Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Skala dan Perbandingan Melalui Pembelajaran Snowball Throwing di SD Negeri 11 Mataram

Authors

  • Baiq Nurul Hidayani SEKOLAH DASAR NEGERI 11 MATARAM, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2720

Keywords:

Snowball Throwing, Learning Achievement.

Abstract

The purpose of this study is to describe the application of the Snowball Throwing method to improve student learning achievement on scale and comparison material grade VI of SD Negeri 11 Mataram. This study uses a qualitative approach to the type of classroom action research. This research was conducted in two cycles which in one cycle were divided into two meetings. Data collection techniques used in this study were observation, interviews, and tests. Analysis of the data used in this research is descriptive data analysis. The results of this study indicate that snowball throwing learning can improve student achievement. This improvement in learning achievement can be seen from the increase in student scores starting from the pre-action initial test with the student completeness action 36.36% and after learning Snowball throwing the student completeness reaches 70.45% for the first cycle post test and 77.27% for the post test cycle II. So it can be concluded that student achievement on scale and comparison material in class VI SD Negeri 11 Mataram can be improved by implementing Snowball throwing learning.

References

Abdorrakhman Ginting. (2008). Esensi Praktis, Belajar dan Pembelajaran, Bandung: Humaniora

Arikunto, Suharsimi. (2006). Prosedur Penelitian, Jakarta : Rineka Cipta

Asep, Jihad, Abdul Haris. (2008). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta : Multi Pressindo

Aunuurrahman. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Bandung : Alfabeta

Baharudin, Esa Nur Wahyuni. (2010). Teori Belajar & Pembelajaran. Jogyakarta : Ar-Ruzz

Djamarah Syaiful Bahri. (1994). Prestasi Belajar Dan Kompetensi Guru. Surabaya:Usaha Nasional

Dananjaya Utomo. (2010). Media Pembelajaran aktif, Bandung : Nuansa

Hujodo Herman. (2001). Pengembangan Kurikulum dan Pembelajaran Matematika. Malang: JICA

Kalengkongan, A. (2020). PENINGKATKAN PRESTASI DAN KUALITAS BELAJAR SAINS DENGAN METODE PEMBELAJARAN PENEMUAN KELAS VI SDN I WATUAWU. Jurnal Paedagogy, 7(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2495

Karyawadi, K. (2020). PENERAPAN MODEL CREATIVE PROBLEM SOLVING PADA MATERI PERSAMAAN GARIS LURUS UNTUK MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN PRESTASI BELAJAR SISWA SMPN 1 GANGGA. Jurnal Paedagogy, 7(2). doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2494

Kumalasari Kokom. (2010). Pembelajaran Kontekstual Konsep dan Aplikasi. Bandung: Refika Aditama,

Moleong Lexi J. (2000). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung:PT. Remaja Rosdakarya

Mulyasa E. (2004). Implementasi Kurikulum, Bandung : Remaja Rosdakarya,

Oemar Hamalik. (2010), Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta : PT. Bumi Aksara

Purwanto Ngalim. (2008). Evaluasi Pengajaran, Bandung : Remaja Rosdakarya

Raihun, R. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Prestasi Belajar PPKn Peserta Didik Kelas IX.3 SMP Negeri 4 Praya Timur. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 5(2), 124-132. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v5i2.1809

Rukiran H. Taniredja. (2011). Model- Model pembelajaran Inovatif. Bandung: Alfabeta.

Saelendra, N. (2016). Meningkatkan Prestasi Belajar Mengapresiasi Dongeng Melalui Optimalisasi Sosiodrama. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.432

Sardiman. (2006). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada

Subarinah. (2006). Inovasi Pembelajaran Matematika, Jakarta : Depdiknas

Suherman, H. Erman. (2003). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Univ. Pendidikan Indonesia

Supriyono Agus. (2009). Cooperative Learning Teori dan Aplikasinya PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Belajar

Trianto. (2010). Mendesain Pembelajaran Inovatif-Progesif : Konsep, Landasan, Dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP), Jakarta : Kencana Prenada Media Group

Sanjaya Wina. (2009). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran, Jakarta: Kencana

Wijaya Hari. (2009). Meningkatkan Kecerdasan Matematika. Yogyakarta : Tugu Publisher

Yoto, Saiful Rahman. (2001). Manajemen Pembelajaran, Malang : Yanizar Group

Published

2020-08-13

How to Cite

Hidayani, B. N. (2020). Upaya Peningkatan Prestasi Belajar Siswa pada Materi Skala dan Perbandingan Melalui Pembelajaran Snowball Throwing di SD Negeri 11 Mataram. Jurnal Paedagogy, 7(3), 186–200. https://doi.org/10.33394/jp.v7i3.2720

Citation Check