Pemantauan Pelaksanaan Asesmen Nasional Berbasis Komputer (ANBK) Sekolah Dasar Binaan Kecamatan Kopang Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2021
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v9i1.4619Keywords:
Monitoring, National Assessment, ANBK, Primary SchoolsAbstract
The purpose of this study is to describe the monitoring of the Implementation of the Computer-Based National Assessment (ANBK) at the Kopang District Primary Schools in 2021. The research method used is a descriptive method. The research data collection techniques used were observation, interviews, and documentation. While the data analysis technique used descriptive qualitative and quantitative analysis. The results of the study indicate that in order to improve the quality and quantity of the implementation of ANBK in the future, it is necessary to: (1) Improve the competence of educators and education staff in preparing literacy and numeracy-oriented questions in each subject through workshops. (2) Capacity building of educators and education staff in implementing school digitization through IHT. (3) Increasing the provision of ANBK facilities and infrastructure by procuring at least one IT laboratory space in one school cluster through DAK. (4) Increasing the availability of computer/laptop equipment through the use of Regular/Affirmative/Performance BOS funds. (5) Capacity building of school principals in school management. (6) Increasing the capacity of school supervisors in academic supervision and managerial supervision. (7) Empowerment of KKG, KKKS and KKPS forums in completing their respective main tasks and functions.
References
Ahmad, A. (2021). Implementasi Pembinaan Konsepsi Model Pembelajaran Up Grading untuk Meningkatkan Kualitas Mengajar Guru di Sekolah Dasar Binaan Segugus 05 Kopang Lombok Tengah. Jurnal Teknologi Pendidikan : Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pembelajaran, 6(2), 128-141. doi:https://doi.org/10.33394/jtp.v6i2.4234
Ahmad, A. (2020). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru dalam Pembelajaran Jarak Jauh Melalui Pendampingan Sistem Daring, Luring, atau Kombinasi pada Masa New Normal Covid-19. Jurnal Paedagogy, 7(4), 258-264. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v7i4.2803
Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan. (2021). Prosedur Operasional Standar Penyelenggaraan Asesmen Nasional Tahun 2021. Jakarta: Kemdikburistek
Bafadal, Ibrahim, (2005). Dasar-dasar Manajemen dan Supervisi Taman Kanak-kanak. Jakarta: Bumi Aksara.
Depdiknas. (2003). Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Dirjen Dikdasmen.
Disdik.Lombok Tengah.(2021). Petunjuk Teknis Penyelenggaraan Asesmen Nasional (AN) Pada SD, SMP, Paket A, dan Paket B Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2021. Praya. Disdik
Imron, A. (2011). Supervisi Pembelajaran Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Kemdikbud, (2007). Permendiknas No. 24 Tahun 2007 tentang Standar Sarana dan Prasarana Sekolah/Madrasah Pendidikan Umum. Jakarta: Kemdikbud.
Kemdikbud, (2015). Peraturan Presiden Nomor 14 Tahun 2015 tentang Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Depdiknas.
Kemdikbud, (2015). Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan sebagaimana telah diubah dengan Peraturan Pemerintah RI Nomor 32 Tahun 2013 tentang perubahan atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 Tentang Standar Nasional Pendidikan dan Peraturan Pemerintah Nomor 13 Tahun 2015 tentang Perubahan Kedua atas Peraturan Pemerintah Nomor 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Kemdikbud.
Kemdikbud, (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 11 Tahun 2015 tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Kemdikbud.
Kemdikbud, (2016). Permendikbud No. 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses; Permendikbud No. 23 Tahun 2016 tentang Standar Penilaian. Jakarta: Kemdikbud.
Kemdikbud, (2016). Permendikbud Nomor 28 tahun 2016 tentang Sistem Penjaminan Mutu Pendidikan Dasar dan Menengah. Jakarta: Kemdikbud.
Kemdikbud, (2021). Konsep Supervisi Mutu. Jakarta: DirJen Pendidikan Anak Usia Dini, Pendidikan Dasar Dan Menengah
Kemdikbud, (2015). Peraturan Presiden Nomor 14 Tahun 2015 Tentang Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Depdiknas.
Kemdikbud. (2015). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 11 Tahun 2015 tentang Organisasi dan Tata Kerja Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Jakarta: Kemdikbud.
Kurniati (2016). No Title. Pendekatan Supervisi Pendidikan From http://journal.uin-alauddin.ac.id/index.php/idaarah/article/view/7894
Kompasiana.com/hafismuaddab/5500b8a0a33311531850fa56/paradigma-input-dan-output-pendidikan?page=all. 2011
Ma Saong, Abd. Kadim, (2013). Supervisi Pembelajaran dan Pengembangan Kapasitas Guru. Jakarta: Alfabeta.
Piet A. Sahertian, (2000). Konsep Dasar Dan Tehnik Supervisi Pendidikan: Dalam Rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia, (Jakarta: Rineka Cipta, 2000), hlm. 44.
Sabandi, Ahmad. (2013). “Supervisi Pendidikan Untuk Pengembangan Profesionalitas Guru Berkelanjutan.†Pedagogi, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan XIII(2): 1–9. http://ejournal.unp.ac.id/index.php/pedagogi/article/view/4275.
Sagala, Syaiful, (2009). Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan. Bandung: Alfabeta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).