Analisis Implementasi Program Kampus Mengajar Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka
DOI:
https://doi.org/10.33394/jp.v10i4.9115Kata Kunci:
Teaching Campus, Participation, Perceptions, Academic Community's.Abstrak
Referensi
Anwar, R. N. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan 1 Program Merdeka Belajar Kampus Merdeka di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Kewirausahaan, 9(1), 210–219. https://doi.org/10.47668/pkwu.v9i1.221
Ayni, C., Sialalhi, P., Silalahi, A. D., Sulthani, D. I., & Anum, D. (2023). Pendampingan mahasiswa kampus mengajar angakatan 4 di SMP swasta dwiwarna medan. 2(1), 791–798.
Baharuddin, M. R. (2021). Adaptasi Kurikulum Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Fokus: Model MBKM Program Studi). Jurnal Studi Guru Dan Pembelajaran, 4(1), 195–205. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.1.2021.591
Bengkulu, S. D. N. K. (2023). Meningkatkan Literasi Dan Numerasi. 4(2), 4596–4601.
Bhakti, Y. B., Simorangkir, M. R. R., Tjalla, A., & Sutisna, A. (2022). Kendala Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Kampus Merdeka (Mbkm) Di Perguruan Tinggi. Research and Development Journal of Education, 8(2), 783. https://doi.org/10.30998/rdje.v8i2.12865
Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279
Dwi Noerbella. (2022). Implementasi Program Kampus Mengajar Angkatan 2 Dalam Meningkatkan Kompetensi Literasi Dan Numerasi Peserta Didik. Jurnal Cakrawala Pendas, 8(2), 480–489. https://doi.org/10.31949/jcp.v8i2.2087
Fauzi, T. I., Rahmawati, D. N. U., & Astuti, N. P. (2021). Program Kampus Mengajar (PKM) Sebagai Usaha Peningkatan Pembelajaran Peserta Didik di SDN 127 Sungai Arang, Bungo Dani, Kabupaten Bungo, Provinsi Jambi. Budimas : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 483–490. https://doi.org/10.29040/budimas.v3i2.3406
Hamzah, R. A. (2021). Pelaksanaan Kampus Mengajar Angkatan I Program Merdeka Belajar Kemdikbud Di Sekolah Dasar. Dedikasi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.46368/dpkm.v1i2.339
Hariyanti, H., Permadi, G. C., Kartasasmita, S., Sari, F. A., Alrafni, A., & Suryanef, S. (2023). Kampus Mengajar Angkatan 4 Dan Peningkatan Literasi Numerasi Peserta Didik Berkebutuhan Khusus. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(2), 1482. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i2.13721
Jenderal, D., & Tinggi, P. (n.d.). Pengarah :
Kulsum, N. U., & Kristayulita, K. (2019). Student Problem Solving Analysis by Step John Dewey Reviewed from Learning Style. IJECA (International Journal of Education and Curriculum Application), 2(2), 20. https://doi.org/10.31764/ijeca.v2i2.2102
Kuncoro, J., Handayani, A., & Suprihatin, T. (2022). Peningkatan Soft Skill Melalui Kegiatan Merdeka Belajar Kampus Merdeka ( MBKM ). Proyeksi, 17(1).
Made, M., Roberta, H. U., Muhammad, H., Bhertolomeus, B. J., Saryanto, Retno, L., Wihelmus, B., Nicolaus, N., Made, P. I. indra, & I, L. (2021). Membangun Pembelajaran Merdeka Belajar dan Kampus Merdeka di Pendidikan Tinggi. In media sains indonesia dan penulis.
Meilia, A. T., & Erlangga, G. (2022). Aktualisasi Program Kampus Mengajar. Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 17(2), 120–128.
Nizam. (2020). MBKM Guidebook. 1–42.
Purnama, M., Boru, J., & Hariyana, N. (2022). Peran program kampus mengajar dalam meningkatkan komptensi sdn sepatan III kabupaten tangerang. Jurnal Pengabdian Masyarakat ABDIMAS PATIKALA, 1(4), 316–324.
Rijali, A. (2019). Analisis Data Kualitatif. Alhadharah: Jurnal Ilmu Dakwah, 17(33), 81. https://doi.org/10.18592/alhadharah.v17i33.2374
Santoso, H. D., Sari, D. P., Fadilla, A. D., Utami, F. F., Rahayu, F. P., Sari, D. C., & Sya’bani, N. P. (2022). Asistensi Mengajar, Adaptasi Teknologi, Dan Administrasi Dalam Program Kampus Mengajar. Jurnal Pengabdian Dharma Laksana, 4(2), 100. https://doi.org/10.32493/j.pdl.v4i2.18220
Sobri, M. (2023). Peran Mahasiswa Kampus Mengajar Empat Dalam Meningkatkan Literasi Dan Numerasi Di Sekolah Dasar Negeri 3 Pejanggik. El Midad, 5(1), 266–276. https://doi.org/10.37216/badaa.v5i1.
Suryaman, M. (2020). Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia. Prosiding Seminar Daring Nasional : Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar, 13–28.
Suwanti, V., Suastika, I. K., Ferdiani, R. D., & Harianto, W. (2022). Analisis Dampak Implementasi Program Mbkm Kampus Mengajar Pada Persepsi Mahasiswa. JURNAL PAJAR (Pendidikan Dan Pengajaran), 6(3), 814. https://doi.org/10.33578/pjr.v6i3.8773
Syamsuddin, Syukri, M. E., Tahir, S., Wahid, A., & Syahril. (2021). Pengaruh Program Kampus Mengajar Bagi Capaian Pembelajaran Lulusan Pada Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Muhammadiyah Sinjai. Al Qisthi: Jurnal Social Dan Politik, 11(2).
Tsamroh, D. I., Putri, W. S., & Rinata, E. (2021). Evaluation of “Kampus Mengajarâ€: an effort to increase participation at the University of Merdeka Malang. Jurnal Penelitian, 18(2), 85–97. https://doi.org/10.26905/jp.v18i2.7056
Waldi, A., Putri, N. M., Indra, I., Ridalfich, V., Mulyani, D., & Mardianti, E. (2022). Peran Kampus Mengajar dalam Meningkatkan Literasi, Numerasi dan Adaptasi Teknologi Peserta Didik Sekolah Dasar di Sumatera Barat. Journal of Civic Education, 5(3), 284–292. https://doi.org/10.24036/jce.v5i3.725
Widiansyah, A. (2023). Pendampingan mahasiswa dalam kegiatan belajar mengaar pada program kampus mengajar. 2, 65–71.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Citation Check
Lisensi
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License (CC BY-SA 4.0) that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.Â
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).