Hubungan Penguasaan Kalimat Efektif dan Persepsi Siswa Terhadap Cara Mengajar Guru dengan Kemampuan Mengembangkan Paragraf bagi Siswa SDN Towara Sulawesi Tengah

Authors

  • Wolter Lapandio Kepala SDN Towara Kecamatan Petasia Timur Kabupaten Morowali Utara Provinsi Sulawesi Tengah, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2826

Keywords:

Students'Perceptions, Teaching Methods, Sentence Mastery.

Abstract

This study aims to determine the correlation between effective sentence mastery and students' perceptions of teacher teaching methods and the ability to develop paragraphs in class V SDN Towara students. This research method uses a survey method through a correlational study. The research sample was taken by proportional random sampling technique with a total of 80 students from a total population of 120 students. The research instrument used tests and questionnaires. While the data analysis technique of this study uses simple correlation techniques and multiple correlation. The results of this study indicate that effective sentence mastery and student perceptions of the way teachers teach individually or collectively have a positive relationship with the ability to develop paragraphs. If we look at the value of the independent variable's contribution to the dependent variable, it is known that effective sentence mastery gives a greater contribution or contribution than students' perceptions of the way teachers teach.

References

Achmad, H. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Bahasa Inggris di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 41-47. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.900

Bimo Walgito. (2004). Psikologi Sosial. Yogyakarta: Fakultas Psikologi UGM.

Chaplin, J.P. (2000). Kamus Lengkap Psikologi, Terjemahan Kartini Kartono. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Djaali, Pudji Mulyono, dan Ramli. (2000). Pengukuran dalam Bidang Pendidikan. Jakarta: Program Pascasarjana Universitas Negeri Jakarta.

Gorys Keraf. (2001). Komposisi. Ende Flores: Nusa Indah.

Harni, H. (2020). Meningkatkan Kemampuan Membaca Melalui Penerapan Pembelajaran Kooperatif Model Jigsaw pada Siswa Kelas IV SDN 2 Uebone. Jurnal Paedagogy, 7(2), 108-114. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i2.2503

Hasan Alwi. (2003). Tata Bahasa Baku Bahasa Indonesia. Jakarta: Balai Pustaka.

Hasibuan dan Moedjiono. (2004). Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Ida Bagus Putrayasa. (2007). Kalimat Efektif. Bandung: Refika Aditama.

Jalaluddin Rahkmat. (2001). Psikologi Kumunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Joko W. (2004). “Hubungan Persepsi Siswa terhadap Guru Mengajar dengan Kemampuan Membaca Pemahaman Ditinjau dari Keterampilan Menulis Deskripsi Siswa SMP Negeri IV di Colomadu, Kabupaten Karanganyar†Tesis S2 PBI PPs UNS. Surakarta; PPs UNS.

Morris, Charles G. dan Albert A. Maisto. (2003). Understanding Psychology. New Jersey: Prentice Hall.

Nana Sudjana. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Suherni, S. (2015). Meningkatkan Kemampuan Siswa Menulis Teks Recount Bahasa Inggris Menggunakan Three Phases Techniques pada Kelas VIII.1 (Bilingual) SMP Negeri 7 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 1(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v1i1.403

Published

2020-10-01

How to Cite

Lapandio, W. (2020). Hubungan Penguasaan Kalimat Efektif dan Persepsi Siswa Terhadap Cara Mengajar Guru dengan Kemampuan Mengembangkan Paragraf bagi Siswa SDN Towara Sulawesi Tengah. Jurnal Paedagogy, 7(4), 377–384. https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2826

Citation Check