Analisis Korelasi Kelas Orang Tua (Parenting) dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak di Lembaga PAUD Mumtaz

Authors

  • Alviana Alviana PAUD Mumtaz Labuhan Haji Kab. Lombok Timur - Provinsi NTB, Indonesia
  • Suharyani Suharyani Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, FIPP UNDIKMA, Indonesia
  • Muhammad Arief Rizka Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, FIPP UNDIKMA, Indonesia
  • Herlina Herlina Program Studi Pendidikan Luar Sekolah, FIPP UNDIKMA, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4855

Keywords:

Parenting, Social Emotional, Early Childhood.

Abstract

This study aims to analyze the correlation between parenting class and the socio-emotional development of children in PAUD Mumtaz, East Lombok Regency. This research method uses a correlational method with a quantitative approach. The research sample was 56 people. The research instrument used a questionnaire, documentation, and observation. The data analysis technique uses statistical analysis with the product moment correlation formula. Based on the results of the analysis of the value of rcount (product moment) obtained in this study is 0.22, while the value of rcount in the table with a significance level of 5% and N = 56 is 0.22, or (0.22<0.26), the data This indicates that the rcount value obtained in this study is smaller than the table rcount value. So it can be concluded that there is no correlation between parenting class and children's social and emotional development at PAUD Mumtaz.

References

Asfandiyar, Yudha. (2016). Cara Kreatif Mendidik Anak. Jakarta: Kaifa.

Fathiah. (2011). Perkembangan Sosial, Emosional dan Strategi Pengembangannya. Mataram: BPPNFI

Hasan, Maimunah. (2010). Pendidikan Anak Usia Dini. Yogyakarta: Diva Press

Hildayani, Rini dkk. (2007). Psikologi Perkembangan Anak. Jakarta : Universitas Terbuka

LN, Syamsu Yusuf. (2000). Psikologi Perkembangan Anak & Remaja .Bandung : PT.Remaja Rosdakarya

Masykouri, Alzena. (2011). Membangun Sosial Emosi Anak di Usia 0-2 tahun. Jakarta : Dirjen

Rosita, I., & Rizka, M. (2021). Studi Korelasi Program Pelatihan Tatarias Kecantikan dengan Sikap Wirausaha Warga Belajar di Lembaga Pendidikan Nonformal. Jurnal Paedagogy, 8(4), 522-528. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i4.4056

Sri, S. N., Rizka, M. A., & Maskun, M. (2018). Pengaruh Pelatihan Hypnoparenting Terhadap Peningkatan Pemahaman Orang Tua dalam Mendidik Anak Usia Dini di Desa Aikmual Kabupaten Lombok Tengah Tahun 2016. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 3(1).

Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: CV. Alfabeta.

Suhati, S., & Islami, C. C. (2018). Pengaruh Peran Orangtua Melalui Kegiatan Parenting Terhadap Perkembangan Sosial Emosional Anak. Jurnal Pelita PAUD, 3(1), 58-65.

Sumiyanty, E. S. E., Suharyani, S. S., & Rizka, M. A. R. M. A. (2018). HUBUNGAN PROGRAM TAMAN BACAAN MASYARAKAT (TBM) TERHADAP MINAT MEMBACA WARGA BELAJAR KEAKSARAAN FUNGSIONAL DI PKBM CERIA. Transformasi: Jurnal Penelitian dan Pengembangan Pendidikan Non Formal Informal, 4(1).

Sya'i, S., Rizka, M., & Gunawan, I. (2021). Studi Korelasi Antara Pendidikan dan Pelatihan (Diklat) Tutor PAUD dengan Peningkatan Kompetensi Mengajar. Jurnal Paedagogy, 8(3), 351-356. doi:https://doi.org/10.33394/jp.v8i3.3793

Wiyani, Novan Ardy. (2014). Mengelola & Mengembangkan Kecerdasan Sosial & Emosi Anak Usia Dini. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA

Yafie, Tegariani dkk. (2017). Efektifitas Program Pelatihan Longitudinal Parenting Skill Terhadap Parenting Efficacy Orang Tua, Perkembangan Kognitif dan Sosial Emosional Anak TK B. Malang: FIP Universitas Negeri Malang

Published

2022-04-05

How to Cite

Alviana, A., Suharyani, S., Rizka, M. A., & Herlina, H. (2022). Analisis Korelasi Kelas Orang Tua (Parenting) dengan Perkembangan Sosial Emosional Anak di Lembaga PAUD Mumtaz. Jurnal Paedagogy, 9(2), 276–281. https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4855

Citation Check