semua (Penerapan Pendidikan Inklusi di SDN Bromantakan 56 Surakarta). BEST Journal (Biology Education, Sains and Technology), 3(1). https://doi.org/10.30743/best.v3i1.2487
Bachri, & S, B. (2019). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10.
Barsihanor, B., & Anindia Rosyida, D. (2019). Implementasi Pendidikan Inklusi Pada Sekolah Dasar Islam Terpadu Al-Firdaus Banjarmasin. Jurnal Tarbiyatuna, 10(2). https://doi.org/10.31603/tarbiyatuna.v10i2.2712
Buana, I. K. S. (2019). Aksesibilitas Sebagai Bentuk Kemandirian bagi Difabel dalam Menggunakan Fasilitas Pelayanan Publik pada Perbankan. Jurnal Ilmu Hukum, 7.
Dalyono, B., & Agustina, D. A. (2016). Guru profesional sebagai faktor penentu pendidikan bermutu. Polines, 2.
Damayanti, T., Hamdan, S. R., & ... (2017). KOMPETENSI GURU DI DALAM PROSES PEMBELAJARAN INKLUSI PADA GURU SD NEGERI DI KOTA BANDUNG. Schema: Journal of ….
Darma, I. P., & Rusyidi, B. (2015). Pelaksanaan Sekolah Inklusi Di Indonesia. Prosiding Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(2), 223–227. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i2.13530
Fathimatul Zahrol F, N. Z. D. (2015). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI DI KOTA KEDIRI: STUDI KASUS DI SMP YBPK KEDIRI. EMPIRISMA, 24(2). https://doi.org/10.30762/empirisma.v24i2.27
Firman. (2020). May 2020. Oncology, 1(3405), 485–491. https://doi.org/10.46883/onc.3405
Garnida, D. D. (2018). Pengantar Pendidikan Inklusif (D. Sumayyah (Ed.); 2nd ed.). PT.Refika Aditama.
Hamzah, S. I., Djuko, R. U., & Juniarti, Y. (2020). Asesmen terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (Abk). Jambura Early Childhood Education Journal, 2(1). https://doi.org/10.37411/jecej.v2i1.120
Harahap, M. (2017). Esensi Peserta Didik dalam Perspektif Pendidikan Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 1(2). https://doi.org/10.25299/althariqah.2016.vol1(2).625
Hidayat, A. dan M. (2010). Pengelolaan Pendidikan. Pustaka Educa.
Holifurrahman, H. (2020). Kurikulum Modifikasi dalam Praktik Pendidikan Inklusif di SD Al-Firdaus. INKLUSI, 7(2). https://doi.org/10.14421/ijds.070205
Indriawati, P. (2013). Implementasi Kebijakan Tugas Guru Pembimbing Khusus pada Pendidikan Inklusif di SD Negeri se-Kecamatan Junrejo Batu. Jurnal Kebijakan Dan Pengembangan Pendidikan, 1(1), 50.
Jarmitia, S., Sulistyani, A., Yulandari, N., Tatar, F. M., Santoso, H., Jarmitia, S., Sulistyani, A., Yulandari, N., Tatar, F. M., & Santoso, H. (2016). the Relationship Between Social Support and Self Confidence of Persons With Physical Disability in Special Education Schools in. Psikoislamedia, 1(April).
Kemendiknas. (2010). Modul Pelatihan Pendidikan Inklsif. Kemendiknas.
Kusnia, N. (2019). Sumber Daya Dalam Implementasi Kebijakan pendidikan Inklusi di SDN Betet 1 Kediri. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 3(1). https://doi.org/10.26740/jdmp.v3n1.p25-30
Latifah, I. (2020). Pendidikan Segregasi, Mainstreaming, Integrasi dan inklusi, apa bedanya? JURNAL PENDIDIKAN, 29(2). https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.676
Limbong, I., Munawar, M., & Kusumaningtyas, N. (2019). Perencanaan pembelajaran paud berbasis steam ( science, technology, eingeneering, art, mathematic ). Seminar Nasional PAUD 2019.
Lukitasari, S. W., Sulasmono, B. S., & Iriani, A. (2017). Evaluasi Implementasi Kebijakan Pendidikan Inklusi. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2). https://doi.org/10.24246/j.jk.2017.v4.i2.p121-134
Ma’arif, M. A. (2017). Manajemen Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam. At Ta’lim: Jurnal Pendidikan, 3(1).
Michael, D. (2020). Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi bagi Penyandang Disabilitas di Universitas Brawijaya. Jurnal HAM, 11(2). https://doi.org/10.30641/ham.2020.11.201-217
Musyafira, I., & Hendriani, W. (2021). Sikap Guru Dalam Mendukung Keberhasilan Pendidikan Inklusi. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(1), 75-85. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i1.3105
NTB, S. P. (2016). Peraturan Gubernur Nusa Tengara Barat.
Saadati, B. A., & Sadli, M. (2019). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI BERBASIS PENGEMBANGAN DIRI DI SEKOLAH ALAM JOGJA GREEN SCHOOL. El Midad, 11(2). https://doi.org/10.20414/elmidad.v11i2.1898
Sari, C. N., & Hendriani, W. (2021). Hambatan pendidikan inklusi dan bagaimana mengatasinya: Telaah kritis sistematis dari berbagai negara. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 9(1). https://doi.org/10.22219/jipt.v9i1.14154
Sastradiharja, E. J., MS, F., & Sutarya, M. (2020). Pendidikan Inklusi Di Perguruan Tinggi. Alim | Journal of Islamic Education, 2(1). https://doi.org/10.51275/alim.v2i1.172
Shofa, M. F. (2018). Implementasi Manajemen Pendidikan Inklusi di PAUD Inklusi Saymara Kartasura. At-Tarbawi: Jurnal Kajian Kependidikan Islam, 3(2). https://doi.org/10.22515/attarbawi.v3i2.1337
Sistem “SMART†dalam Implementasi Pendidikan Inklusi. (2005). JPK: JURNAL PENDIDIKAN KHUSUS, 1(2). https://doi.org/10.21831/jpk.v1i2.6005
Stanley J. Vitello, D. E. Mi. (2013). Inclusive schooling: National and international perspectives. New Jersey: Lawrence Erlbaum.
Statistik, B. P. (2020). Potret Pendidikan Indonesia Statistik Pendidikan 2020. Badan Pusat Statistik.
Suparno, S., Praptiningrum, N., & Purwandari, E. (2019). Dampak implementasi pendidikan inklusi terhadap aspek akademik siswa lamban belajar (slow learner). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 11(1). https://doi.org/10.21831/jpipfip.v11i1.23795
Wati, E. (2014). Manajemen Pendidikan Inklusi Di Sekolah Dasar Negeri 32 Kota Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Didaktika, 14(2), 368–378. https://doi.org/10.22373/jid.v14i2.508
Widiastuti, N. L. G. K. (2019). Karakteristik dan Model Layanan Pendidikan Bagi Anak Berkesulitan Belajar. Jurnal Kajian Pendidikan Widya Accarya FKIP Universitas Dwijendra, 53(9).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.