Analisis Iklim Sekolah Penggerak dalam Menunjang Pembelajaran dengan Paradigma Baru
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v10i4.8803Keywords:
School Climate, New Learning Paradigm, Driving School.Abstract
References
Ananda, Rusyadi. H., Banurea, O., (2017). Manajemen Sarana dan Prasarana Pendidikan, Medan: CV Widyapuspita.
Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889.
Dodent, Rapina Ria., Mawardi, Bambang Ismanto. (2022). Iklim Sekolah Positif dan Kondusif Berbasis Penguatan Nilai Cinta Kasih. Jurnal Mimbar Ilmu. Vol 27, No 01, Hal. 91. Diakses dari https://doi.org/10.23887/mi.v27i1.46056.
Huda, Moh Nurul. (2019). Membentuk Sekolah yang Efektif, Jurnal Progdi Manajemen Pendidikan Islam. Vol. VII, No 02, Hal. 61-62.
Kiriwaib, Karolina. (2016). Pengaruh Kompetensi Guru, Iklim Sekolah dan Motivasi Kerja Guru terhadap Produktivitas Sekolah Menengah Atas Swasta, Distrik Heram dan Abepura di Kota Jayapura. Kariwari. Tahun 2, No 02, Hal. 24,28.
Loukas, A. (2007). “What is School Climate? High-Quality School Climate is Advantageous for All Students and Maybe Particularly Beneficial for at-risk studentsâ€. NAESP Leadership Compass Vol 5 no 1 Fall 2007. http://www.naesp.org/resources/2/Leadership_Compass/2007/LC2007v5n1a4.pdf.(Online). Diakses 27 Juni 2023.
Makarim, N. A. (2022). Pedoman penerapan kurikulum dalam rangka pemulihan pembelajaran. Menpendikbudristek, 1–112. jdih.kemendikbud.go.id
Mulyasa, H. (2021). Menjadi Guru Penggerak Merdeka Belajar. Bumi Aksara.
Mustaghfiroh, S. (2020). Konsep “Merdeka Belajar†Perspektif Aliran Progresivisme di Perguruan Tinggi. Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(1), 141–147.
Patilima, S. (2022). Sekolah Penggerak Sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 0(0), 228–236.
Purwanto, Ngalim M. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosadakarya.
Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. JAMU : Jurnal Abdi Masyarakat UMUS, 2(02), 120–126.
Republik Indonesia. (2014). Peraturan Mentri Pendidikan Nasional Nomor 24 Tahun 2007 tentang Standar Sarana Dan Prasarana Untuk Sekolah Dasar/MadrasahIbtidaiyah (Sd/Mi), Sekolah Menengah Pertama/Madrasah Tsanawiyah (Smp/Mts), Dan Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah (Sma/Ma). Jakarta.
Republik Indonesia. (2017). Peraturan Mentri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 17 Tahun 2017 tentang Penerimaan peserta didik baru pada taman kanak-kanak, sekolah dasar, sekolah menengah pertama, sekolah menengah atas, sekolah menengah kejuruan, atau bentuk lain yang sederajat. Jakarta.
Sadiman, S. Arief., Rahardjo, R., Haryono, Anung. (2003). Media Pendidikan, pengertian, pengembangan dan pemanfaatannya. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Sari, Eliana. (2019). Manajemen Lingkungan Pendidikan. Jakarta: Uwais Press.
Savitri, D. I. (2020). Peran Guru SD di Kawasan Perbatasan Pada Era Pembelajaran 5.0 dan Merdeka Belajar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar Vol 2, 274–279.
Sherly, D. E., & Sihombing, H. B. (2020). Merdeka Belajar: Kajian Literatur. UrbanGreen Conference Proceeding Library, 183–190
Sudrajat, Ajat. (2014). Budaya Sekolah dan Pendidikan Karakter (Kapita Selekta). Intan Media.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sudarmanto. (2021). Pengaruh Komunikasi Kepala Sekolah Terhadap Keterlaksanaan Kepemimpinan Sekolah Pada Program Sekolah Penggerak. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(4), 462–472.
Syah, Muhibbin. (2010). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekatan Baru. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Syafaruddin. (2015). Manajemen Organisasi Pendidikan perspektif sains dan Islam. Medan: Mulya Sarana.
Wahjosumidjo. (2010). Kepemimpinan Kepala Sekolah, Tinjauan Teoritik dan Permasalahannya.Jakarta:PT RajaGrafindo Persada.
Yusuf, M., & Arfiansyah, W. (2021). Konsep “Merdeka Belajar†dalam Pandangan Filsafat Konstruktivisme. AL-MURABBI: Jurnal Studi Kependidikan Dan Keislaman, 7(2), 120–133.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Citation Check
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).