Revitalization of Sundanese Language in Elementary Education Through Culinary Thematic Board Game Design

Authors

  • Gricelda Khalilah Fatmanto Universitas Telkom, Indonesia
  • Martiyadi Nurhidayat Universitas Telkom, Indonesia
  • Nurul Fitriana Bahri Universitas Telkom, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.15703

Keywords:

Sundanese Language, Traditional Sundanese Cuisine, Board Game, Learning Media.

Abstract

This study aims to design learning media that can improve understanding of the Sundanese language, including traditional Sundanese cuisine, among children aged 9–12 years. This study employs a descriptive qualitative method, including observation instruments, interviews, documentation, and literature review. The data analysis technique utilizes comparative analysis with similar products. The findings of this study indicate that, based on the analysis of six design aspects (user, material, dimensions, visual, functional, and operational), Ngagigit Sunda is notably superior and has great potential for development as an educational learning tool to enhance motivation and understanding of the Sundanese language among children aged 9–12 years, compared to similar products that are purely entertainment-based without local educational content.

Author Biography

Gricelda Khalilah Fatmanto, Universitas Telkom

Product Design, Faculty of Creative Industry

References

Aliffatul Hasanah, S., Santoso, A., & Aliffatul Hasanah Pendidikan Dasar, S. (n.d.). Pengembangan Multimedia Interaktif Berbasis Kebudayaan Lokal pada Tema Indahnya Kebersamaan untuk Siswa Kelas IV. http://journal.um.ac.id/index.php/jptpp/

Bangsawan, A., Hendriyani, R., & Lee, N. A. (2023). PERANCANGAN BOARD GAME SEBAGAI MEDIA PENGENALAN TUJUH PRESIDEN INDONESIA UNTUK ANAK USIA 10-12 TAHUN. ARTIKA, 7(2).

Christian, E., Farhan, M., Rafli, M., Winie, A., Lutfiyya, S., & Nurhayati, E. (2024). PERANAN SEBUAH BAHASA DALAM PEMBENTUKAN IDENTITAS BUDAYA SUNDA DI RUANG LINGKUP PUBLIK. In Jurnal Sastra dan Bahasa (Vol. 3, Issue 2). http://jurnal.anfa.co.id/index.php/sabda

Eliasa, E. I. (2024). Karakteristik Perkembangan Fisik, Kognitif, Emosi Sosial, dan Moral Pada Anak Usia Sekolah Dasar (7-12 Tahun). Article in Journal of Human and Education. https://doi.org/10.31004/jh.v4i6

Fadli, M., Muliati, R., & Erwin, M. S. (2025). Perancangan Board Game Sebagai Media Edukasi Pengenalan Kuliner Khas Riau Untuk Anak-anak. Jurnal Penelitian Nusantara, 1(2), 212–218. https://doi.org/10.59435/menulis.v1i2.45

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1

Hadiyanti, V. (2021). S_PGSD_1701394_BAB 1.

Kejora, M. T. B., Sittika, A. J., & Syahid, A. (2021). Penguatan Pendidikan Karakter Berbasis Humanistik Melalui Kearifan Lokal dan Nilai Pendidikan Islam Pada Anak Panti Asuhan. Dharma Raflesia Jurnal Ilmiah Pengembangan Dan Penerapan IPTEKS, 19(01), 111–123.

Kuron, M. A., & Pakpahan, R. N. (2023). Pengaruh Metode Gamifikasi terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Gerak dan Gaya di SMP Katolik St. Rosa de Lima Tondano. SCIENING : Science Learning Journal, 4(2), 167–173. https://doi.org/10.53682/slj.v4i2.8593

Pemerintah Provinsi Jawa Barat. (2013). Peraturan Gubernur Jawa Barat Nomor 69 Tahun 2013 tentang Pembelajaran Muatan Lokal Bahasa dan Sastra Daerah pada Jenjang Satuan Pendidikan Dasar Menengah. Diakses dari https://balaibahasajabar.kemdikbud.go.id/wp content/uploads/2017/08/Pergub-69-Tahun-2013-mulok-bahasa-daerah.pdf

Pasmahputra, M., Kadarisman, A., Sn, S., & Sn, M. (2019). PERANCANGAN BOARD GAME SEBAGAI MEDIA EDUKATIF MENGENAI RANGKAIAN PERISTIWA BANDUNG LAUTAN API DESIGNING BOARD GAME AS AN EDUCATIVE MEDIA ABOUT A SERIES OF BANDUNG SEA OF FIRE EVENTS.

Praptomo, S., Hendra Rianingsih, H., & Widya Dharma, U. (2022). Aldina Kusuma Dewi. In Jurnal Ilmiah Sain dan Teknologi (Vol. 1, Issue 1).

Purnama, S., Salis Hijriyani, Y., & Heldanita. (2019). ALAT PERMAINAN EDUKATIF ANAK USIA DINI.

Putri, F. A., Setyaningsih, A., & Yusro, S. H. (2023). Penelitian Teori Perkembangan Kognitif Piaget Terhadap Hukum Kekekalan Materi. PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 6. 275–279. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/prisma/

Putri, I. A., & Anggapuspa, M. L. (2023). PERANCANGAN BOARD GAME SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN RUKUN ISLAM UNTUK ANAK USIA 9-12 TAHUN. Jurnal Barik, 4(2), 227–241. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/JDKV/

Rustandi, Y., & Sasongko Putro, Mp. S. (2018). ANALISIS PEMBELAJARAN BAHASA SUNDA PADA SISWA KELAS V SDN KENCANA 3 KOTA BOGOR.

Sardiman, A. M. (2023). INTERAKSI DAN MOTIVASI PEMBELAJARAN.

Wang, M. (2024). AI in Your Toolbox: A Plugin for Generating Renderings from 3D Models. http://arxiv.org/abs/2405.05627

Weirian, J., Setiawan, T. A., & Utami, B. S. (2019). Perancangan Visual Artwork Board Game Edukasi Membangun Sikap Toleransi.

Wulansari, R., Jaya, S. J., & Harjanto, A. (2022). Permainan Ular Tangga: Pengembangan Media dalam Pembelajaran Tematik Siswa Kelas V SD/MI.

Yuliani, N., Gustina, D., & Sakti, E. M. S. (2024). Perspektif: Jurnal Ekonomi & Manajemen Universitas Bina Sarana Informatika Pemanfaatan Metode Scamper dalam Pengembangan Produk Kuliner untuk UMKM: Studi Kasus Produk Rendang Kacang. https://doi.org/10.31294/jp.v17i2

Downloads

Published

2025-07-25

How to Cite

Fatmanto, G. K., Nurhidayat, M., & Bahri, N. F. (2025). Revitalization of Sundanese Language in Elementary Education Through Culinary Thematic Board Game Design. Jurnal Paedagogy, 12(3), 680–690. https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.15703

Issue

Section

Articles

Citation Check