Analysis of Inclusive School Implementation Based on Structural Functional Theory in Senior High Schools in Surakarta
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v12i2.15049Keywords:
Inclusive Education, Inclusive School, Structural Functional, AGIL Framework.Abstract
References
Alfaaroqi, K. U., & Khoiruddin, & M. A. (2020). IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSIF DAN KENDALANYA DI SDN BETET 1 KOTA KEDIRI IMPLEMENTATION OF INCLUSIVE EDUCATION AND ITS CONTROL IN SDN BETET 1 KOTA KEDIRI. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 22(1), 1693–2552. https://doi.org/10.26486/psikologi.v22i1
Alfirah, A., & Gustiana, Z. (2024). Pemanfaatan Literasi Digital Dalam Meningkatkan Kreativitas Motorik Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Bakti Budaya, 7(2), 140–154. https://doi.org/10.22146/bakti.9809
Amaliani, R., Yunitasari, S. E., Fajriah, D., & Gustini, E. (2024). Sarana dan Prasarana Sekolah Inklusi “Kunci Sukses Pendidikan Inklusi.†AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 10(1), 361–366. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.37905/aksara.10.1.361-366.2024
Andriyan, A., Hendriani, W., & Paramita, P. P. (2023). Pendidikan inklusi: Tantangan dan strategi implementasinya. Jurnal Psikologi Terapan Dan Pendidikan, 5(2), 94. https://doi.org/10.26555/jptp.v5i2.25076
Anjarwati, Y., Wiwin, P., Nono, H., & Yoenanto, H. (2022). PERKEMBANGAN IMPLEMENTASI PENDIDIKAN INKLUSI.
Ardhika, R., & Syaifudin, M. (2023). ANALISIS KEBIJAKANPEMERINTAHMENGENAISEKOLAHINKLUSIF. Jurnal Inovasi Penelitian, 3(8), 7247–7258. https://doi.org/https://doi.org/10.47492/jip.v3i8.2394
Aspan, N. A. (2021). Madrasah Sebagai Sistem Sosial Perspektif Talcott Parsons. Rabbani: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(1), 56–71. https://doi.org/10.19105/rjpai.v2i1.4337
A’yun, Q. (2022). STRUKTURAL FUNGSIONAL SISTEM PEMBELAJARAN DI MASA PANDEMI COVID-19. Jurnal Analisa Sosiologi, 11(2), 215–228. https://doi.org/10.20961/jas.v11i2.58113
Dea Mustika, Agnes Yurika Irsanti, Evi Setiyawati, Fretika Yunita, Nurhafizdah Fitri, & Putri Zulkarnaini. (2023). Pendidikan Inklusi: Mengubah Masa Depan Bagi Semua Anak. Student Scientific Creativity Journal, 1(4), 41–50. https://doi.org/10.55606/sscj-amik.v1i4.1575
Gusti, N. S. (2021). Implementasi Pendidikan Inklusi dalam Setting Sekolah Menengah Atas di Kota Mataram Provinsi Nusa Tenggara Barat. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 7(3), 532. https://doi.org/10.33394/jk.v7i3.3469
Hafiansyah, M. B., & Rasyidina, Y. G. (2024). Identifikasi Anak Berkebutuhan Khusus dan Cara Penanganan Guru kepada Anak Berkebutuhan Khusus serta Kebijakan Kepala Sekolah. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 16. https://doi.org/10.47134/pgsd.v2i1.1142
Hanaa, H., & Mia Evani, E. (2022). Peran Penting Guru Pembimbing Khusus Dalam Pendidikan Inklusi Di SDI Al-Muttaqin. Jurnal Review Pendidikan Dasar : Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 8(3), 167–171. https://doi.org/10.26740/jrpd.v8n3.p167-171
Hartadi, D. R., Dewantoro, D. A., & Junaidi, A. R. (2019). Kesiapan Sekolah dalam Melaksanakan Pendidikan Inklusif untuk Anak Berkebutuhan Khusus di Sekolah Dasar. Jurnal ORTOPEDAGOGIA, 5(2), 90. https://doi.org/10.17977/um031v5i22019p90-95
Jannah, A. M., Setiyowati, A., Lathif, K. H., Devi, N. D., & Akhmad, F. (2021). Model Layanan Pendidikan Inklusif di Indonesia. ANWARUL, 1(1), 121–136. https://doi.org/10.58578/anwarul.v1i1.51
Khotimah, H. (2022). Analisis Kebijakan Permendiknas No.70 tahun 2009 Tentang Sekolah Inklusi. Realita : Jurnal Penelitian Dan Kebudayaan Islam, 17(2). https://doi.org/10.30762/realita.v17i2.1860
Lafiana, N. A., Witono, H., & Affandi, L. H. (2022). Problematika Guru Dalam Membelajarkan Anak Berkebutuhan Khusus. Journal of Classroom Action Research, 4(2), 81–86. https://doi.org/https://doi.org/10.29303/jcar.v4i2.1686
Mardiana, A., Muzakki, I., Sunaiyah, S., & Ifriqia, F. (2022). IMPLEMENTASI PROGRAM PEMBELAJARAN INDIVIDUAL SISWA TUNAGRAHITA KELAS INKLUSI. SITTAH: Journal of Primary Education, 1(2), 177–192. https://doi.org/10.30762/sittah.v1i2.2491
Michael, D. (2020). Penyelenggaraan Pendidikan Tinggi bagi Penyandang Disabilitas di Universitas Brawijaya. Jurnal HAM, 11(2), 201. https://doi.org/10.30641/ham.2020.11.201-217
Mirrota, D. D. (2024). Tantangan dan Solusi Pembelajaran Agama Islam di Sekolah Inklusi. Urwatul Wutsqo: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 13(1), 89–101. https://doi.org/10.54437/urwatulwutsqo.v13i1.1423
Moberg, S., Muta, E., Korenaga, K., Kuorelahti, M., & Savolainen, H. (2020). Struggling for inclusive education in Japan and Finland: teachers’ attitudes towards inclusive education. European Journal of Special Needs Education, 35(1), 100–114. https://doi.org/10.1080/08856257.2019.1615800
Mulyah, S., Khoiri, Q., Fatmawati Sukarno Bengkulu, U., Dewa, P., Selebar, K., & Bengkulu, K. (2023). Kebijakan Pemerintah terhadap Pendidikan Inklusif. Journal on Education, 05(03), 8270–8280.
Nasti, E. D. R., Oktaviani, M., Anggraini, S. M., Yunus, Y. S., & Hidayah, Z. (2025). MENGENAL SARANA DAN PRASARANA DI SEKOLAH INKLUSI. Jurnal Insan CIta Pendidikan, 3(3). https://doi.org/https://doi.org/10.00000/3ba73h52
Nugroho, A. (2022). Kendala Pengawasan Dinas Pendidikan Provinsi Jawa Timur Terhadap Penyelenggaraan Pendidikan Inklusif di SMA Kota Surabaya. NOVUM: JURNAL HUKUM, 9, 31–40. https://doi.org/https://doi.org/10.2674/novum.v0i0
Nurfadhillah, S., Cahyati, S. Y., Farawansya, S. A., & Salsabila, A. (2022). Peran Tenaga Pendidik dan Orang Tua serta Masyarakat dalam Pendidikan Inklusi (Bimbingan dalam Pendidikan Inklusi). TSAQOFAH, 2(6), 653–651. https://doi.org/10.58578/tsaqofah.v2i6.639
Rivaldy, N., Tihami, T., & Gunawan, A. (2024). PERAN MODAL SOSIAL DALAM MENCAPAI PERUBAHAN SOSIAL DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM. Tarbiyatuna Kajian Pendidikan Islam, 8(1), 021. https://doi.org/10.69552/tarbiyatuna.v8i1.2093
Saskia, Y., Suriansyah, A., & Rafianti, W. R. (2024). Peran Guru Pendamping Khusus (GPK) dalam Pendidikan Inklusi di Sekolah Dasar. MARAS: Jurnal Penelitian Multidisiplin, 2(4), 2203–2209. https://doi.org/10.60126/maras.v2i4.592
Shodiq, M. (2023). Pondok Pesantren Sebagai Sistem Sosial dalam Perspektif Talcott Parsons. Dirasat: Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Islam, 9(1), 43–52. https://doi.org/10.26594/dirasat.v9i1.3233
Sukadari, D. H. (2019). Model Pendidikan Inklusi Dalam Pembelajaran Anak Berkebutuhan Khusus. Kanwa Publisher.
Sulistiawati, A., & Nasution, K. (2022). Upaya Penanaman Pendidikan Karakter di Sekolah Dasar Telaah Pendekatan Struktural Fungsional Talcott Parsons. Jurnal Papeda, 4(1). https://e-journal.unimudasorong.ac.id/index.php/jurnalpendidikandasar/article/view/1784/869
Suprihatin, Erlani, L., & Merdeka, Y. B. (2022). Partisipasi Orang Tua dalam Meningkatkan Prestasi Non-akademik Bidang Seni Siswa Autis Suprihatin, Lalan Erlani, Yusuf Bachtiar Merdeka*. Jurnal Unik: Pendidikan Luar Biasa, 9(1), 45–55. https://doi.org/https://dx.doi.org/10.30870/unik.v9i1.23473
Suroyyah, N., & Harmanto, H. (2021). Strategi Penanaman Sikap Toleransi Di Sekolah Inklusi SMPN 3 Krian Sebagai Perwujudan Education For All. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 10(2), 367–381. https://doi.org/10.26740/kmkn.v10n2.p367-381
Yunaini, N. (2021). MODEL PEMBELAJARAN ANAK BERKEBUTUHAN KHUSUS DALAM SETTING PENDIDIKAN INKLUSI. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(1), 18–25. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i1.1326
Yusuf, M., Anggarani, F. K., Wiliyanto, D. A., & Supratiwi, M. (2023). Program Mahasiswa Pendamping Anak Berkebutuhan Khusus Sebagai Suporting Guru Pembimbing Khusus di Sekolah Inklusi Kota Surakarta. SPEED Journal : Journal of Special Education, 7(1), 90–98. https://doi.org/10.31537/speed.v7i1.1236
Yusuf, M., Choiri, S., & Gunarhadi, G. (2018). The Effectiveness of Inclusive Education and Child Protection Training on Understanding Inclusive Education Subject Matter. Journal of ICSAR, 2(1), 82–87. https://doi.org/10.17977/um005v2i12018p082
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).