Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa pada Materi Lingkaran ditinjau dari Perbedaan Gender
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3687Keywords:
Mathematical Communication, Circle Topics, Gender.Abstract
References
Abdussakir, A., & Achadiyah, N. L. (2009). Pembelajaran keliling dan luas lingkaran dengan strategi REACT pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Kota Mojokerto. Seminar Nasional Matematika dan Pendidikan Matematika, Universitas Negeri Yogyakarta
Annisa, R., Roza, Y., & Maimunah, M. (2021). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMP Berdasarkan Gender. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 481-490. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3688
Adifta, E., Maimunah, M., & Roza, Y. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Madrasah Tsanawiyah Kelas VII pada Materi Himpunan. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(2), 340-348. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i2.2561
Ansari, B. I. (2012). Komunikasi matematik dan politik. Banda Aceh: Yayasan Pena.
Babys, U. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematika Siswa Ditinjau dari Gender. ANARGYA: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(1), 25-29.
Dewi, R. (2017). Pengembangan Instrumen Tes untuk Mengukur Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri 17 Makassar. Skripsi: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Fauzan, M. R., & Usman, H. B. (2018). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP Negeri 4 Palu dalam Memahami Konsep Pecahan Berdasarkan Gender yang Berkemampuan Tinggi. Jurnal Elektronik Pendidikan Matematika Tadulako, 6(1), 88-98.
Hendriana, H., Rohaeti, E. E., & Sumarmo, U. (2017). Hard skills dan soft skills matematik siswa. Bandung: Refika Aditama.
Hodiyanto, H. (2017). Kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika. Jurnal AdMathEdu, 7(1), 9-18.
Minarti, E. D., & Nurfauziah, P. (2016). Pendekatan Konsturktivisme dengan Model Pembelajaran Generatif Guna Meningkatkan Kemampuan Komunikasi dan Koneksi Matematis serta Self Efficacy Mahasiswa Calon Guru di Kota Cimahi. Jurnal Ilmiah P2M STKIP Siliwangi, 3(2), 68-83.
Mz, Z. A. (2013). Perspektif gender dalam pembelajaran matematika. Marwah: Jurnal Perempuan, Agama Dan Jender, 12(1), 15-31.
Nayazik, A. (2017). Pembentukan keterampilan pemecahan masalah melalui model IDEAL problem solving dengan teori pemrosesan informasi. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 8(2), 182–190.
Nugraha, T. H., & Pujiastuti, H. (2019). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Berdasarkan Perbedaan Gender. Edumatica: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 1-7.
Nurfauziah, P., & Fitriani, N. (2019). Gender dan Resiliensi Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Scientific Berbantuan VBA Excel. Symmetry: Pasundan Journal of Research in Mathematics Learning and Education, 4(1), 28-37.
Nurmala, I., Hidayat, W., & Hendriana, H. (2018). Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa Sekolah Menengah Pertama Melalui Pendekatan Contextual Teaching and Learning. JPMI : Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif, 1(1), 21-28.
Prastiwi Darmastini, D. (2014). Multi Representasi Siswa Smp Dalam Menyelesaikan Soal Terbuka Matematika Ditinjau Dari Perbedaan Gender. MATHEdunesa, 3(1).
Pratiwi, D. D. (2015). Analisis kemampuan komunikasi matematis dalam pemecahan masalah matematika sesuai dengan gaya kognitif dan gender. Al-Jabar: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(2), 131-142.
Rizqi, A. A., Suyitno, H., & Sudarmin, S. (2016). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Ditinjau dari Kepercayaan Diri Siswa Melalui Blended Learning. Unnes: Journal of Mathematics Education Research, 5(1), 17–23.
Sunarya, L., Kusmayadi, T. A., & Iswahyudi, G. (2014). Profil Tingkat Berpikir Kreatif Siswa Kelas VII SMP Negeri 16 Surakarta dalam Pemecahan Masalah Aritmatika Sosial ditinjau dari Motivasi dan Gender. Jurnal Pembelajaran Matematika, 1(7).
Triana, C. R. (2020). Analisis Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa SMP ditinjau dari Self Confidence Siswa pada Materi Lingkaran. Skripsi: Fakultas Tarbiyah dan Keguruan, Uin Sultan Syarif Kasim Riau.
Wijaya, H. P. I., Sujadi, I., & Riyadi, R. (2016). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Sesuai dengan Gender dalam Pemecahan Masalah pada Materi Balok dan Kubus (Studi Kasus pada Siswa SMP Kelas VIII SMP Islam Al-Azhar 29 Semarang). Jurnal Pembelajaran Matematika, 4(9).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.