Analisis Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Hasil Belajar Siswa
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3226Keywords:
Society Technology Science, Learning OutcomeAbstract
This study aimed to analyze the influence of the model of learning science society technology to the learning outcomes of students at SMP Negeri 3 Batukliang. This research uses experimental methods. The sample in this study were 24 students of class VIIIC. This research data collection using tests, observation, and documentation. While the data analysis technique of this study used the t-test. These results indicate that the value t count bigger than t-table at significance level of 5% with db = 24-1 = 23 (7.768> 2,069), so this research can be concluded that there is influence of science learning model community technology on learning outcomes students in biology class VIII at SMP Negeri 3 Batukliang.
References
Akhmad. (2008). Pengertian Pendeataan, Strategi, Metode,Teknik Danmodel Pembelajaraan. Bandung : Sinar baru Baru Algensindo.
Arikunto, Suharsimi. (2014). prosedur penelitian suatu pendekataan praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
. (2014). Cooperate Learning: Teori dan Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Benny A. Priadi. (2011). Model ASSURE untuk Mendesain Pembelajaraan Sukses. Jakarta: PT. DIAN RAKYAT.
Chatib, Munif. (2009). Sekolah Manusia. Bandung : Kaifa.
Dimayati, Mudjiono. (2009). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.
Fajuri, F. (2019). Penerapan Pendekatan Cooperative Learning Tipe Jigsaw dalam Upaya Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Peserta Didik Kelas I SD Negeri 27 Ampenan. Jurnal Paedagogy, 6(1), 20-26. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v6i1.2526
H. Lalu Mukhtar Hully. (2012). Profesi Keguruan Alam Tara Institute Mataram.
Huda Miftahul. (2015). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Jufri Wahab. (2017). Belajar dan Pembelajaraan Sains Bandung: Pustaka Reka Cipta.
Margono. (2010). Metodologi Penelitian Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.
Mulyano. (2012). Strategi Pembelajaraan UIN.
Novrizal Ferdy. (2010). Pengaruh Model Pembelajaraan Sains Teknologi Masyarakat (STM) Terhadap Peningkatan Penguasaan Konsep Fisika Pada Usaha Dan Energi Kuasai Eksperimen Jakarta Selatan.
Poedjiadi, A. (2005). Sains Teknologi masyarakat. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Rahayu, Diyah, dkk. 2008. Membedakan Pengertian Teknologi Pendidikan Dengan Teknologi Pembelajaran. Jakarta: UIJ.
Rizka, M. A., & Maskun, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Tata Boga Terhadap Sikap Berwirausaha Warga Belajar di SKB (Sanggar Kegiatan Belajar) Gerung Kabupaten Lombok Barat Tahun 2016. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 3(1).
Sadia, Wayan. (2014). Model-Model Pembelajaraan Sains Konstruktivistik Yogyakarta: Graha Ilmu.
Sanjaya, Wina. (2008). Strategi Pembelajaraan Berorientasi Standar Propses Pendidikan. Jakarta : Kencana Prenada Group.
Sari, Utin Pianita. (2014). Pengaruh Model Pembelajaraan Sains Teknologi Masyarakat Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Hasil.
Setiarini, A. (2016). Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Peserta Didik dengan Mengoptimalkan Penerapan Pendekatan Saintifik Strategi Discovery Learning dan Metode Diskusi di SDN Model Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 2(1). doi:https://doi.org/10.33394/jk.v2i1.390
Sri, Anita. (2009). Media Pembelajaraan. Sukarta : Panitian Sertifikasi Guru Rayon 13 FKIP UNS
Sri, S. N., Rizka, M. A., & Maskun, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Hypnoparenting Terhadap Peningkatan Pemahaman Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Dini di Desa Aikmual Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2016. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 3(1).
Sugiyono. (2013). Statistika untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Sujiati, S. (2020). Pembelajaran Kooperatif Berbasis Tutor Sebaya untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Materi Pesawat Sederhana di SMPN 1 Kayangan. Jurnal Paedagogy, 7(1), 1-8. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i1.2508
Suprijono, Agus. (2010). Model-Model Pembelajaraan Emansipatoris. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Uci Minasari. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Sains Teknologi Masyarakat (STM) Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Siswa Pada Pokok Pembahasan Ekosistem MTs Paradigma Palembang.
Yuliati, G. (2018). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas XI IPA 3 SMA Negeri 1 Batukliang Melalui Penggunaan Model Pembelajaran Student Teams Achievement Division. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(1), 31-40. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.899
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).