Left-Handed-Friendly Education in Indonesia (Perceptions, Barriers, and Efforts to Overcome Problems Experienced by Teachers)
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v8i4.6378Keywords:
Education Policy, Learning Facilities, Left-Handed Friendly, Children with Special Needs.Abstract
References
Abdulqodir, A., Sriwarno, A. B., & Isdianto, B. (2014). “Kemampuan Adaptasi Orang Kidal Terhadap Lingkungan Non Kidal dalam Aktivitas Menulis dan Menggambar†Itb: Jurusan Visual Art dan Desain, 6(1), 43-57. https://core.ac.uk/download/pdf/298082938.pdf.
Alfiansyah, M., Assingkily, M. S., & Prastowo, A. (2020). “Kebijakan Internal Madrasah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan di MI Nurul Ummah Kotagede Yogyakarta†MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar dan Keislaman, 11(1). https://www.publikasiilmiah.unwahas.ac.id/index.php/MAGISTRA/article/viewFile/3460/3192.
Andika, W. D., Utami, F., Sumarni, S., & Harini, B. (2022). “Keterampilan Penting Sebelum Anak Siap Menulis†Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(4), 2519-2532. https://obsesi.or.id/index.php/obsesi/article/download/1973/pdf.
Andini, C. W. (2021). Apa Sebenarnya Penyebab Orang Kidal? https://hellosehat.com/sehat/gejala-umum/penyebab-orang-kidal/. Diakses tanggal 20 Oktober 2022.
Arbarini, M., Suminar, T., Desmawati, L., Al Affan, H. B., & Malik, A. (2021). “A Pedagogy of Multiliteracy in Developing Social Future of Rural Communities†Proceedings of the International Conference on Industrial Engineering and Operations Management, 1(1), 3646-3647.
Arfani, L. (2018). “Mengurai Hakikat Pendidikan, Belajar dan Pembelajaran†Pelita Bangsa Pelestari Pancasila, 11(2). https://pbpp.ejournal.unri.ac.id/index.php/jpb/article/view/5160.
Artini, N. W. N. S. (2022). “Komik Cetak Kontekstual Muatan IPS dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Literasi Siswa Kidal Kelas IV SD†MIMBAR PGSD Undiksha, 10(1). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/44548.
Assingkily, M. S. (2021). Metode Penelitian Pendidikan: Panduan Menulis Artikel Ilmiah dan Tugas Akhir. Yogyakarta: K-Media.
Bisri, M. (2015). “Studi Kasus Pengaruh Gaya Ibu Menyusui Bayi Terhadap Perkembangan Anak Kidal†Jurnal Sains Psikologi, 5(1). http://journal2.um.ac.id/index.php/JSPsi/article/view/1943.
Creswell, John W. (2009). Research Design Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. California: SAGE Publications, Inc.
Dita, M. A. D. P., Sujana, I. W., & Suniasih, N. W. (2022). “Buku Ajar Berbasis Problem Based Learning dan Pengaruhnya Terhadap Kemampuan Literasi Siswa Kidal Kelas IV Sekolah Dasar†MIMBAR PGSD Undiksha, 9(3). https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JJPGSD/article/view/42934.
Erawati, I. L., Sudjarwo, S., & Sinaga, R. M. (2016). “Pendidikan Karakter Bangsa pada Anak Berkebutuhan Khusus dalam Pendidikan Inklusif†Jurnal Studi Sosial/Journal of Social Studies, 4(1). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/JSS/article/view/11116.
Hayat, M. A. (2018). “Adaptasi Komunikasi Guru Asing Menghadapi Perbedaan Budaya di Sekolah Internasional†Widya Komunika, 8(2), 76-86. http://jos.unsoed.ac.id/index.php/wk/article/download/1407/955.
Herawati, N. I. (2016). “Pendidikan Inklusif†EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(1). https://ejournal.upi.edu/index.php/eduhumaniora/article/view/2755.
Humaidi & Kirana Fatmawati. (2019). “Membangun Manusia Berkarakter Religius: Studi Anak-anak Terlantar†Mumtaz, 3 (1): 206-218. file:///C:/Windows/system32/config/systemprofile/Downloads/41-80-1-SM.pdf.
Idris, S., & Tabrani, Z. A. (2017). “Realitas Konsep Pendidikan Humanisme dalam Konteks Pendidikan Islam†Jurnal Edukasi: Jurnal Bimbingan Konseling, 3(1), 96-113. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/cobaBK/article/view/1420.
Ihsan, M., & Aditya, R. (2022). “Perbaikan Teknik Menahan Bola pada Permainan Sepak Bola†Jurnal Bina Pengabdian kepada Masyarakat, 2(2), 110-120. http://stokbinaguna.ac.id/jurnal/index.php/JPKM/article/view/565.
Indah, N., & Rusli, M. (2021). “Analisis Tingkat Keterampilan Dasar Tenis Meja pada Siswa Kelas XI Putra SMA Negeri 1 Watubangga†Journal Olympic (Physical Education, Health and Sport), 1(1), 70-79. http://jolimpic.uho.ac.id/index.php/journal/article/view/9.
Irvan, M., & Jauhari, M. N. (2018). “Implementasi Pendidikan Inklusif Sebagai Perubahan Paradigma Pendidikan di Indonesia†Buana Pendidikan: Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Unipa Surabaya, 14(26), 175-187. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/jurnal_buana_pendidikan/article/view/1683.
Jati, S. N., & Diana, D. (2022). “Efektivitas Metode Latihan Terhadap Kemampuan Menulis pada Anak di Taman Kanak-kanak Al-Mukaddimah Pontianak (Studi Kasus Anak Kidal)†Edukasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1). http://openjurnal.unmuhpnk.ac.id/index.php/JME/article/view/3106.
Laela, F. N. (2017). Bimbingan Konseling Keluarga dan Remaja. Edisi Revisi. Surabaya: UIN Sunan Ampel Press.
Lidwina, S. (2012). “Disleksia Berpengaruh pada Kemampuan Membaca dan Menulis†Jurnal STIE Semarang (Edisi Elektronik), 4(3), 9-18. http://download.garuda.kemdikbud.go.id/article.php?article=939144&val=14551&title=DISLEKSIA%20BERPENGARUH%20PADA%20KEMAMPUAN%20MEMBACA%20DAN%20MENULIS.
Mardianto, M., Syukri, M., & Irwan, S. (2021). “Kebijakan Pendidikan Ramah Bertangan Kidal di Universitas Islam Negeri Sumatera Utara Medan†Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(3), 363-380. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/mudarrisuna/article/view/10367.
Moleong, L. J. (2018). Metodologi Penelitian Kualitatif. Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Mulyaningsih, I. (2015). “Pemerolehan Bahasa Anak pada Usia 4 Tahun dengan Whole Language†Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, 1(2). https://www.syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/awlady/article/view/741.
Mutoharoh, U. (2020). “Upaya Guru PAUD dalam Mengembangkan Kemampuan Motorik Halus Anak Usia Dini di RA Nurul Huda Pucunglor Ngantru Tulungagung†Skripsi, UIN SATU Tulungagung. http://repo.uinsatu.ac.id/id/eprint/16107.
Nabila, N. (2021). “Tujuan Pendidikan Islam†Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(5), 867-875. http://japendi.publikasiindonesia.id/index.php/japendi/article/view/170.
Nikka, P. A. (2021). “Pengaruh Handedness dalam Pembelajaran Biola Terhadap Partisipan Kidal (Sebuah Studi Komparasi)†Skripsi, Institut Seni Indonesia, Yogyakarta. http://digilib.isi.ac.id/9915/.
Nurhayati, F. (2019). “Panti Asuhan Islam Soreang (House of Islamic Orphanage)†Skripsi, Universitas Komputer Indonesia. https://elibrary.unikom.ac.id/id/eprint/2510/.
Nurwulan, N. R., & Kristiani, A. B. (2020). “Potensi Kelainan Muskuloskeletal pada Siswa Kidal†Jurnal Kesehatan Masyarakat Indonesia, 15(2), 9-12. https://jurnal.unimus.ac.id/index.php/jkmi/article/view/6573.
Oktaviani, A. (2019). “Efektivitas Layanan Mediasi untuk Menyelesaikan Interpersonal Conflict Siswa Melalui Teknik Relaksasi di MAN 1 Medan†Skripsi, UIN Sumatera Utara Medan. http://repository.uinsu.ac.id/id/eprint/10288.
Pratiwi, S. B. A., Santoso, D. A., & Triaiditya, B. S. M. (2021). “Analisis Langkah Awalan Smash Bola Voli pada Pemain Kidal dan Non Kidal†Sprinter: Jurnal Ilmu Olahraga, 2(3), 212-220. http://jurnal.icjambi.id/index.php/sprinter/article/view/128.
Rahayu, Sri. (2009). “Evaluasi Pelaksanaan Program Terapi Wicara dalam Meningkatkan Perkembangan Anak Terlantar di Yayasan Sayap Ibu Kebayoran Baru, Jakarta Selatanâ€, Skripsi. Jakarta: Fakultas Ilmu Dakwah dan Komunikasi UIN Syarif Hidayatullah Jakarta.
Rahim, A. (2016). “Pendidikan Inklusif Sebagai Strategi dalam Mewujudkan Pendidikan untuk Semua†Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 3(1). https://jurnal.ustjogja.ac.id/index.php/trihayu/article/view/819.
Riskhaturahman, E. (2020). “Analisis Yuridis Terhadap Persoalan Perlindungan Anak dalam Fenomena Youtuber Anak di Media Sosial Youtube†Skripsi, UIN Sunan Ampel Surabaya. http://digilib.uinsby.ac.id/id/eprint/44191.
Rokan, A.K. (2004). Bocah-Bocah Bunuh Diri. Online. Internet. Available http: //www. Sinarharapan.co.id/berita/0308/3d/fea 02.html.
Sakti, S. A. (2020). “Implementasi Pendidikan Inklusif pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini di Indonesia†Jurnal Golden Age, 4(02), 238-249. http://e-journal.hamzanwadi.ac.id/index.php/jga/article/view/2019.
Sari, W. O. (2014). “Efektivitas Metode Latihan Terhadap Kemampuan Menggunakan Tangan Kanan pada Saat Menulis pada Anak di Taman Kanak-kanak Al-Mukaddimah Pontianak (Studi Kasus Anak Kidal)†Skripsi, Universitas Muhammadiyah Pontianak. http://repository.unmuhpnk.ac.id/1522/.
Setiawan, I. (2022). “Pengembangan e-Modul Berbasis Android untuk Siswa Kidal pada Pembelajaran Tematik Kelas IV Sekolah Dasar di Kota Denpasar Tahun Ajaran 2021/2022†Tesis, Universitas Pendidikan Ganesha. https://repo.undiksha.ac.id/id/eprint/10903.
Sillahudin, Z. (2020). “Pembelajaran IPS Model Outdoor Learning dalam Membentuk Karakter Peduli Lingkungan pada Siswa Kelas 8b MTs Negeri 2 Malang†Skripsi, Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim. http://etheses.uin-malang.ac.id/18003/.
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukadi, Imam. (2013). “Tanggung Jawab Negara Terhadap Anak Terlantar dalam Operasionalisasi Pemerintah di Bidang Perlindungan Hak Anak†De Jure: Jurnal Hukum dan Syari’ah, 5 (2): 117-133. http://dx.doi.org/10.18860/j-fsh.v5i2.3003
Sukri, A., Rizka, M. A., Sakti, H. G., Maududy, K. I. U., & Hadiprayitno, G. (2018). “Designing an Integrated Curriculum Based on Local Primary and Social Reconstruction Perspectives of West Nusa Tenggara, Indonesia†Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 7(4), 467-475. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/jpii/article/view/15272.
Tarmansyah, T. (2007). Inklusi Pendidikan untuk Semua. Jakarta: Depdiknas.
Taufikurrahman, I. B. (2019). “Rancangan Metode Latihan Biola Bagi Mahasiswa Kidal (Studi Kasus Mahasiswa Biola Institut Seni Indonesia Yogyakarta)†Tesis, Institut Seni Indonesia Yogyakarta. http://digilib.isi.ac.id/id/eprint/5242.
Ulfa, M., Yuliati, A., Handoko, B. T., & Fatmasari, R. K. (2020). “Teori Flow Sebagai Upaya Penguatan Motivasi Belajar dan Kreatifitas Mahasiswa Disabilitas Fisik†Special and Inclusive Education Journal (Special), 1(2), 114-120. http://jurnal.unipasby.ac.id/index.php/special/article/view/2771.
Yanni, A., Kamala, I., Assingkily, M. S., & Rahmawati, R. (2020). “Analisis Kemampuan Intelektual Anak Tunagrahita Ringan di SD Negeri Demakijo 2†Jurnal Pendidikan, 21(1), 64-75. http://jurnal.ut.ac.id/index.php/JP/article/view/843.
Yosada, K. R., & Kurniati, A. (2019). “Menciptakan Sekolah Ramah Anak†Jurnal Pendidikan Dasar Perkhasa: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 5(2), 145-154. http://jurnal.stkippersada.ac.id/jurnal/index.php/JPDP/article/view/480.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.