Development of HAPAL Mobile Learning as a Science Learning Media for Junior High School Students
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.15739Keywords:
Learning Media, Mobile Learning, HAPAL, Science Learning.Abstract
References
Abdulhak, Ishak dan Darmawan, Deni. (2013). Teknologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Aisyah, D. D., & Sucahyo, I. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran E-Book Berbasis Mobile Learning dan Pendekatan Inkuiri pada Materi Gelombang untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. IPF: Inovasi Pendidikan Fisika, 11(3), 23-31.
Branch, R. M., (2009). Instructional design: The ADDIE approach (Vol. 722, p. 84). New York: Springer.
Cahyadi, R. A. H. (2019). Pengembangan bahan ajar berbasis ADDIE model. Halaqa: Islamic Education Journal. https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.212 4
Darmawan, Deni. 2016. Mobile learning sebuah aplikasi teknologi pembelajaran. Depok: Raja Grafindo
Lestari, N. S., Koto, I., Sutarno, S., Nirwana, N., & Wardana, R. W. (2024). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berorientasi Pemahaman Konsep Pada Pembelajaran Materi Tekanan Untuk Siswa Kelas VIII. DIKSAINS: Jurnal Ilmiah Pendidikan Sains, 5(1), 12-21.
Purwanti (2025). Development of a digital learning module on Archimedes Law for junior high school students. WapFi: Wahana Pendidikan Fisika, 10 (1), 87-98
Rohana, V. I., Winarto, W., & Nida, S. (2021). Pengembangan media pembelajaran berbasis multimedia interaktif pada materi tekanan zat cair untuk siswa SMP kelas VIII. Jurnal MIPA dan Pembelajarannya (JMIPAP), 1(4), 254-262.
Rohmayanti, R. R., Kusairi, S., & Hidayat, A. (2020). Penguasaan Konsep Hukum Archimedes pada Siswa Kelas XI dan XII SMA. Jurnal Riset Pendidikan Fisika, 5(2), 92-98.
Sarika, R., Gunawan, D., & Mulyana, H. (2021). Analisis kemampuan membaca pemahaman siswa kelas V di SD Negeri 1 Sukagalih. CaXra: Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar, 1(2), 62-69.
Sarniti, E. K. A., & Oktavianty, E. (2018). Penggunaan Reading Infusion SQ3R Meremediasi Miskonsepsi Peserta Didik pada Materi Hukum Archimedes di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(3).
Sholiha, I., Faradhillah, F., & Muliani, M. (2022). Pengembangan Media Mobile Learning Berbasis Android Terhadap Pemahaman Konsep Siswa Pada Materi Kinematika Gerak Lurus Kelas X Sma Negeri 1 Batang Kuis. Relativitas: Jurnal Riset Inovasi Pembelajaran Fisika, 5(2), 92-102.
Sitepu, E. N. (2022). Media Pembelajaran Berbasis Digital. Prosiding Pendidikan Dasar, 1(1), 242-248.
Syaputrizal, N., & Jannah, R. (2019). Media pembelajaran fisika berbasis mobile learning pada platform android menggunakan aplikasi app inventor untuk meningkatkan kemandirian belajar peserta didik. Natural Secience, 5(1), 800-809.
Talan, T. (2020). The effect of mobile learning on learning performance: A meta-analysis study. Kuram Ve Uygulamada Egitim Bilimleri, 20(1), 79-103.
Widodo, Ari. 2021. Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Dasar – Dasar untuk Praktik. UPI Press: Bandung
Widodo, L., Yuliati, L., & Parno, P. (2018). Penguasaan konsep pada Hukum Archimedes siswa sma (Doctoral dissertation, State University of Malang).
Winters, N. (2007). What is mobile learning.
Yani, V. P., Haryono, Y., & Lovia, L. (2022). Hubungan pemahaman konsep matematis dengan kemandirian belajar siswa pada kelas VIII SMP. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(3), 439-448.
Yuliana, S. R., Lubis, P. H., & Sugiarti, S. (2021). Pengembangan Lembar Kerja Siswa (LKS) pada Materi Hukum Archimedes dengan Menggunakan Model Pembelajaran Problem Based Learning. Jurnal Pendidikan Fisika, 9(1), 90-101.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).