Local Cultural Values : Practicality Test of E-LKS Based on Peusijuek Tradition as An Embodiment of Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5)
DOI:
https://doi.org/10.33394/jk.v9i4.8954Keywords:
Electronic Student Worksheets, Peusijuek Tradition, Pancasila Student Profile Strengthening Project (P5).Abstract
References
Angga, A & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Mewujudkan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3):5295-5301.
Astuti, Y., & Setiawan, B. (2013). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) Berbasis Pendekatan Inkuiri Terbimbing dalam Pembelajaran Kooperatif pada Materi Kalor. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1);88–92. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2515.
Awe, E. Y., & Ende, M. I. (2019). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Elektronik Bermuatan Multimedia untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa pada Tema Daerah Tempat Tinggalku pada Siswa Kelas IV SDI Rutosoro di Kabupaten Ngada. Jurnal DIDIKA: Wahana Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2):48. https://doi.org/10.29408/didika.v5i2.1782.
Br Sinulingga, S. H., Jaria, J., & Barus, E. (2019). Development of Animation-Based Teaching Material on Explanation Text on XI Grade Students at MAN 2 Aceh Tenggara. AKSIS: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2):257–266. https://doi.org/10.21009/AKSIS.030203.
Dehani, S. K., Nurcahyono, N. A., & Imswatama, A. (2021). Pengembangan E-LKS Ragamatika untuk Meningkatkan Kemampuan Representasi Matematis Siswa SMP. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2):1537–1547. https://doi.org/10.31004/cendekia.v5i2.655.
Ernawati, A., Ibrahim, M. M., & Afiif, A. (2017). Pengembangan Lembar Kerja Siswa Berbasis Multiple Intelligences pada Pokok Bahasan Substansi Genetika Kelas XII IPA SMA Negeri 16 Makassar. Jurnal Biotek, 5(2):1–18. https://doi.org/10.29103/relativitas.v5i1.6979.
Herawati, N. S., & Muhtadi, A. (2018). Developing Interactive Chemistry E-Modul for The Second Grade Students of Senior High School. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 5(2):180–191.
Hasanah, A., Indrawadi, J., & Montessori, M. (2020). Pembelajaran Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan (PPKn) di Daerah Tertinggal. Jurnal of Moral and Civic Education, 4(2):69 – 77. https://doi.org/10.24036/8851412412020223.
Hanik, E. U. (2020). Self Directed Learning Berbasis Literasi Digital pada Masa Pandemi Covid-19 di Madrasah Ibtidaiyah. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 8(1), 183. https://doi.org/10.21043/elementary.v8i1.7417.
Ilmawan Mustaqim, N. K. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Augmented Reality. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1), 36–48. https://doi.org/10.24252/lp.2018v21n1i6.
Kuswanto, J., & Walusfa, Y. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran pada Mata Pelajaran Teknologi Informasi dan Komunikasi Kelas VIII. Innovative Journal of Curriculum and Educational Technology IJCET, 6(2):58–64. https://doi.org/10.15294/ijcet.v6i2.19335.
Kahfi, A. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila Dan Implikasinya Terhadap Karakter Siswa Di Sekolah. DIRASAH (Jurnal pemikiran dan pendidikan dasar Islam), 5(2):14.
Lukman, A., Hayati, D. K., & Hakim, N. (2019). Pengembangan Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal pada Pembelajaran IPA Kelas V di Sekolah Dasar. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 5(2):153. https://doi.org/10.32332/elementary.v5i2.1750.
Mahardika, Alhafizh. (2017). “Penanaman Karakter Bangsa Berbasis Kearifan Lokasi Di Sekolah.†Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan, 7(2):16–27.
Meilani, D., Dantes, N., & Tika, I. N. (2020). Pengaruh Implementasi Pembelajaran Saintifik Berbasis Keterampilan Belajar dan Berinovasi 4C terhadap Hasil Belajar IPA dengan Kovariabel Sikap Ilmiah pada Peserta Didik Kelas V SD Gugus 15 Kecamatan Buleleng. Jurnal Elementary: Kajian Teori Dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 3(1), 1–5. https://doi.org/10.31764/elementary.v3i1.1412.
Marisa, M. (2021). Curriculum Innovation “Independent Learning†In The Era Of Society 5.0. Santhet ; Jurnal Sejarah, Pendidikan dan Humaniora, 5(1):13.
Manalu, J.B., Sitohang, P., & Turnip, N.H.H. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Kurikulum Merdeka Belajar. PROSIDING Pendidikan Dasar, 1(1):80-86.
Novita, D., Darmawijoyo, & Aisyah, N. (2016). Pengembangan LKS Berbasis Project Based Learning untuk Pembelajaran Materi Segitiga di Kelas VII. Jurnal Pendidikan Matematika, 10(2):1 – 12. https://doi.org/10.22342/jpm.10.2.3626.1-12.
Naibaho, T., Sinaga, S.J., Simangunsong, V.H., & Sihombing, S. (2022). Eksplorasi Kue Tradisional Batak Toba Terhadap Konsep Geometri. Jurnal Pendidikan Matematika (JUDIKA EDUCATION). 2022;5(1):42-48.
Nurasiah, I., Marini, A., Nafiah, M., & Rachmawati, N. (2022). Nilai Kearifan Lokal: Projek Paradigma Baru Program Sekolah Penggerak untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu, 6(3):3639–3648. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2727.
Purnomo, H., & Wilujeng, I. (2016). Pengembangan Bahan Ajar dan Instrumen Penilaian IPA Tema Indahnya Negeriku Penyempurnaan Buku Guru dan Siswa Kurikulum 2013. Jurnal Prima Edukasia, 4(1), 67. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i1.7697.
Prabandari, A. S., & Kristin, F. (2021). Pengembangan LKS IPS Berbasis Creative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 355–363. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i2.309.
Pranata, D. P., Frima, A., & Egok, A. S. (2021). Pengembangan LKS Matematika Berbasis Problem Based Learning pada Materi Bangun Datar Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4):2284–2301. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1183.
Pratiwi, H. R., & Ismaniati, C. (2018). Pengembangan Multimedia Pembelajaran untuk Mengembangkan Aspek Kognitif Anak. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(2): 130. https://doi.org/10.21831/jitp.v4i2.11735.
Purba, T. N., Pangaribuan, F., & Hutauruk, A. J. (2022). Pengembangan LKS Pembelajaran Matematika Realistik Berbasis Etnomatematika dengan Konteks Gonrang Sipitu Pitu Simalungun pada Materi Geometri Bangun Ruang Tabung. Jurnal Basicedu, 6(3):4686–4700. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2873.
Risky, M., Agung, A. A. G., & Sudarma, I. K. (2018). Pengembangan LKS Berbasis Inkuiri Terbimbing Mata Pelajaran IPA di SD Negeri 4 Kampung Baru. Jurnal EDUTECH Universitas Pendidikan Ganesha, 6(2), 233–244. https://doi.org/10.23887/jeu.v6i2.2029.
Rusnaini, R., Raharjo, R., Suryaningsih, A., & Noventari, W. (2021). Intensifikasi Profil Pelajar Pancasila dan Implikasinya Terhadap Ketahanan Pribadi Siswa. Jurnal Ketahanan Nasional, 27(2):230.
Rahayuningsih, F. (2021). Internalisasi Filosofi Pendidikan Ki Hajar Dewantara Dalam Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila, 1(3):11.
Rachmawati Nugraheni, Marini Arita, Nafiah Maratun, N. I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Implementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(3):3613–3625. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2714.
Soelaiman, D.A. (2012). Kompilasi Adat Aceh. Banda Aceh: Pusat Studi Melayu Aceh.
Sakina, Sakina, Dewa Nyoman Rai Asmara Putra, and I Gusti Ayu Agung Ari Krisnawati. (2018). “Penerapan Penyelesaian Sengketa Dengan Gugatan Sederhana (Small Claim Court) Di Pengadilan Negeri (Studi Kasus Di Pengadilan Negeri Denpasar).†Kertha Wicara 7(4):11.
Safitri, N. L., Zubaidah, S., & Kuswantoro, H. (2018). Pengembangan LKS Project Based Learning Berbasis Penelitian Perlakuan Perbedaan Dosis Fosfat pada Genotipe Kedelai. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(4):518–523. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i4.10813.
Sari, M. Z., Fitriyani, Y., & Amalia, D. (2020). Analisis Bahan Ajar Keragaman Suku Bangsa dan Budaya dalam Implementasi Karakter Toleransi di Sekolah Dasar. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 6(3):382. https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2824.
Sibagariang, D., Sihotang, H., & Murniarti, E. (2021). Peran Guru Penggerak Dalam Pendidikan Merdeka Belajar Di Indonesia. Jurnal Dinamika Pendidikan, 14(2):12.
Susetyo, S. (2020). Permasalahan Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia FKIP Universitas Bengkulu. Seminar Nasional Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(1):29-43.
Sufyadi., & Susanti. (2021). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Kepala Pusat Asesmen dan Pembelajaran Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan Kebudayaan, Riset dan Teknolog.
Susilowati, E.. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar dalam Pembentukan Karakter Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Al- Miskawih ; Jurnal pendidikan Sains, 1(1):18.
Suryana, C., & Iskandar, S. (2022). Kepemimpinan Kepala Sekolah dalam Menerapkan Konsep Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4):7317-7326.
Simarmata, M.Y., Yatty, M.P., & Fadhillah, N.S. (2022). Analisis Keterampilan Berbicara Melalui Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila Di Smp Negeri 1 Kuala Mandor B. VOX EDUKASI: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 13(1):47-59.
Tryanasari, D., Mursidik, E. M., & Riyanto, E. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Terpadu Berbasis Kearifan Lokal Untuk Kelas III Sekolah Dasar di Kabupaten Madiun. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 3(02):132–172. https://doi.org/10.25273/pe.v3i02.273.
Vhalery, R., Setyastanto, A M., & Leksono, A.W. (2022). Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka: Sebuah Kajian Literatur. Research and Development Journal of Education, 8(1):185-201.
Wisada, P. D., Sudarma, I. K., & Yuda S, A. I. W. I. (2019). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berorientasi Pendidikan Karakter. Journal of Education Technology, 3(3), 140. https://doi.org/10.23887/jet.v3i3.21735.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
License and Publishing AgreementIn submitting the manuscript to the journal, the authors certify that:
- They are authorized by their co-authors to enter into these arrangements.
- The work described has not been formally published before, except in the form of an abstract or as part of a published lecture, review, thesis, or overlay journal.
- That it is not under consideration for publication elsewhere,
- That its publication has been approved by all the author(s) and by the responsible authorities – tacitly or explicitly – of the institutes where the work has been carried out.
- They secure the right to reproduce any material that has already been published or copyrighted elsewhere.
- They agree to the following license and publishing agreement.
Authors who publish with JK agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.
- Open Data Commons Attribution License, http://www.opendatacommons.org/licenses/by/1.0/ (default)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.