Penerapan Pendekatan Pakem untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Sifat-Sifat Bangun Ruang di Kelas IV SD Inpres I Nambaru

Authors

  • Ana Agung Made Ardani SDN Inpres I Nambaru Kec. Parigi Selatan Kabupaten Parigi Moutong, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2507

Keywords:

learning atmosphere, PAKEM approach, students' understanding

Abstract

This study aims to create a conducive and pleasant learning atmosphere so that students can be directly involved in the learning process, through the application of the PAKEM approach to improve students' understanding of grade IV SD Inpres I Nambaru, South Parigi District, Parigi Moutong Regency in the material of building properties. By using the classroom action research method, it was concluded that: (a) The application of the PAKEM approach can improve the ability of Grade IV students of SD Inpres I Nambaru on the properties of building characteristics, (b) the PAKEM approach can be fun and motivate students in learning activities properties of building space. (c) The application of the PAKEM approach can lead to interest in leadership because in group learning researchers emphasize that the role of group leaders determines the success of each group, (d) The use of learning tools in this LKS greatly helps students in finding concepts.

References

Akina.(2001). Penerapan Investigasi Matematika untuk Mengatasi Kesulitan Siswa Memahami Konsep Luas Jajaran Genjang pada Kelas VI Sekolah Dasar.Tesis tidak diterbitkan. Malang.

Amri, Baso. (2001). Efektivitas Penggunaan Alat Peraga dalam Memahami Konsep Geometri bagi Guru-guru Sekolah Dasar se Kecamatan Palu Timur.Palu: FKIP Universitas Tadulako.

Dahar, Ratna Wilis. (1990). Teori Belajar. Jakarta: Erlangga.

Depdikbud (1994).GBPP Matematika Sekolah Dasar. Jakarta: Erlangga.

Depdiknas.(2005). Paket Pelatihan Awal untuk Sekolah dan Masyarakat. Jakarta: Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.

Jaeng, Maxinus. (2006). Belajar dan Pembelajaran Matematika. Palu: FKIP Universitas Tadulako.

Kasbollah, K.E.S. (1988). Penelitian Tindakan Kelas (PTK). Jakarta: Depdikbud Dirjen Pendidikan Tinggi Proyek Pendidikan Sekolah Dasar.

Laila, Fatma. (2007). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Bandung: Depdiknas.

Sardiman, A.M. (2003). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar.Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Septialin (2007). Komparasi Hasil Belajar Matematika yang Menggunakan Pendekatan Keterampilan Proses dengan Metode Resitasi pada Siswa Kelas VII SMPN 10 Palu. Skripsi tidak diterbitkan, Palu: FKIP Universitas Tadulako.

Sudjana, Nana. (1989). Teori-teori Belajar untuk Pengajaran. Jakarta: Fakultas Ekonomi Universitas Indonesia.

Suparlan, dkk (2009). PAKEM (Pembelajaran Aktif, Kreatif, Efektif, dan Menyenangkan). Jakarta: PT. Genesindo.

Tim Bina Karya Guru. (2007). Terampil Berhitung Matematika untuk SD Kelas IV.Jakarta: Erlangga.

Usman H.B (2004). Strategi Pembelajaran Kontemporer Suatu Pendekatan Model. Cisarua: Depdiknas.

Published

2020-08-12

How to Cite

Ardani, A. A. M. (2020). Penerapan Pendekatan Pakem untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa Tentang Sifat-Sifat Bangun Ruang di Kelas IV SD Inpres I Nambaru. Jurnal Paedagogy, 7(2), 132–137. https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2507

Citation Check