Strategi Pengembangan Kemampuan Resolusi Konflik Melalui Pembelajaran Sosiologi bagi Peserta Didik Sekolah Menengah Atas
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v10i3.7536Keywords:
Conflict Resolution Skills, Sociology Learning.Abstract
This study aims to describe strategies for developing conflict resolution skills through sociology learning for high school students. This research method used case studies with a qualitative approach. The informants in this study were sociology teachers, students, and school principals. Informants were selected using a purposive sampling technique. The data collection in this study was carried out by observation, documentation, and in-depth interviews. The data analysis technique of this research used interactive analysis, which includes data reduction, data presentation, and conclusion. Testing the validity of the data in this study used a triangulation technique. The results of this study found that the development of conflict resolution skills through sociology learning for students at SMA Negeri 7 Makassar used the case study method. Students analyzed the cases presented by the teacher to find solutions to the problems of these cases. Through the case study method, students practiced dealing with conflict situations and encouraged them to analyze how to deal with conflicts appropriately to develop conflict resolution abilities.
References
Afandi, M., Chamalah, E., Wardani, O. P., & Gunarto, H. (2013). Model dan metode pembelajaran. Semarang: Unissula Press.
Akhmad, S. N., Kartadinata, S., & Ilfiandra. (2016). Perspektif Peserta Didik Tentang Kedamaian Dan Resolusi Konflik Di Sekolah. PEDAGOGIA, 14(2).
Anwar, Z. (2015). Strategi penyelesaian konflik antar teman sebaya pada remaja. Makalah Seminar Psycologi dan Kemanusiaan Fakultas Psikologi Universitas Muhammadiyah Malang (pp. 475-482).
Apandi, A. (2020). Pendekatan Resolusi Konflik Dalam Upaya Pencegahan Konflik Regional Pada Era Digitalisasi. Jurnal Inovasi Ilmu Sosial dan Politik (JISoP), 2(1), 94-100.
Ardiana, D. P. Y., Widyastuti, A., Susanti, S. S., Halim, N. M., Herlina, E. S., Nugroho, D. Y., ... & Yuniwati, I. (2021). Metode pembelajaran guru. Yayasan Kita Menulis.
Arum, D. R. (2014). Penerapan Metode Pembelajaran Studi Kasus Berbantuan Modul Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis. Chemistry in Education, 3(2).
Asenjo, P. C. (2019). Conflict resolution in community development: Are the benefits worth the costs?. Critical Social Policy, 39(2), 268-288.
Badan Standar Nasional Pendidikan. 2020. Fokus Pembelajaran SD/MI – SMP/MTs – SMA/MA. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional
Bodine, R. J.; Crawford, D. K.(1998). The Handbook of Conflict Resolution Education- A Guide to Building Quality Programs in Schools. National Inst_tute for Dispute Resolution.
Bush, R. A. B., & Folger, J. P. (2004). The promise of mediation: The transformative approach to conflict. John Wiley & Sons.
Creswell, W.J. (2013). Research Design: Pendekatan Metode Kualitatif, Kuantitatif dan Campuran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Dimyati dan Mudjiono. (2016). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta. PT. Rineka Cipta.
Djamarah, S. B., & Zain, A. (2010). Strategi Belajar Mengajar, cet. ke-4. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Efi, N. (2021). Analisis Sosiologis Novel Si Anak Kampoeng Dan Si Anak Panah Karya Damien Dematra. Ekasakti Educational Journal, 1(1), 145-153.
Eni, W., & Jahada, J. (2020). Faktor- Faktor Penyebab Konflik Interpersonal Siswa Dan Upaya Penanggulangannya. Jurnal Ilmiah Bening : Belajar Bimbingan Dan Konseling, 4(2), 69–80.
Febrianita, M. (2020). Hubungan Antara Penggunaan Metode Demonstrasi Dengan Hasil Belajar IPS Siswa. In Social, Humanities, and Educational Studies (SHEs): Conference Series (Vol. 3, No. 3, pp. 1677-1681).
Hamzah, B. U., & Nurdin, M. (2011). Belajar dengan pendekatan. Jakarta: Bumi Aksara.
Haryanto, S. (2013). Spektrum Teori Sosial: Dari Klasik Hingga Postmodern, Jogjakarta: Arruzz Media,
Idrus, M. (2009). Metode Penelitian Ilmu Sosial. Edisi Kedua, Yogyakarta: Erlangga.
Karyana, N. (2013). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis melalui penggunaan metode studi kasus. JURNAL CIVICUS, 10(2), 31-36.
Kurniawan, A. N. (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi, Rasa Percaya Diri, Dan Prestasi Belajar Sosiologi Melalui Penerapan Metode Sosiodrama. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 1(2), 78-89.
Mahdalena, S., Uliyanti, E., & Sabri, T. (2014). Penggunaan metode Tanya jawab untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran PKn di kelas V. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 3(3).
Maningtyas, R. D., Eny, N. A., & Tumardi. (2021). Strategi Guru Dalam Mengembangkan Resolusi Konflik Pada Anak Usia Dini Dalam Rangka Menyongsong Masyarakat 5.0. AWLADY: Jurnal Pendidikan Anak 7(1)
Nadya, F., Malihah, E., & Wilodati, W. (2020). Kemampuan Resolusi Konflik Interpersonal dan Urgensinya pada Siswa. SOSIETAS, 10(1), 775-790.
Nasution, W. N. (2017). Strategi pembelajaran. Medan: Perdana Publishing
Panggabean, R. (2017). Institusionalisasi Manajemen Konflik Berbasis Sekolah. Sukma: Jurnal Pendidikan, 1(1), 197-218.
Panggarra, R. (2014). Konflik Kebudayaan Menurut Teori Lewis Alfred Coser Dan Relevansinya Dalam Upacara Pemakaman (Rambu Solo’) Di Tana Toraja. Jurnal Jaffray, 12(2), 291-316.
Prasetyaningrum, U. (2022). Penggunaan Metode Sosiodrama Untuk Meningkatkan Partisipasi Siswa Dalam Pembelajaran Sosiologi Kelas Xi Ips 1 Sman 5 Pontianak. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(1), 180-184.
Puspitasari, R., Maftuh, B., & Malihah, E. (2020). Membangun Keterampilan Resolusi Konflik Melalui Pkn Dengan Pendekatan Multikultural Di Smk Nu Temanggung. Jurnal Kalacakra: Ilmu Sosial dan Pendidikan, 1(1), 1-8.
Rahmat, P. S. (2019). Strategi Belajar Mengajar. Pt. Scopindo Media Pustaka.
Sanjaya, W. (2006). Stretagi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendikan. Jakarta: Kencana
Soekanto, Soerjono. (2006). Sosiologi Suatu Pengantar. Jakarta. PT. Raja
Soplantila, R. (2022). 3 Pelaku Tawuran Tewaskan Pelajar di Petta Punggawa Makassar Diciduk Polisi. Detik.Com. https://www.detik.com/sulsel/hukum-dan-kriminal/d-5983762/3-pelaku-tawuran-tewaskan-pelajar-di-petta-punggawa-makassar-diciduk-polisi.
Sudira, I. N. (2017). Resolusi konflik dalam perubahan dunia. Global: Jurnal Politik Internasional, 19(2), 156-171.
Sudrajat, D., Ilfiandra ., & Saripah, I., (2017). Model konseling resolusi konflik berlatar bimbingan komprehensif untuk mengembangkan kompetensi hidup damai dan harmoni siswa SMK. PEDAGOGIA, 13(2), 233-248.
Sueni, N. M. (2019). Metode, Model dan Bentuk Model Pembelajaran (Tinjauan Pustaka). Wacana: Majalah Ilmiah Tentang Bahasa, Sastra Dan Pembelajarannya, 19(1), 3-3.
Suhandi, D. Y., Ibrahim, M. Y., & Budjang, G. (2013). Efektivitas penggunaan metode diskusi pada mata pelajaran sosiologi di SMA Negeri 2 Sungai Ambawang. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2(9).
Sukriyatun, G. (2016). “Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Pemahaman Peserta Didik Pada Mata Pelajaran Ips (Sejarah) Di Kelas 9.1 Tentang Perang Dunia Ii, Di Smpn 16 Kota Bogor Tahun Pelajaran 2012/2013. Istoria: Jurnal Pendidikan dan Sejarah, 12(1).
Suparlan, P. (2006). Konflik Sosial dan Alternatif Pemecahannya. Antropologi Indonesia, 30(2), 138-150
Suryani, T., & Rahayu, E. M. (2018). Modul PKT. 04 Metode Pembelajaran. Kementerian Riset Teknologi dan Pendidikan Tinggi
Taniredja, T., Faridli, E. M., & Harmianto, S. (2011). Model-model pembelajaran inovatif. Bandung: Alfabeta
Tualeka, M. W. N. (2017). Teori konflik sosiologi klasik dan modern. Al-Hikmah, 3(1), 32-48.
Widyanto, I. P., & Wahyuni, E. T. (2020). Implementasi Perencanaan Pembelajaran. Satya Sastraharing, 4 (2), 16–35.
Yamin, M. (2007). Desain pembelajaran berbasis tingkat satuan pendidikan. Jakarta: Gaung Persada Press
Yamin, Martinis. (2012). Desain Baru Pembelajaran Konstruktivistik (Cetakan ke- 1). Tangerang Selatan: Referensi.
Yin, R. K. (2015). Studi Kasus: Desain dan Metode, Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).