Pengelolaan Metode Pembelajaran Mandiri bagi Warga Belajar Program Kesetaraan Kejar Paket C di PKBM Bintang Flobamora Kupang
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v9i2.4958Keywords:
Management, Independent Learning, Package C, Equivalency EducationAbstract
References
Ali, M., Prawening, C., & Samiaji, M. H. (2020). Inovasi Model Pembelajaran Jarak Jauh Program Kesetaraan Paket C di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmiah Visi, 15(2), 107 - 116. https://doi.org/10.21009/JIV.1502.2
Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Depdiknas. (2007). Acuan Pembelajaran Pendidikan Kesetaraan Program Paket ABC. Pendidikan Kesetaraan Paket ABC, Direktorat Pendidikan Masyarakat, Direktorat Jenderal Pendidikan Luar Sekolah dan Pemuda. Jakarta: Depdiknas
Depdiknas. (2003). Undang-undang Republik Indoneasi Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. (online). https://pusdiklat.perpusnas.go.id , Diakses Tanggal 12 Maret 2022 pukul 04.30 WITA
Freire, P. (2008). Pendidikan Kaum Tertindas, terjemahan F Danuwinata. Jakarta: LP3ES
Kamil, M. (2011). Pendidikan Nonformal: Pengembangan Melalui Pusat Kegiatan Belajar Masyarakat (PKBM) di Indonesia (Sebuah Pembelajaran dari Kominkan di Jepang). Bandung: Alfabeta
Kemdikbud. (2019). Konsep Dasar Pendidikan Non-Formal (PKBM dan LKP). (online). https://banpaudpnf.kemdikbud.go.id/upload/downloadcenter/08.%20Konsep%20Dasar%20PNF%20(PKBM%20dan%20LKP)_1557310762.pdf , Diakses Tanggal 12 Maret 2022 pukul 05.48 WITA
Kuntoro, S. A. (2006). Pendidikan Nonformal (PNF) bagi Pengembangan Sosial. Jurnal Ilmiah Visi, 1 (2), 14-18. https://doi.org/10.21009/JIV.0102.3
Mardapi, D. (2017). Pengukuran, Penilaian dan Evaluasi Pendidikan. Yogyakarta: Parama Publising
Moleong, L. J. (2012). Metodologi Penelitian Kualitatif . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya
Mudjiman, H. (2011). Belajar Mandiri. Surakarta: UNS PRESS
Purwanto. (2009). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Putra, R. A., Kamil, M., & Pramudia, J. R. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Mandiri dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik (Studi pada Program Pendidikan Kesetaraan Paket C di PKBM Bina Mandiri Cipageran). Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 13 (1), 23-36. Diambil dari https://ejournal.upi.edu/index.php/pls/article/view/8723
Rusman. (2012). Model-model Pembelajaran: Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers
Sudjana, D. (2010). Pendidikan Nonformal: Wawasan, Sejarah, Perkembangan, Filsafat & Teori Pendukung Serta Asas. Bandung: Falah
Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta
Sugiyono.( 2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta
Sumardiono. (2013). Belajar Mandiri. Jakarta: Rumah Inspirasi & Bentang Ilmu
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).