Bimbingan Terstruktur Terbatas dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa SMA Negeri 2 Bayan

Authors

  • Moch Fatkoer Rohman SMA Negeri 2 Bayan Kabupaten Lombok Utara, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3283

Keywords:

Limited Structured Guidance, Student Participation, Distance Learning

Abstract

This study aims to increase student participation through limited structured guidance in distance learning at SMA Negeri 2 Bayan. This research method used school action research with the stages of planning, action, observation and reflection which consists of 2 cycles. The instruments used were questionnaires and documentation. The data analysis technique used in this research was qualitative and quantitative descriptive analysis. The results showed that in the pre-cycle, learning participation was very low, namely only 5%, (less) in the first cycle of 41% (less) and in the second cycle of 51% (sufficient). The quality of guidance in the first cycle was 74 (enough) while in the second cycle it was 84% (good). So that the results of this study can be concluded that limited structured guidance can increase student participation in SMA Negeri 2 Bayan.

References

Ahmad, A. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pendampingan Sistem Daring, Luring, atau Kombinasi pada Masa New Normal Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(4), 258-264. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2803

Asmuni, A. (2020). Problematika Pembelajaran Daring di Masa Pandemi Covid-19 dan Solusi Pemecahannya. Jurnal Paedagogy, 7(4), 281-288. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2941

Bahasa, B. P. (n.d.). KBBI Daring. diambil 14 November, 2020, dari KBBI Daring: https://kbbi.kemdikbud.go.id/

Bera, L. (2018). Peningkatan Partisipasi Belajar Mata Pelajaran IPS Melalui Strategi Pembelajaran Word Square pada Siswa Kelas VA SD Inpres Iligetang. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 163-172. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1125

Daniati, D., Ismanto, B., & Luhsasi, D. (2020). Upaya Peningkatan Motivasi dan Hasil Belajar Mahasiswa dengan Penerapan Model Pembelajaran E–Learning Berbasis Google Classroom pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 6(3), 601-608. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v6i3.2642

Isdarlia, S. (2016). Pembelajaran Jarak Jauh. Kendari: IAIN Kendari.

Kusumah, W. (2010). Mengenal Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Indeks.

Muzakkir, M., Wibawa, R., Astutik, F., & Muhakkikin, M. (2018). Pengembangan Perangkat Model Blended Learning untuk Meningkatkan Efektivitas Penerapan Pendidikan Jarak Jauh di SMKN 2 Gerung. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian dan Kajian Kepustakaan di Bidang Pendidikan, Pengajaran dan Pembelajaran, 4(2), 173-177. doi:https://doi.org/10.33394/jk.v4i2.1126

Rohman, M. F. (2017). Google Classroom: Jadikan Kelas Digital di Genggaman Anda. Bojonegoro: Pustaka Intermedia.

Published

2021-01-07

How to Cite

Rohman, M. F. (2021). Bimbingan Terstruktur Terbatas dalam Pembelajaran Jarak Jauh untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar Siswa SMA Negeri 2 Bayan. Jurnal Paedagogy, 8(1), 105–111. https://doi.org/10.33394/jp.v8i1.3283

Citation Check