Analisis Nilai Pendidikan Karakter pada Tokoh Sejarah Lokal Sumatera Barat Sebagai Sumber Belajar dalam Pembelajaran Sejarah
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v10i1.6006Keywords:
Character Education, Local Historical Figures, West Sumatra, History Learning.Abstract
References
Abdullah, T. (2016). PDRI, Kesadaran Sejarah dan Masa Kini. Jurnal Sejarah, 13(13), 13–27.
Ahmad, R., & Radjilun, M. S. (2021). BIOGRAFI SULTAN BAABULLAH DATU SYAH (Studi; Tentang Pewarisan Nilai-Nilai Karakter Sebagai Sumber Belajar Sejarah Di SMA Dalam Kurikulum 2013). SANDHYAKALA Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, 2(1), 1–14.
Asnan, G. (2007). Memikir Ulang Regionalisme Sumatera Barat Tahun 1950-an. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Atika, N. T., Wakhuyudin, H., & Fajriyah, K. (2019). PELAKSANAAN PENGUATAN PENDIDIKAN KARAKTER MEMBENTUK KARAKTER CINTA TANAH AIR. Mimbar Ilmu, 24(1), 105–113. https://doi.org/10.23887/mi.v24i1.17467
Brubaker, R. (2012). Religion and nationalism: Four approaches*. Nations and Nationalism, 18(1), 2–20. https://doi.org/10.1111/j.1469-8129.2011.00486.x
Budiarto, G. (2020). Indonesia dalam Pusaran Globalisasi dan Pengaruhnya Terhadap Krisis Moral dan Karakter. Jurnal Pamator : Jurnal Ilmiah Universitas Trunojoyo, 13(1), 50–56. https://doi.org/10.21107/pamator.v13i1.6912
Caine, B. (2009). Biography and History. Macmillan International Higher Education.
Dobbine, C. (2012). Gejolak Ekonomi Kebangkitan Islam dan Gerakan Padri: Minangkabau 1784-1847. Depok: Komunitas Bambu. Diambil dari https://komunitasbambu.id/product/gejolak-ekonomi-kebangkitan-islam-dan-gerakan-padri-minangkabau-1784-1847/
Fatimah, S. (2007). Bgd. Azizchan: Pahlawan Nasional dari Kota Padang (1910-1947). Padang: UNP Press.
Fatimah, S. (2011). Kepemimpinan Tradisional Masyarakat Minangkabau pada Masa Pendudukan Jepang. TINGKAP, 7(1). Diambil dari http://103.216.87.80/index.php/tingkap/article/view/14
Fatimah, S., & Lionar, U. (2022). Chatib Sulaiman: Patriotic Fighter from Nagari Sumpur, West Sumatra. Paramita: Historical Studies Journal, 32(1). https://doi.org/10.15294/paramita.v32i1.31579
Fatimah, S., & Yefterson, R. B. (2017). Analisis Nilai-nilai Karakter pada Biografi Pahlawan Nasional Bagindo Azizchan dalam Pembelajaran Sejarah. Dipresentasikan pada Prosiding Seminar Nasional kongres: pendidikan Sejarah dalam Pembentukan Karakter Bangsa di Masa Depan, Medan. Medan. Diambil dari http://repository.unp.ac.id/37446/
Gottschalk, L. (1975). Mengerti sejarah (Nugroho Notosusanto, Ed.). Jakarta: UI Press. Diambil dari http://lib.ui.ac.id
Graves, E. (2007). Asal Usul Elite Minangkabau Modern. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Halek, D. H. (2019). Kurikulum 2013 dalam Perspektif Filosafi. Jurnal Georafflesia: Artikel Ilmiah Pendidikan Geografi, 3(2), 1–10. https://doi.org/10.32663/georaf.v3i2.567
Hasan, S. H. (2012a). Pendidikan Sejarah Indonesia: Isu dalam Ide dan Pembelajaran. Bandung: Rizqi Press.
Hasan, S. H. (2012b). Pendidikan Sejarah untuk Memperkuat Pendidikan Karakter. Paramita: Historical Studies Journal, 22(1), 81–95. https://doi.org/10.15294/paramita.v22i1.1875
Ismaun. (2012). Nilai-nilai Pendidikan Sejarah dalam Rangka Pembinaan Jati Diri Bangsa Menuju Masa Depannya. Dalam H. Kamarga & Y. Kusmarni (Ed.), Pendidikan Sejarah untuk Manusia dan Kemanusiaan: Refleksi Perjalanan Karir Akademik Prof. Dr. Said Hamid Hasan, MA. Jakarta: Penerbit Bee Media Indonesia.
Israr. (2019). Chatib Sulaiman: Sosok Putra Minang Yang Berjuang Dan Gugur Untuk Kemerdekaan Indonesia. Padang: Dinas Perpustakaan dan Kearsipan Kota Padang.
Kahfi, E. H. (1997). Islam and Indonesian Nationalism; the Political Thought of Haji Agus Salim. Studia Islamika, 4(3). https://doi.org/10.15408/sdi.v4i3.771
Kahin. (2008). Dari Pemberontakan ke Integrasi: Sumatra Barat dan Politik Indonesia (1926-1998). Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Kahin. (2013). Nasionalisme dan Revolusi Indonesia (Tim Komunitas Bambu, Penerj.). Depok: Komunitas Bambu.
Kahin, A. (1997). Perjuangan Kemerdekaan Sumatera Barat Dalam Revolusi Nasional Indonesia 1945-1950. Jakarta: Angsana Mamanda.
Kahin, A. R. (1984). Repression and Regroupment: Religious and Nationalist Organizations in West Sumatra in the 1930s. Indonesia, (38), 39–54. https://doi.org/10.2307/3350844
Kompas. (2020, Desember 16). Sepasang Kekasih Pelaku Aborsi Ditangkap Polisi, Ketahuan Usai Alami Pendarahan Halaman all—Kompas.com. Diambil 26 September 2022, dari https://regional.kompas.com/read/2020/12/16/22381901/sepasang-kekasih-pelaku-aborsi-ditangkap-polisi-ketahuan-usai-alami?page=all
Kompas. (2022, Agustus 1). Cegah Tawuran Terulang, Pelajar di Padang yang Keluyuran Akan Ditangkap Halaman all. Diambil 26 September 2022, dari KOMPAS.com website: https://regional.kompas.com/read/2022/08/02/120219878/cegah-tawuran-terulang-pelajar-di-padang-yang-keluyuran-akan-ditangkap
Kusno, M. (2016). Bung Hatta, Dari Era Kolonial Hingga Orde Baru: Sebuah Refleksi. Konfrontasi: Jurnal Kultural, Ekonomi Dan Perubahan Sosial, 3(1), 53–66. https://doi.org/10.33258/konfrontasi2.v1i1.89
Latif, Y. (2017). Negara Paripurna: Historisitas, Rasionalitas, dan Aktualitas Pancasila. Jakarta: Gramedia.
Lickona, T. (2015). Educating for Character: Mendidik untuk Membentuk Karakter (J. A. Wamaungo, Penerj.). Jakarta: Bumi Aksara.
Lionar, U., & Mulyana, A. (2019). Nilai-nilai Multikultural dalam Pembelajaran Sejarah: Identifikasi pada Silabus. Indonesian Journal of Social Science Education, 1(1), 11–25.
Mansoer, M. D., Imran, A., Safwan, M., Idris, A. Z., & Buchari, S. I. (1970). Sedjarah Minangkabau. Jakarta: Bhratara.
Nopriyasman. (2014). Penyelamat Republik: Pancaran Pesan Sejarah Perjuangan PDRI untuk Keutuhan Bangsa. Analisis Sejarah, 5(1), 16–24.
Ramdani, E. (2018). Model Pembelajaran Kontekstual Berbasis Kearifan Lokal sebagai Penguatan Pendidikan Karakter. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 10(1), 1–10. https://doi.org/10.24114/jupiis.v10i1.8264
Rumapea, M. E. (2014). KURIKULUM 2013 YANG BERKARAKTER. JUPIIS: JURNAL PENDIDIKAN ILMU-ILMU SOSIAL, 5(2). https://doi.org/10.24114/jupiis.v5i2.1112
Safitri, A. O., Handayani, P. A., Sakinah, R. N., & Prihantini, P. (2022). Implementasi Kurikulum 2013 dalam Pembelajaran Jarak Jauh pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Basicedu, 6(1), 116–128. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i1.1926
Shofa, A. M. A. (2020). Sejarah Panjang Pendidikan Karakter di Indonesia Pada Era Proklamasi Kemerdekaan Sampai Era Reformasi. Jurnal Rontal Keilmuan Pancasila dan Kewarganegaraan, 6(1), 73–90. https://doi.org/10.29100/jr.v6i1.1660
Sirnayatin, T. A. (2017). Membangun Karakter Bangsa Melalui Pembelajaran Sejarah. SAP (Susunan Artikel Pendidikan), 1(3). https://doi.org/10.30998/sap.v1i3.1171
Sjamsuddin, H. (2016). Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Thomas, G. M. (2007). The cultural and religious character of world society (hlm. 35–56). Brill. Diambil dari https://brill.com/view/book/edcoll/9789047422716/Bej.9789004154070.i-608_004.xml
Yefterson, R. B., Naldi, H., Erniwati, E., Lionar, U., & Syafrina, Y. (2020). The Relevance of Local Historical Events in Building National Identities: Identification in the History Learning Curriculum in Indonesia. International Journal of Progressive Sciences and Technologies, 23(1), 500–504. https://doi.org/10.52155/ijpsat.v23.1.2281
Zed, M. (1997). Pemerintah Darurat Republik Indonesia: Sebuah Mata Rantai Sejarah yang Terlupakan. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Zed, M. (2005). Giyugun: Cikal-bakal Tentara Nasional di Sumatera. Jakarta: LP3ES.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).