Revitalization of Sundanese Language in Elementary Education Through Culinary Thematic Board Game Design
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.15703Keywords:
Sundanese Language, Traditional Sundanese Cuisine, Board Game, Learning Media.Abstract
References
Aliffatul Hasanah, S., Santoso, A., & Aliffatul Hasanah Pendidikan Dasar, S. (n.d.). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Kebudayaan Lokal pada Tema Indahnya Kebersamaan untuk Siswa Kelas IV. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/
Bangsawan, A., Hendriyani, R., & Lee, N. A. (2023). PERANCANGAN BOARD GAME SEBAGAI MEDIA PENGENALAN TUJUH PRESIDEN INDONESIA UNTUK ANAK USIA 10-12 TAHUN. ARTIKA, 7(2).
Christian, E., Farhan, M., Rafli, M., Winie, A., Lutfiyya, S., & Nurhayati, E. (2024). PERANAN SEBUAH BAHASA DALAM PEMBENTUKAN IDENTITAS BUDAYA SUNDA DI RUANG LINGKUP PUBLIK. In Jurnal Sastra dan Bahasa (Vol. 3, Issue 2). http://jurnal.anfa.co.id/index.php/sabda
Eliasa, E. I. (2024). Karakteristik Perkembangan Fisik, Kognitif, Emosi Sosial, dan Moral Pada Anak Usia Sekolah Dasar (7-12 Tahun). Article in Journal of Human and Education. https://doi.org/10.31004/jh.v4i6
Fadli, M., Muliati, R., & Erwin, M. S. (2025). Perancangan Board Game Sebagai Media Edukasi Pengenalan Kuliner Khas Riau Untuk Anak-anak. Jurnal Penelitian Nusantara, 1(2), 212–218. https://doi.org/10.59435/menulis.v1i2.45
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1
Hadiyanti, V. (2021). S_PGSD_1701394_BAB 1.
Kejora, M. T. B., Sittika, A. J., & Syahid, A. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Humanistik Melalui Kearifan Lokal dan Nilai Pendidikan Islam Pada Anak Panti Asuhan. Dharma Raflesia Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 19(01), 111–123.
Kuron, M. A., & Pakpahan, R. N. (2023). Pengaruh Metode Gamifikasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Gerak dan Gaya di SMP Katolik St. Rosa de Lima Tondano. SCIENING : Science Learning Journal, 4(2), 167–173. https://doi.org/10.53682/slj.v4i2.8593
Pemerintah Provinsi Jawa Barat. (2013). Peraturan Gubernur Jawa Barat Nomor 69 Tahun 2013 tentang Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa dan Sastra Daerah pada Jenjang Satuan Pendidikan Dasar Menengah. Diakses dari https://balaibahasajabar.kemdikbud.go.id/wp content/uploads/2017/08/Pergub-69-Tahun-2013-mulok-bahasa-daerah.pdf
Pasmahputra, M., Kadarisman, A., Sn, S., & Sn, M. (2019). PERANCANGAN BOARD GAME SEBAGAI MEDIA EDUKATIF MENGENAI RANGKAIAN PERISTIWA BANDUNG LAUTAN API DESIGNING BOARD GAME AS AN EDUCATIVE MEDIA ABOUT A SERIES OF BANDUNG SEA OF FIRE EVENTS.
Praptomo, S., Hendra Rianingsih, H., & Widya Dharma, U. (2022). Aldina Kusuma Dewi. In Jurnal Ilmiah Sain dan Teknologi (Vol. 1, Issue 1).
Purnama, S., Salis Hijriyani, Y., & Heldanita. (2019). ALAT PERMAINAN EDUKATIF ANAK USIA DINI.
Putri, F. A., Setyaningsih, A., & Yusro, S. H. (2023). Penelitian Teori Perkembangan Kognitif Piaget Terhadap Hukum Kekekalan Materi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 6. 275–279. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/
Putri, I. A., & Anggapuspa, M. L. (2023). PERANCANGAN BOARD GAME SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN RUKUN ISLAM UNTUK ANAK USIA 9-12 TAHUN. Jurnal Barik, 4(2), 227–241. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/
Rustandi, Y., & Sasongko Putro, Mp. S. (2018). ANALISIS PEMBELAJARAN BAHASA SUNDA PADA SISWA KELAS V SDN KENCANA 3 KOTA BOGOR.
Sardiman, A. M. (2023). INTERAKSI DAN MOTIVASI PEMBELAJARAN.
Wang, M. (2024). AI in Your Toolbox: A Plugin for Generating Renderings from 3D Models. http://arxiv.org/abs/2405.05627
Weirian, J., Setiawan, T. A., & Utami, B. S. (2019). Perancangan Visual Artwork Board Game Edukasi Membangun Sikap Toleransi.
Wulansari, R., Jaya, S. J., & Harjanto, A. (2022). Permainan Ular Tangga: Pengembangan Media dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas V SD/MI.
Yuliani, N., Gustina, D., & Sakti, E. M. S. (2024). Perspektif: Jurnal Ekonomi & Manajemen Universitas Bina Sarana Informatika Pemanfaatan Metode Scamper dalam Pengembangan Produk Kuliner untuk UMKM: Studi Kasus Produk Rendang Kacang. https://doi.org/10.31294/jp.v17i2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).