From School to Industry : The Relevance of Vocational School Competencies in Machining Technology to Manufacturing Industry Needs
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.15353Keywords:
Curriculum, Manufacturing Industry, Mechanical Engineering, Skills Competency, Vocational School.Abstract
References
Al Kadri, H., Sinta, P., & Jaya, I. (2022). Analisis Kompetensi Profesional Guru di SMK. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 11(2), 187-191.
Arif, M. Z., Irfa'i, A., & hasbi Ramadani, A. (2022). Relevansi Lulusan Terhadap Program Learning Outcomes. JDMP (Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan), 6(2), 97-101.
Badan Pusat Statistik. (2024). Pengangguran terbuka menurut pendidikan tertinggi yang ditamatkan 1986–2024. Diakses pada 15 Februari 2025, dari https://www.bps.go.id/id/statistics-table/1/OTcyIzE=/pengangguran-terbuka-menurut-pendidikan-tertinggi-yang-ditamatkan-1986---2024.html
Bagyo, R., & Ngadiyono, Y. (2020). Relevansi Kurikulum CAD SMK Bidang Keahlian Teknik Pemesinan dengan Kebutuhan Dunia Usaha dan Industri. Jurnal Dinamika Vokasional Teknik Mesin, 5(1), 51-56.
Fajari, R., Saputra, B., Berlinson, A. M., & Parhusip, J. (2024). Pengembangan Kurikulum Berbasis Informatika untuk Memenuhi Kebutuhan Industri di Era Digital. Informatech: Jurnal Ilmiah Informatika dan Komputer, 1(2), 205-210.
Fatah, A., Purwanto, P., Agrevinna, M., Arimbi, R., & Azzahra, F. (2022). Identifikasi tantangan sekolah dan guru dalam program sekolah menengah kejuruan pusat keunggulan. Jurnal Abdimas Adpi Sosial Dan Humaniora, 3(2), 273-277.
Hidayati, A., Barr, F. D., & Sigit, K. N. (2021). Kesesuaian kompetensi lulusan SMK dengan kebutuhan dunia usaha dan industri. Ekuitas: Jurnal Pendidikan Ekonomi, 9(2), 284-292.
Made, A. M., Ambiyar, A., Riyanda, A. R., Sagala, M. K., & Adi, N. H. (2022). Implementasi model project based learning (PjBL) dalam upaya meningkatkan hasil belajar mahasiswa teknik mesin. Edukatif. Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5162-5169.
Mardi, M. (2021). Meningkatkan mutu sumber daya manusia bidang animasi melalui program SMK PK (Pusat Keunggulan). JIRA: Jurnal Inovasi Dan Riset Akademik, 2(8), 1259-1268.
Milaningrum, E., & Rahmawaty, P. (2021). Relevansi Kompetensi Lulusan Politeknik Negeri Balikpapan Terhadap Model Kompetensi Utama Dudi (Dunia Usaha Dan Dunia Industri). JSHP: Jurnal Sosial Humaniora Dan Pendidikan, 5(1), 63-72.
Nida, N., Wasliman, I., & Dianawati, E. (2023). Implementasi Praktik Kerja Industri dalam Meningkatkan Kompetensi Lulusan Pada Smk. Wahana Didaktika: Jurnal Ilmu Kependidikan, 21(1), 247-257.
Rahayu, A., Handayani, S., & Maharani, S. (2021). Kesiapan Kerja Siswa Kelas Xii Jurusan Agribisnis Pengolahan Hasil Pertanian Smkn 4 Garut Berdasarkan Aspek Afektif. Jurnal Inovasi Pembelajaran Biologi, 2(1), 19-29.
Ramadhan, F., Arwizet, K., Mulianti, M., & Kurniawan, A. (2022). Kontribusi Praktik Kerja Industri dan Kompetensi Siswa Terhadap Kesiapan Kerja Siswa Kelas XII Program Keahlian Teknik Pemesinan SMK Negeri 1 Bukittinggi. Jurnal Vokasi Mekanika, 4(1), 101-106.
Sobari, M., Wahyudin, D., & Dewi, L. (2023). Keterlibatan industri dalam pengembangan kurikulum pada tingkat SMK. Jurnal Education and Development, 11(3), 230-238.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Methods). (Sutopo, Ed.). Bandung: ALFABETA, cv.
Sudarma, T. F., Tanjung, R., & Junaidi, A. (2023). Digitalisasi Pendidikan Melalui Penerapan Ict Bagi Sekolah Di Desa Saentis Kecamatan Percut Sei Tuan. Jurnal Pengabdian Pendidikan Masyarakat (JPPM), 4(1), 71-79.
Wardani, T. F., & Raihani, R. (2024). Principal leadership at vocational high school: Center of excellence (SMK PK) Muhammadiyah 2 Pekanbaru. Asatiza: Jurnal Pendidikan, 5(3), 267-278.
Warnandes, S., Hariyanto, L., & Pratama, G. N. I. P. (2022). Relevansi Kompetensi Lulusan S1 Pendidikan Teknik Sipil dan Perencanaan Universitas Negeri Yogyakarta dengan Kebutuhan Dunia Industri Jasa Konstruksi Bidang Perencana. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 4(1), 54-61.
Widarto, W. (2019). Relevansi kurikulum SMK kompetensi keahlian teknik pemesinan terhadap kebutuhan dunia industri. Jurnal Pendidikan Vokasi, 9(1), 21-32.
Wiyogo, W., Suryanto, A. E., Siswandi, G., Supriyadi, S., & Golderiawan, V. (2022). Kualitas Lulusan Program Studi Pendidikan Teknik Mesin Universitas Palangka Raya Dalam Dunia Usaha/Industri. Jurnal Ilmiah Kanderang Tingang, 13(1), 28-37.
Yoto, Y., Widiyanti, W., & Solichin, S. (2020). Analisis Kesesuaian Materi Ajar Mata Pelajaran Produktif Teknik Pemesinan Terhadap Kebutuhan Dunia Industri. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 5(3), 375-380.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).