Etika Bugis dalam Novel Sajak Rindu Lontara Cinta dari Sidenreng dan Kontribusinya Terhadap Pendidikan Karakter di Sekolah
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3825Keywords:
Bugis Ethics, Character Education, Local Wisdom.Abstract
References
Al-Ma’ruf, A. I., & Nugraha, F. (2017). Pengkajian Sastra Teori dan Aplikasi. Katalog dalam Terbitan.
Aminuddin. (2011). Pengantar Apresiasi Sastra. Sinar Baru.
Ayuningtyas, Dian. 2015. Nilai Budaya Pada Novel Gugur Bunga Kedaton Karya Wahyu H.R: Kajian Antropologi Sastra dan Implementasinya dalam Pembelajaran Sastra di SMA. Program Studi Magister Pengkajian Bahasa Sekolah Pascasarjana. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Endraswara, Suwardi. (2013). Metodologi Penelitian Antropologi Sastra. Yogyakarta: Penerbit Ombek.
Fatimah, A., Syamsudduha, S., & Usman, U. (2021). Analisis Wacana Kritis Novel Genduk Duku Karya Y.B Mangunwijaya dan Relevansinya dengan Pembelajaran Literasi Sastra berbasis Gender di SMA. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 453-462. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3741
Fatmawati, F. (2013). Penerapan Adat Istiadat Suku Bugis sebagai Pembentuk Etika pada Anak Usia dini di Desa Latteko Kecamatan Awangpone Kabupaten Bone (Docotal Dissertation) Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar.
Huzain, M. (2016). Sipakatau: Konsep Etika Masyarakat Bugis. Deepublish.
Khuta Ratna, N. (2011). Antropologi Sastra. Pustaka Pelajar.
Marsono. (2007). Revitalisasi Kearifan Lokal guna Mewujudkan Masyarakat Sejahtera dalam Kemajuan Terkini Riset UGM. Yogyakarta: LPPM UGM.
Miles, M. B. & A., & Hubermen, M. (2009). Analisis Data Kualitatif: Buku Sumber Tentang Metode-metode Baru (diterjemahkan Tjejep Rohendi Rohidi). UI Press.
Moien, M, G. Andi. (1990). Menggali Nilai-nilai Budaya-Makassar dan Siri na Pacce. Ujung Pandang: Yayasan “MAPRESSâ€.
Moleong, J, L. (2006). Metodologi Penelitian Kualitatif. PT Remaja Rosdakarya.
Nadir. (2014). Urgensi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 301-330.
Nurgiyantoro, Burhan. (2015). (Cet: XI). Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadja Mada University Press.
Permendikbud. (2013). Tentang Permendiknas Nomor 22/2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Depdiknas 2013.
Pradopo, Rahmat Djoko. (2003). Prinsip-prinsip Kritik Sastra. Yogyakarta: Gadja Mada University Press.
Ridwan, N. A. (2007). Landasan Keilmuan Kearifan Lokal. Jurnal Studi Islam dan Budaya. IAIN Purwokerto, 5(1), 27-38.
Riski Dianita, Nindya. 2018. Sikap Hidup Sirri’ Na Pesse Masyarakat Bugis Dalam Novel Calabai Perempuan Dalam Tubuh Lelaki karya Peppi Al-Bayqunie. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, Fakultas Bahasa dan Seni. Universitas Negeri Surabaya.
Rustan, A. S. (2008). Pola Komunikasi Orang Bugis (Kompromi antara Islam dan Budaya). Pustaka Pelajar.
Safi’i, Imam. (2008). Nilai-nilai Pendidikan Karakter dalam Alat Evaluasi Bahasa Indonesia. Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. HAMKA Jakarta.
Safriadi. (2020). Falsafah Hidup Bugis Terhadap Budaya Kerja Pada PT Amanah di Makassar. Universitas Hasanuddin. Makassar
Sagala, S. (2013). Etika dan Moralitas pendidikan. KENCANA.
Sari, Dina, Purnama. (2015). Travel Writing sebagai Inovasi Pendidikan pada Novel Etnografi Manusia Langit Karya J. A. Sanjaya. Akademi Bahasa Asing Bina Sarana Informatika. Jakarta.
Staton, R. (2012). Teori Fiksi. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Syarif, N., Tang, M., & Usman, U. (2021). Idealisasi Nilai Pendidikan Lingkungan dalam Novel Anak Rantau (Kajian Ekokritik). Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 7(2), 306-313. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v7i2.3735
Teeuw. (2015). Sastra dan Ilmu Sastra: Pengantar Teori Sastra. Jakarta: Pustaka Jaya.
Warigan. (2012). Pengembangan Karakter Berbasis Kearifan Lokal Hamemayu Hayuning Bawana (Identifikasi Nilai-nilai Karakter Berbasis Budaya. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Zulhan, Najib. (2011). Pendidikan Berbasis Pendidikan Karakter: JePe Press Media Utama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.