Developing Augmented Reality-Based Interactive Learning Media to Improve Critical Thinking Skills of Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v12i1.13901Kata Kunci:
Augmented Reality, Interactive Learning Media, Critical Thinking Skills.Abstrak
Referensi
Akbar, S. (2015). Instrumen Perangkat Pembelajaran. Remaja Rosdakarya.
Anggraini, D. L., Yulianti, M., Nurfaizah, S., & Pandiangan, A. P. B. (2022). Peran Guru dalam Mengembangkan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan dan Sosial (JIPSI), 1. http://www.putrapublisher.org/ojs/index.php/jipsi/article/view/53/509
Asamad, N. A., Rahman, A., Usman, H., Makassar, U. N., & Info, A. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Inquiry untuk mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis dalam pembelajaran IPA pada siswa kelas VIB SDN Pajjaiang kota Makassar. 2(1), 43–53.
Carolina, Y. Dela. (2022). Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Interaktif 3D untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Digital Native. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 8(1), 10–16. https://doi.org/10.51169/ideguru.v8i1.448
Faiza, M. N., Yani, M. T., & Suprijono, A. (2022). Efektivitas Penggunaan Media Pembelajaran IPS Berbasis Augmented Reality untuk Meningkatkan Kompetensi Pengetahuan Siswa. Jurnal Basicedu, 6(5), 8686–8694. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3901
Firdausi, B. W., Warsono, & Yermiandhoko, Y. (2021). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 11(2), 229–243. http://dx.doi.org/10.22373/jm.v11i2.8001
Hake, R. . (1999). Analyzing Change/Gain Score. Indiana University Bloomington.
Harun, S. (2021). Pembelajaran di Era 5.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, November, 265–276.
Imamudin, Fahmi, R., & Tabrani, M. B. (2024). Kompetensi Pendidik dalam Menghadapi Pendidikan pada Era Society 5.0. AJIE -Asian Journal of Innovation and Entrepreneurship, Vol. 08(Issue.01).
Jannah, R., & Oktaviani, R. N. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Augmented Reality terhadap Kemampuan Literasi Numerasi Digital pada Pembelajaran Matematika Materi Penyajian Data Kelas V MI At-Taufiq. Jurnal Ibriez : Jurnal Kependidikan Dasar Islam Berbasis Sains, 7(2), 123–138. https://ibriez.iainponorogo.ac.id/index.php/ibriez/article/view/283
Kartini, Ketut Sepdyana Lukman, N. H. (2024). Implementasi Media Pembelajaran berbasis Augmented Reality Mata Pelajaran Molekul Kimia Tingkat SMA. Widya Laksmi, 4.
Maghfiroh, A. N., Salma, S. N., Islam, U., Maulana, N., & Ibrahim, M. (2024). Griya Journal of Mathematics Education and Application Efektivitas penggunaan media pembelajaran interaktif dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar Ferelian El. 4, 55–64.
Meliyani, A. R., Mentari, D., Syabani, G. P., & Zuhri, N. Z. (2022). Analisis Kebutuhan Media Pembelajaran Digital Bagi Guru Agar Tercipta Kegiatan Pembelajaran yang Efektif dan Siswa Aktif. Jurnal Jendela Pendidikan, 2(02), 264–274. https://doi.org/10.57008/jjp.v2i02.179
Prasetyo, F. Y., Sutarman, & Diwandari, S. (2024). Pengembangan Aplikasi Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran Anatomi Tubuh Manusia Berbasis Android. 5(1), 935–943.
Rahman, A. Z., Hidayat, T. N., & Yanuttama, I. (2017). Media Pembelajaran IPA Kelas 3 Sekolah Dasar Menggunakan Teknologi Augmented Reality Berbasis Android. Seminar Nasional Teknologi Informasi dan Multimedia, 5(1), 4-6–43. http://ojs.amikom.ac.id/index.php/semnasteknomedia/article/view/1797
Rozi, F., & Anwar, M. (2024). Perancangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Teknologi Augmented Reality pada Mata Pelajaran Dasar Elektronika. 12(1).
Saadiyah, L. I., & Anjarwati, A. (2022). MODEL PROJECT BASED LEARNING (PjBL) DENGAN AUGMENTED REALITY (AR) UNTUK MENINGKATKAN KREATIVITAS SISWA DIGITAL NATIVES. PASCAL (Journal of Physics and …, 06(phase 1), 85–92. https://jurnal.uisu.ac.id/index.php/PASCAL/article/view/6319%0Ahttps://jurnal.uisu.ac.id/index.php/PASCAL/article/download/6319/4733
Sakti, A. T., & Sejati, H. (2024). Manajemen Informatika dan Komunikasi Aplikasi Pengenalan Anatomi Manusia Berbasis Augmented Reality Jurnal Indonesia : Manajemen Informatika dan Komunikasi. Jurnal Indonesia, 5(1), 700–707.
Saputra, D., Susilo, S., Abidin, Y., & Mulyati, T. (2022). Augmented Reality In Science Learning For Elementary School Students. 07(01), 78–90. https://doi.org/10.4108/eai.25-11-2021.2318819
Sari, I. P., Batubara, I. H., Hazidar, A. H., & Basri, M. (2022). Pengenalan Bangun Ruang Menggunakan Augmented Reality sebagai Media Pembelajaran. Hello World Jurnal Ilmu Komputer, 1(4), 209–215. https://doi.org/10.56211/helloworld.v1i4.142
Sarip, M., Amintarti, S., & Utami, N. H. (2022). Validitas Dan Keterbacaan Media Ajar E-Booklet Untuk Siswa SMA/MA Materi Keanekaragaman Hayati. JUPEIS : Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(1), 43–59. https://doi.org/10.57218/jupeis.vol1.iss1.30
Thiagarajan, S., D.S, S., & M. I, S. (1974). Instructional Development for training Teachers of Exceptional Children: A Sourcebook. Indiana University Bloomington.
Trianda Rexa, B., & Anistyasari, Y. (2018). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (Lks) Berbasis Augmented Reality Pada Model Pembelajaran Project Based Learning Di Smkn 2 Lamongan. It-Edu, 3(1), 9–18.
Yudha, E. B. S. (2024). Pengembangan E-Modul Pembelajaran berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematic) Materi Usaha dan Energi untuk meningkatkan Keterampilan Berpikir kritis dan Hasil Belajar Siswa SMA.
Zulhelmi, Adlim, & Mahidin. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Interaktif Terhadap Peningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 05(01), 72–80. http://jurnal.unsyiah.ac.id/jpsi
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).