Development of Environment-Based Digital Flipbook Teaching Materials to Enhance Learning Independence among Elementary School Students
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v12i3.16390Keywords:
Learning Independence, Teaching Material, Environment, Flipbook.Abstract
References
Alperi, M. (2019). Peran Bahan Ajar Digital Sigil dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik Role of Sigil Digital Learning Materials in Preparing the Students ’ Learning Independence. Jurnal Teknodik, 23(2), 99–110.
Arsyad, A. (2017). Media pembelajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. Springer.
Damayanti, R., & Sulastri, R. (2022). Pengaruh media pembelajaran digital terhadap kemandirian belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Teknologi Pendidikan Dasar, 5(1), 21–30. https://doi.org/10.1234/jtpd.v5i1.5678
Dayanti, Z. R. (2021). Pengembangan bahan ajar elektronik flipbook dalam Pembelajaran Seni Rupa Daerah siswa kelas V di Sekolah Dasar. COLLASE (Creative of Learning Students …. http://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/collase/article/view/8187
Slamet, F. A. (2022). Model Penelitian Pengembangan (R n D). Malang: Institut Agama Islam Sunan Kalojogo Malang.
Kemendikbudristek. (2022). Panduan Pembelajaran dan Asesmen di Kurikulum Merdeka. Direktorat Jenderal GTK.
Kunto, I., Ariani, D., Widyaningrum, R., & Syahyani, R. (2021). Ragam Storyboard untuk Produksi Media Pembelajaran. Jurnal Pembelajaran Inovatif, 4(1), 108–120.
Kurnia Bungsu, T., Vilardi, M., Akbar, P., Bernard, M., Siliwangi, I., Terusan, J. L., Sudirman, J., Tengah, C., Cimahi, K., & Barat, J. (2019). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Di Smkn 1 Cihampelas. Journal on Education, 1(2), 382–389.
Malinah, S., & Jamaludin, U. (2023). Analisis Media Pembelajaran Crossword Puzzle Pada Materi Rantai Makanan Bagi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra Bakti, 10(2), 316–328. https://doi.org/10.38048/jipcb.v10i2.1258
Maritsa, A., Hanifah Salsabila, U., Wafiq, M., Rahma Anindya, P., & Azhar Ma’shum, M. (2021). Pengaruh Teknologi Dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian Dan Kajian Sosial Keagamaan, 18(2), 91–100. https://doi.org/10.46781/al-mutharahah.v18i2.303
Mulyasa, E. (2021). Strategi Pembelajaran Inovatif dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Remaja Rosdakarya.
Nawir, M., & Khaeriyah, N. (2019). Efektivitas media pembelajaran berbasis digital ditinjau dari hasil belajar dan motivasi belajar siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 4(1), 45–53.
Ningsih, R., & Nurrahmah, A. (2016). Pengaruh Kemandirian Belajar Dan Perhatian. Jurnal Formatif, 6(1), 73–84.
Papalia, D. E., Martorell, G., & Feldman, R. D. (2021). Human Development (15th ed.). McGraw-Hill Education.
Purwanto. (2012). Evaluasi hasil belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rizaldi, A., & Amelia, N. (2021). Pengembangan Media Flipbook Interaktif untuk Meningkatkan Keterlibatan Siswa dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Teknologi Pendidikan, 23(1), 55–65.
Sadiman, A. S., Rahardjo, R., Haryono, A., & Rahardjito. (2012). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Slavin, R. E. (2019). Educational Psychology: Theory and Practice (13th ed.). Pearson Education.
Susilana, R., & Riyana, C. (2019). Media Pembelajaran: Hakikat, Pengembangan, Pemanfaatan, dan Penilaian. Bandung: CV. Wacana Prima.
Sungkono, A., & Lestari, M. (2021). Desain visual dalam media pembelajaran digital: Implikasi terhadap keterbacaan dan minat belajar siswa. Jurnal Desain Pembelajaran, 4(2), 44–53. https://doi.org/10.2345/jdp.v4i2.9987
Tresnaningsih, F., Santi, D. P. D., & Suminarsih, E. (2019). Kemandirian Belajar Siswa Kelas III SDN Karang Jalak I Dalam Pembelajaran Tematik. Pedagogi: Jurnal Penelitian Pendidikan, 6(2), 51–59. https://doi.org/10.25134/pedagogi.v6i2.2407
Warsita, B. (2020). Teknologi Pembelajaran: Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: Rineka Cipta.
Widyastuti, A., & Arifin, M. B. (2021). Pengaruh Media Flipbook Digital terhadap Kemandirian dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(3), 1524–1531. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.945
Wijaya, T., & Kurniawati, I. (2023). Efektivitas penggunaan QR code dalam meningkatkan aksesibilitas media pembelajaran digital. Jurnal Inovasi Pendidikan Digital, 6(3), 87–95. https://doi.org/10.5678/jipd.v6i3.7890
Yulaika, N. F., Harti, H., & Sakti, N. C. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Elektronik Berbasis Flip Book Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik. JPEKA: Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen Dan Keuangan, 4(1), 67–76. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p67-76
Yuliani, E., & Rosnawati, R. (2022). Penggunaan Teknologi Digital dalam Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 7(2), 114–123.
Yuningsi, A., Dessy, W., & Endang, S. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Flipbook Berbasis Canva pada Mata Pelajaran IPA di Kelas V Sekolah Dasar. 2(3), 1030–1037.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).