The Influence of the Contextual Teaching and Learning (CTL) Learning Model on Students' Learning Outcomes

Authors

  • Saritan N. Kaharu Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako
  • Muhammad Aqil Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako
  • Kadek Hariana Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako
  • Sriwahyuni Y Boromang Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako

DOI:

https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i3.7263

Keywords:

Contextual Teaching and Learning (CTL), Learning Outcomes

Abstract

The purpose of this research is to describe the influence of the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model on student learning outcomes in Indonesian language subjects in grade fifth of Tondo Elementary School. The design of the experimental method used in this study is nonequivalent control group design. The subjects in this study were fifth grade students at Tondo Elementary School, totaling 55 people. There are 28 students in the experimental class and 27 students in the control class Data collection was carried out using multiple choice tests. Data analysis used the t test with the prerequisite test namely normality test, homogeneity test, and hypothesis testing with the help of SPSS Statistics Version 25. Based on the results of this study indicate the results of a significant value of 0.000 <0.05 then accept the hypothesis Ha and reject Ho, meaning the Contextual Teaching and Learning (CTL) learning model influential in improving student learning outcomes in Indonesian language grade fifth of Tondo Elementary School.

Author Biographies

Saritan N. Kaharu, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar,
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan,
Universitas Tadulako

Muhammad Aqil, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar,
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan,
Universitas Tadulako

Kadek Hariana, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar,
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan,
Universitas Tadulako

Sriwahyuni Y Boromang, Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Tadulako

Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar,
Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan,
Universitas Tadulako

References

Handayani, E. & Subakti, H. (2021). Pengaruh Disiplin Belajar terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia. Jurnal Basicedu Volume 5 Nomor 1 Tahun 2021, 151-164.

Herliani, W. (2021). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Melalui Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Materi Berbusana Sesuai Syartiat Islam. Fakultas Tarbiyah dan Ilmu Keguruan (FTIK) IAIN Palangka Raya 2021, 496-506.

Indonesia. Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen

John Dewey. (1916). Democrary and Education, New York: Macmillan Originally Published

Nurhalizah. Siti. (2020). Teknik Pembelajaran Ceramah Yang Inovatif Pada Mata Pelajaran IPS. Banjarmasin. Universitas Lambung Mangkurat

Rahmawati. Tutut. (2018). Penerapan Model Pembelajaran CTL Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Pembelajaran. 1, 1-20

Rini (2006). Bahasa Indonesia dan Komunikasi. PT Gava Media

Salsabilah Azka Salma, Dinie Anggraeni Dewi,Yayan Furi Furnamasari . (2021). Peran Guru Dalam Mewujudkan Pendidikan Karakter. Jurnal Pendidikan Tambusai Volume 5 Nomor 3 Tahun 2021, 7164-7169.

Sugiyono, P. D. (2013). METODE PENELITIAN KUANTITATIF KUALITATIF DAN R & B. Bandu ng: Alfabeta

Wulandari, T. (2020). Implementasi Model CTL Pada Pembelajaran Tematik. Volume 2, 2020, 229-243.

Downloads

Published

2023-07-30

How to Cite

Kaharu, S. N., Aqil, M., Hariana, K., & Boromang, S. Y. (2023). The Influence of the Contextual Teaching and Learning (CTL) Learning Model on Students’ Learning Outcomes. Prisma Sains : Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan IPA IKIP Mataram, 11(3), 937–944. https://doi.org/10.33394/j-ps.v11i3.7263

Issue

Section

Research Articles