Culture of the School Literacy Movement (GLS) for Students in Elementary Schools to Realize the 2045 Golden Generation
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v8i1.4448Keywords:
Literacy Culture, School Culture, School Literacy Movement, Elementary School.Abstract
References
Antasari, I. W. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Tahap Pembiasaan di MI Muhammadiyah Gandatapa Sumbang Banyumas. IAIN Purwokerto.
Antoro, B. (2017). Gerakan Literasi Sekolah dari Pucuk Hingga Akar (Sebuah Refleksi). Banjarmasin: Direktorat Jendral Pendidikan Dasar dan Menengah Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Arfiani, F. D. (2019). Memahami dan Memijahkan Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Inovasi Pendidikan Dasar, 3(2), 70-83.http://ejournal.stkipsantupaulus.ac.id/index.php/jipd%0AMEMAHAMI
Ariyana, Y., Pudjiastuti, A., Bestary, R., & Zamroni. (2018). Buku Pegangan Pembelajaran Berorientasi pada Keterampilan Berpikir Tingkat Tinggi. Jakarta: Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Aziz, A. (2013). Memahami Organisasi Pendidikan: Budaya dan Reinventing Organisasi Pendidikan. Penerbit Alfabeta.
Bafadal, I. (2011). Pengelolaan Perpustakaan Sekolah. Bumi Aksara.
Batubara, H. H., & Ariani, D. N. (2018). Implementasi Program Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Negeri Gugus Sungai Miai Banjarmasin. JPSD, 15-29.
Budi Setyanta, Y. (2020). Literasi Sekolah: Tantangan Dan Strategi Pelaksanaan. Jurnal Guru Dikmen Dan Diksus, 2(2), 105–118. https://doi.org/10.47239/jgdd.v1i2.30
Dafit, F., & H, R. Z. (2020). Pelaksanaan Program Literasi Sekolah (GLS) di Sekolah Dasar. Basicedu.
Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemasiswaan. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan untuk Perguruan Tinggi. In Thema publishing.
Harahap, M. H., Hasibuan, N. I., Cerah, A., & Azis, K. (2017). Pengembangan Program Literasi Sekolah Untuk Meningkatkan Kualitas Pendidikan Dasar Tingkat Sekolah Menengah Pertama Negeri di Kota Medan. Jurnal Pembangunan Perkotaan, 5(2), 115–128. http://ejpp.balitbang.pemkomedan.go.id/index.php/JPP/article/download/18/10
Hartati, T. (2017). Multimedia in Literacy Development At Remote Elementary Schools in West Java (Multimedia Dalam Pengembangan Literasi Di Sekolah Dasar Terpencil Jawa Barat. Edutech, 301-310.
Hidayati, V. R., Wulandari, P. N., Maulyda, A. M., Erfan, M., & Rosyidah, A. N. (2020). Literasi Matematika Calon Guru Sekolah Dasar Dalam Menyelesaikan Masalah PISA Konten Shape and Space. Jurnal Pembelajaran Matematik Inovatif, 185-194.
Ilmi, N., Wulan, N. S., & Wahyudin, D. (2021). Gerakan Literasi Sekolah dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa Sekolah Dasa. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2866-2873.
Kemahasiswaan, D. J. P. dan, Kementerian Riset, Teknologi, dan P. T., & Indonesia, R. (2016). PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN untuk Perguruan Tinggi. Direktorat Jenderal Pembelajaran dan Kemahasiswaan Kementerian Riset, Teknologi, dan Pendidikan Tinggi Republik Indonesia.
Kemendikbud. (2017). Materi Pendukung Literasi Baca Tulis. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Kemenristekdikti. (2016). Pendidikan Kewarganegaraan. Jakarta: Direktorat Jendral Pembelajaran dan Kemahasiswaan.
Marmoah, S., Hartono, & Sadiman. (2019). Implementation of School-Based Management Through a Culture of Literacy in Elementary Schools. DWIJA CENDEKIA Jurnal Riset Pedagogik, 3(2), 238–247.
Miles, Mathew, & Huberman, M. (1992). Analisis Data Kualitatif Buku Tentang Metode Metode Baru. UI Press.
Moleong, L. J. (2017). Metodologi Penelitian Kualitatif (Edisi Revisi). In PT. Remaja Rosda Karya.
Muhammad, G., Rahmat, M., & Ganeswara, G. M. (2020). Pendidikan Karakter Gemar Membaca Melalui Gerakan Literasi Sekolah Kebudayaan melalui Peraturan Menteri. PEDADIDAKTIKA : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 10–20.
Puspasari, I., & Dafit, F. (2021 ). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal BASICEDU, 1390-1400.
Retnasari, L., & Hidayat, M. T. (2018). Pendidikan Multikultural dengan Metode Pendekatan Aditif di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 28(1), 16–21.
Salim, & Haidir. (2018). Penelitian Pendidikan: Metode, pendekatan, dan Jenis. Penerbit Kencana.
Santosa, P. (2016). Palmistri Untuk Generasi Emas 2045. Depublish.
ST, A. A., & Dewantara, I. P. (2017). Keefektifan Budaya Literasi di SD N 3 Banjar Jawa untuk Meningkatkan Minat Baca. Journal of Education Research and Evaluation., 110-121.
Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.
Suharsaputra, U. (2010). Administrasi Pendidikan. Refika Aditama.
Sukma, H. H. (2021). Strategi Kegiatan Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal VARIDIKA, 33(1), 11–20. https://doi.org/10.23917/varidika.v33i1.13200
Susanti, D. I., Aminuyati, & Achmadi. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah untuk Meingkatkan Budaya Membaca di SMK Negeri 8 Pontianak. Equity In Education Journal, 1(1), 56–61. https://doi.org/10.37304/eej.v1i1.1553.
Teguh, M. (2020). Gerakan Literasi Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dasar Flobamorota, 1-9.
Thompson, S., Provasnik, S., Kastberg, D., Ferraro, D., Lemanski, N., Roey, S., & Jenkins, F. (2012). Highlights from PIRLS 2011: Reading Achievement of US Fourth- Grade Students in an International Context. United State: National Center for Education Statistics
Wahyuning, D. A., Gipayana, M., & Djatmika, E. T. (2017). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Literasi Bercirikan Quantum Teaching Untuk Mengoptimalkan Pembelajaran Efektif dan Produktif. Jurnal Pendidikan, 2(5), 667–675.
Wandasari, Y. (2017). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Sebagai Pembentuk Pendidikan Berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 325–343. https://doi.org/10.31851/jmksp.v2i2.1480
Widayoko, A., H, S. K., & Muhardjito, M. (2018). Analisis Program Implementasi Gerakan Literasi Sekolah (Gls) Dengan Pendekatan Goal-Based Evaluation. Jurnal Tatsqif, 16(1), 78–92. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.134
Yunianika, I. T., & Suratinah. (2019). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah di Sekolah Dasar Dharma Karya Universitas Terbuka. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(4), 497–507. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i4.17331
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.