Self-Actualization of the Main Characters in the Short Story of Filosofi Kopi by Dewi Lestari and its Implications in Literature Learning
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v10i1.5949Keywords:
Self-Actualization, Extrinsic Elements, Short Stories, Abraham Maslow, Literary Learning.Abstract
References
Amalia, N. (2020). Kajian Psikologis Humanistik Abraham Maslow Pada Tokoh Utama dalam Novel Surat Dahlan Karya Khrisna Pabichara. Imajeri, 02.
Ardianti, R. & W. S. (2018). Ekranisasi Cerpen Filosofi Kopi Karya Dewi Lestari (Dee) Ke Dalam Film Filosofi Kopi Sutradara Angga Dwimas Sasongko Sebagai Aternatif Bahan Ajar Di Sekolah Menengah Atas. Edukasi Lingua Sastra, 16(2), 1–12. https://doi.org/10.47637/elsa.v16i2.89
Asmaya, S., & Najid, D. M. (2019). Kebutuhan Bertingkat Tokoh Fajar Dalam Novel Kabut Kota Karya Ichsan Saif (Kajian Psikologi Humanistik Abraham Maslow). Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Attas, S. G., Yarmi, G., & Darwin, D. (2021). Minat Baca Cerpen Terhadap Pemahaman Struktur Cerpen Yang Baik Dan Benar Pembaca Rubrik Cerpen Portal Basabasi.Co. Jurnal Ilmiah SEMANTIKA, 2 (02).
Choirudin, M. M., Samhati, S., & Sunarti, I. (2018). Implikatur Percakapan Kumpulan Cerpen Filosofi Kopi dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Kata, 4, 1–7.
Hartono. (2005). Pembelajaran Sastra Berbasis Kompetensi Di Sekolah Menengah. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 0(3), 441–458.
Husada, M., Lustyantie, N., & Nuruddin, N. (2017). AKTUALISASI DIRI PADA TOKOH UTAMA DALAM NOVEL PASUNG JIWA KARYA OKKY MADASARI (Suatu Penelitian Psikoanalisis Sastra). BAHTERA : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 16(2), 15–34. https://doi.org/10.21009/bahtera.162.02
Jarvis, M. (2015). Teori-Teori Psikologi: Pendekatan Modern Untuk Memahami Perilaku Perasaan dan Pikiran Manusia. Nusamedia dan Nuansa.
Kariim, Malik Abdul; Haryanti, N. D. (2018). Aktualisasi Diri Dan Kepribadian Tokoh Ben Dalam Cerpen Dan Film Filosofi Kopi. Tahun, 3(2).
Khairah, Miftahul & Murtadho, F. (2015). REPRESENTASI IDEOLOGI GENDER DALAM CERPEN KOMPAS 2011: ANALISIS WACANA KRITIS. Seminar Bahasa Dan Sastra.
Lestari, D. (2015). Antologi Cerpen Filosofi Kopi. PT. Bentang Pustaka.
Lestari, S., Rakhmawati, A., & Rohmadi, M. (2016). ANALISIS UNSUR INTRINSIK DAN EKSTRINSIK PADA KUMPULAN CERPEN PILIHAN KOMPAS 2014 SERTA RELEVANSINYA SEBAGAI MATERI PEMBELAJARAN SASTRA DI SEKOLAH MENENGAH ATAS Sris. BASASTRA Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra Indonesia Dan Pengajarannya, 4(1), 183–202. https://media.neliti.com/media/publications/53908-ID-analisis-unsur-intrinsik-dan-ekstrinsik.pdf
Miles, M. B. Huberman , A. M, dan Saldana, J. (2014). Qualitative Data Analysis, A Methods Sourcebook (Tjetjep Rohindi Rohidi (ed.); 3rd ed.). Sage Publications.
Nosianti, R. P., Andini, A. Y., Oktari, E. A., Haridh, & Fathan. (2019). Apresiasi Unsur Ekstrinsik dan Instrinsik Cerpen Serta Makna Ambiguitas Dalam Pembelajaran Membaca Pemahamn Siswa Kelas X. Seminar Nasional Bahasa Dan Sastra Indonesia Sasindo Unpam 2019, 332–338.
Nurgiyantoro, B. (2013). Teori Pengkajian Fiksi. Gadjah Mada University Press. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=p4JqDwAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=Teori+fiksi+robert+stanton&ots=OXBb8fxqpK&sig=uUVx7xmJPaXir4nK5gl6upE7Vd8&redir_esc=y#v=onepage&q=Teori fiksi robert stanton&f=false
Rahmawati, N. (2018). Aspek Hierarki Kebutuhan Tokoh Utama Dalam Novel Vegetarian Karya Han Kang: Kajian Teori Psikologi Humanistik Abraham Maslow. Sapala, 05.
Rohmawati, N., Suharto, T., & Meikayanti, E. A. (2020). Analisis Aspek Gramatikal dan Leksikal Pada Cerpen “Filosofi Kopi†Karya Dee Lestari. Widyabastra, 8. http://e-journal.unipma.ac.id/index.php/widyabastra/article/view/6766
Rostanawa, G. (2018). Hirarki Kebutuhan Tokoh Utama dalam Novel Pulang dan Laut Bercerita Karya Leila S. Chudori (Kajian Psikologi Humanistik Abraham Maslow). ELite Journal: International Journal of Education, Language, and Literature, 1(2), 58–67.
Solihati, N., Hikmat, A., & Elmikasari, Y. (2016). NILAI MORAL DALAM ANTOLOGI CERPEN FILOSOFI KOPI DAN IMPLIKASINYA DALAM PEMBELAJARAN SASTRA. 4(1), 1–23.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kombinasi (Mixed Mehtods). CV Alfabeta.
Yunus, S. (2015). Kompetensi Menulis Kreatif. Ghalia Indonesia.
Zainal, A., Priyatni, E. T., & Widiati, N. (2018). Instrumen Asesmen Berbasis Higher Order Thinking Skills dengan Memanfaatkan Kumpulan Cerpen Filosofi Kopi untuk Kelas X. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 3(13), 1561–1571.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).